fundiver199 skrev:Men der er intet galt i at bede din danske arbejdsgiver om 4 ugers ulønnet orlov eller måske spare en masse overarbejdstimer op, og så arbejde i Sverige, medens du afsparer dem.
Her må jeg vist hellere præcisere, hvad jeg mener. Den med overarbejdstimerne gælder kun, hvis man er TIMELØNNET, idet man jo ellers vil være i samme situation, som hvis man arbejder samtidig i både Danmark og Sverige, nemlig at man stadig får det meste af sin løn fra den danske arbejdsgiver.
Det er ikke engang sikkert, at dette vil være noget problem, men der har været så divergerende meldinger om det, at jeg ikke tør andet end at råde folk til at sørge for, at deres eneste lønindkomst eller i hvert fald hovedparten af den kommer fra den udenlandske arbejdgiver i den periode, hvor de arbejder for denne.
Men vi er ude i et område her, som der hersker en del uklarhed om, så det var måske heller ikke nogen helt tosset idè at stille Udlændingeservice et skriftligt spørgsmål. Noget i retning af:
"Hvis jeg BÅDE arbejder for en dansk og en svensk arbejdsgiver, og jeg bor i Sverige, kan jeg så søge efter EU-reglerne? Og er der nogen betingelser, som i den forbindelse skal være opfyldt f.eks. m.h.t. omfanget eller varigheden af de to jobs?"