Visum, ægteskab eller en tredje mulighed?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

EEI

Re: Visum, ægteskab eller en tredje mulighed?

Indlæg af EEI » 26.02.2016 07:45:06

skaanebo skrev:Ja, det er i praksis umuligt at finde et privat selskab, der vil sygeforsikre din ægtefælle for et ubegrænset beløb.
Jeg forstår ikke, hvor det er at de forlanger, at det er et ubegrænset beløb?

På Skatteverkets side har jeg læst følgende:
You can also have a fully comprehensive private health insurance. In that case it must fulfil the following four criteria:

1. The health insurance should give you cover for the time that you live in Sweden.

2. It should be valid for at least one year from the date that you moved to Sweden.

3. It should comply with one or other of the following requirements:

- it should compensate necessary healthcare up to a value of at least SEK 10 million, or
- it should correspond to the statutory health insurance in the EU or EEA nation of which you are a citizen or moved from, or
- it may cover necessary healthcare for a lower amount than SEK 10 million but, in that case, the insurance should pay for your homeward journey for continued care in your home country.

4. The insurance may not have any exemption clauses that mean that it does not cover necessary medical care. There may be clauses that apply to dental care, fertility treatments, voluntary plastic surgery and force majeure situations such as war and natural catastrophes.
http://www.skatteverket.se/servicelanka ... f4298.html

Jeg kan forstå, hvis de 10 millioner Svenske lyder usandsynligt, men udfra det jeg læser er der ikke tale om et ubegrænset beløb?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.02.2016 12:39:00

Umuligheden finder du her:
"The insurance may not have any exemption clauses that mean that it does not cover necessary medical care. There may be clauses that apply to dental care, fertility treatments, voluntary plastic surgery and force majeure situations such as war and natural catastrophes."

Det er i praksis det samme som at forsikringen skal dække et ubegrænset beløb. Nogle mennesker lider/kommer til at lide af en sygdom, som skal behandles med medicin for et beløb på ca. en million om året. De mennersker har med medicin udsigt til at leve længere end 10 år.

Og har du en eksisterende lidelse, som fx blot forhøjet blodtryk, vil et forsikringsselskab ikke dække noget som helst, som kan henføres til det forhøjede blodtryk, hvilket så bl.a. inkluderer behandling for hjerteanfald.
mh
Rådgiver for ÆUG

EEI

Indlæg af EEI » 21.03.2016 20:08:35

Ok så får i lige en opdatering omkring vores sagsbehandling. Der er slet ikke sket noget positivt, men jeg vil da gerne alligevel dokumentere, hvilken håbløs behandling vi har fået rundt omkring.

Først og fremmest: Skatteverket og folkebogføring.
Første gang vi besøgte Skatteverkets kontor i Göteborg, Rosenlund, virkede det ikke til, at vi ville få nogle problemer overhovedet. Personen vi talte med brugte en del tid på telefonen med kollegaer og Migrationsverket for at finde ud af, hvordan sagsbehandlingen skulle foregå i vores tilfælde. Hun fandt eventuelt ud af, at vi skulle ansøge om personnummer sammen og det fik vi gjort - uden meget dokumentation da hun mente det var tilstrækkeligt med begge vores pas, mit sygesikringskort og vores vielsesattest. Andet skulle der åbenbart ikke til.

Men, men, men ... Ligeså snart ansøgningen endte et andet sted i systemet og vi fik tildelt en sagsbehandler så blev det nogle helt andre præmisser. Jeg citerer fra det brev vi fik efter en uges tid:
For att din partner ska kunna folkbokföres i Sverige som Libanesisk medborgare utan att ha et riktigt uppehållstillstånd från Migrationsverket krävs att du har en anställning i Sverige och kan visa det med ett anställningskontrakt och de tre senaste lönspecifikationerna.

Om du inte kan visa de handlingarna, måste ni visa att ni kan försörja er själva med egna medel, och då måsta Karim ha en heltäckande sjukförsäkring från Danmark. Den ska gälla för bosättning i Sverige och vara på minst ett år.
Jeg forsøgte at ringe rundt og spørge diverse forsikringsselskaber om de kunne give os en forsikring i den stil, men som så mange andre på forummet endte det uden noget positivt resultat. Derfor viderebragte jeg denne besked til Skatteverket på deres kontor i Rosenlund - min sagsbehandler var sygemeldt på dette tidspunkt - og meldte klart ud, at det praktisk set er umuligt at få sådan en forsikring og at vi havde brug for deres hjælp.

Her talte jeg med en sagsbehandler, som var decideret uhjælpsom og simpelthen gentog flere gange, at vi skulle lytte til hende. Hun konkluderede bare at det er 'meget svært' at få en forsikring og foreslog istedet, at jeg skulle få personnummeret på egen hånd og at min partner derimod skulle opsige sin ansøgning om personnummer og istedet forsøge sig med en opholdstilladelse hos Migrationsverket.

Vi følte at det nok var det bedste at gøre da de ikke ønskede at hjælpe os ordentligt. På trods af det ringede jeg alligevel til vores 'sygemeldte' sagsbehandler et par dage efter (som jeg alligevel kunne få fat i ved at blive henvist over telefonen til en anden afdeling).

Her fortalte jeg hende (på Engelsk), ligesom hendes kollega, at det praktisk set er umuligt at få den forsikring som de beder os om, og spurgte om hun kunne hjælpe os med at få det afklaret. Hun nægtede dog at svare og endte bare med at sige, at vi skulle tage sagen på den måde som hendes kollega havde foreslået. Her fik jeg dog informeret hende om, at min partner har lov til at blive behandlet på samme måde som Svenske borgere ifølge EU loven (specielt mht. ansættelse osv.), men til det grinte hun bare og sagde at jeg ikke havde læst reglerne ordentligt.

Long story short - jeg fik personnummeret og valgte at klage til Solvit. Den Danske afdeling påstår at Skatteverket ikke bryder EU-loven. Jeg fik dog ringet direkte til den Svenske afdeling og her var tonen langt mere forstående. De tilkendegiver, at der er et problem og at de kender til de mange problematiske sager omkring folkebogføring. Dog fortalte de, at de ikke længere forsøger at gøre noget ved det da der er brug for en generel afklaring i sagen. De mener specielt at der er et problem med proportionaliteten i forsikrings kravet og det er her, at Skatteverket begår en fejl.

Jeg forsøgte iøvrigt også at spørge efter S1 blanketten fra Udbetaling Danmark, men den var de ikke villige til at give mig. Jeg fik derimod E104 ("ATTEST OM SAMMENLÆGNING AF FORSIKRNGS-. BESKÆFTIGELSES- ELLER BOPÆLSPERIODER"), som virker temmelig ubrugelig, og som Skatteverket slet ikke efterspørger.

mfewk

Indlæg af mfewk » 21.03.2016 22:13:03

Din sag virker meget identisk med andre sager her på siden. Din ægtefælle skal have en privat forsikring (hvilket ikke kan tegnes) eller have det blå sygesikringskort fra Danmark for at blive folkebogført i Sverige og for at kunne søge om opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne.

Hvis du er grænsegænger (bor i Sverige og arbejder i Danmark) er du berettiget til at få det blå kort fra Danmark, hvilket din ægtefælle også er som familiemedlem. Hvis du ikke arbejder i Danmark, er der desværre nok ikke så meget andet at gøre end kun at søge efter de svenske regler og så vente på opholdstilladelsen.

Kan han fortsat være i Sverige mens Migrationsverket behandler sagen efter de svenske regler eller kræver det også ansøgning efter EU reglerne?

Men hvis du søger i Göteborg er du nok ikke grænsegænger - ellers har du ihvertfald en lang transport.

EEI

Indlæg af EEI » 22.03.2016 17:36:24

mfewk skrev:Din sag virker meget identisk med andre sager her på siden. Din ægtefælle skal have en privat forsikring (hvilket ikke kan tegnes) eller have det blå sygesikringskort fra Danmark for at blive folkebogført i Sverige og for at kunne søge om opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne.

Hvis du er grænsegænger (bor i Sverige og arbejder i Danmark) er du berettiget til at få det blå kort fra Danmark, hvilket din ægtefælle også er som familiemedlem. Hvis du ikke arbejder i Danmark, er der desværre nok ikke så meget andet at gøre end kun at søge efter de svenske regler og så vente på opholdstilladelsen.
Desværre er jeg kun jobsøgende i Sverige så der er ikke så meget at komme efter i det henseende.

Jeg er dog lidt forvirret mht. de svenske regler nu. Er der også et forsikrings krav fra Migrationsverkets side, hvis man søger i forhold til de svenske regler?

Det bliver ikke nævnt eksplicit på deres hjemmeside, men der er alligevel et sted, hvor de nævner forsikringen. Jeg forstår bare ikke konteksten.

http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... egler.html
Kan han fortsat være i Sverige mens Migrationsverket behandler sagen efter de svenske regler eller kræver det også ansøgning efter EU reglerne?
Så vidt jeg kender reglerne så er der ikke processuelt ophold i forhold til de Svenske regler. Heldigvis har vi også ansøgt efter EU reglerne og det gør det muligt.

mfewk

Indlæg af mfewk » 22.03.2016 22:24:09

Som jeg forstår det, anbefaler Migrationsverket privat sygeforsikring ved ansøgning efter de svenske regler hvis du ikke er folkebogført og dermed ikke omfattet af den offentlig socialforsikring.

Så det er bare en anbefaling og ikke et krav.

mfewk

Indlæg af mfewk » 22.03.2016 22:38:42

EEI skrev:Heldigvis har vi også ansøgt efter EU reglerne og det gør det muligt.
Hvad sker der så den dag I ikke kan fremsende de blå kort eller dokumentation for privat forsikring til Migrationsverket, som de vil efterspørge for at kunne ansøge efter EU reglerne? Bliver din ægtefælle så sendt ud af Sverige?

Har du undersøgt dette?

Migrationsverket skriver under de svenske regler, at ægtefæller til EU borgere kan søge fra Sverige. Så ovenstående bør ikke som jeg læser det være et problem men jeg er ikke helt sikker. Måske kan du spørge Migrationsverket anonymt.

EEI

Indlæg af EEI » 24.03.2016 19:30:49

mfewk skrev:
EEI skrev:Heldigvis har vi også ansøgt efter EU reglerne og det gør det muligt.
Hvad sker der så den dag I ikke kan fremsende de blå kort eller dokumentation for privat forsikring til Migrationsverket, som de vil efterspørge for at kunne ansøge efter EU reglerne? Bliver din ægtefælle så sendt ud af Sverige?

Har du undersøgt dette?
I følge Migrationsverket vil han i det tilfælde blive sendt tilbage, men jeg tænker at jeg til den tid har et arbejde og dermed kan vi enten ændre den nuværende ansøgning eller indsende en ny på det grundlag.
Migrationsverket skriver under de svenske regler, at ægtefæller til EU borgere kan søge fra Sverige. Så ovenstående bør ikke som jeg læser det være et problem men jeg er ikke helt sikker. Måske kan du spørge Migrationsverket anonymt.
Vi har i hvertfald indsendt den Svenske ansøgning idag :) Så må vi bare krydse fingre

Besvar