Sygesikring mens man venter på afgørelsen, FS svenske regler

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

LeoGala

Sygesikring mens man venter på afgørelsen, FS svenske regler

Indlæg af LeoGala » 30.10.2014 15:42:00

Kære ÆUG forum

Først og fremmest vil jeg lige sige at dette forum har været en utrolig hjælp til min fremgandsmåde/slagplan til FS i Sverige. Med dette sagt synes jeg dog at der har været et emne som jeg har haft svært ved at finde svar til.

Emnet er således syge-/sundhedssikring (til min kone) mens man venter på afgørelsen.

Lidt baggrundsinfo:

Jeg er dansk statsborger, min kone er filippinsk statsborger. Jeg bor i Malmö, jeg har svensk personnummer og har allerede søgt om ID-kortet, jeg mangler dog kun at modtage brevet således at jeg kan hente den. Både min kone og jeg er 28 år, vi er gift i Københavns Rådhus. Vi har søgt om FS i Sverige efter de svenske nationale regler på nettet for snart 1 måned siden. Min kones visum udløb d. 24 oktober men ifølge Migrationsverket må hun blive eftersom vi er gift og hun har en "åben" sag kørende dvs. hun bor på nuværende tidspunkt sammen med mig i Sverige. Hun havde et dansk Incoming rejseforsikring men udløb samme tid som hendes visum.

Jeg er uddannet ingeniør fra DTU men er i øjeblikket "arbejdsløs" da jeg ikke endnu har fundet fuldtidsarbejde som ingeniør. Jeg har dog deltidsarbejde i Danmark der til sammen udgør ca. 20+ timer/uge, hvilket muligvis kvalificerer mig som arbejdstager i Danmark.

Ifølge de svenske nationale regler er der hverken førsørgelseskrav eller krav til sygeforsikring for at søge, med det sagt er den nuværende ventetid ca. 11 måneder.

Jeg har talt med flere svenske forsikringsselskaber om en forsikring til hende, men alle svarede at det ikke var muligt eftersom hun ikke har svensk personnummer.
Jeg har talt med Migrationsverket og Försäkringskassan om dette og de kunne ikke give mig svar omkring emnet.

Det som jeg vil spørge om er:
- Hvad gør vi hvis min kone skulle blive syg eller få brug for hospitalhjælp inden hun bliver godkendt?
- Hvad gør vi hvis hun pludselig skulle blive gravid?
- Er vi ude i at skulle betale for regning selv?
- Er det muligt at hente en form for sygesikring fra Danmark?, hvis ja hvilket?
- Kender I nogen forsikringsselskaber (svenske eller danske) der håndterer denne type forsikring?
- Er jeg nærmest tvunget til at rulle hende i bobleplast de næste 11 måneder for at undgå at hun kommer til skade? :lol:

Jeg vil sætte stor pris på enhver form for info eller direkte hjælp da jeg er virkelig på bar bund her.

Mvh
LeoGala

skaanebo

Re: Sygesikring mens man venter på afgørelsen, FS svenske re

Indlæg af skaanebo » 30.10.2014 16:47:17

I burde have forlænget hendes rejsesygeforsikring, INDEN den udløb. Men I kan naturligvis tegne en ny forsikring, fx gennem http://www.hccmis.com

Tegner I ikke nogen forsikring, må I betale ved kasse et ved sygdom eller tilskadekomst, som kræver lægebehandling. Der er intet krav om, at forsikringen skal være svensk eller dansk. Den skal bare dække. Og det tilbyder forsikringsselskaber jo verden over.

I kan i øvrigt med fordel også indlevere en ansøgning om opholdskort efter EU-regler. Som grænsegænger er din kone nemlig omfattet af den danske offentlige sygesikring, så længe hun ikke også arbejder i Sverige. Og det vil sige, du kan få det særlige sundhedskort for grænsegængere samt det blå EU-sygesikringskort til både dig selv og til din kone. Og når I søger efter EU-retten, kan I også indgive ansøgning hos Skatteverket for at få hende folkeregistreret i Sverige. Har hun først fået et svensk personnr., bliver en privat sygeforsikring jo overflødig.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 30.10.2014 22:15:31

Det vil jeg da gerne spørge lidt mere til Skaanebo.

Jeg har fået udstedt det blå sygesikringskort til min mand fra dk og vi bor i Sverige. Vi har søgt efter EU-reglerne hvorfor vi også har ansøgt om personnummer til ham for 7 uger siden (vi har ikke modtaget det endnu), min mand har de sidste par dage gået syg og vil gerne opsøge læge her i Sverige. Så dækker det blå sygesikring vel jeg har fået udstedt til ham ikke??

Og hvad mener du med hvis man først får personnummer så er forsikring oprettet af en selv overflødig? Er man automatisk sygesikringsdækket i Sverige hvis man har personnummer? For så er det blå kort fra dk vel overflødig???

Min mands rejseforsikring duer vidst 2 uger mere ca. Er der nogen grund til vi skal forlænge den nu?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.10.2014 22:27:57

Hvis man har et svensk personnr. og er folkeregistreret i Sverige, så er man også omfattet af den offentlige sygesikring i Sverige.

Så om hans nuværende rejsesygeforsikring skal forlænges afhænger af, om han er folkeregistreret i Sverige eller ej.

Det blå EU-kort skal bruges til at overbevise Migrationsverket og Skatteverket om, at man opfylder betingelserne for at få udstedt et opholdskort efter EU-reglerne og intet andet. Reelt virker et blåt dansk kort jo ikke i bopælslandet. Det virker kun ved rejser i andre EU-lande.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 31.10.2014 09:19:20

Det undre mig det med hvis man er folkeregisteret i Sverige er man omfattet af den svenske sygeforsikring, for hvis det er korrekt hvorfor er jeg så blevet bedt af forsänskassan, at sende min arbejdskontrakt, min sidste lønseddel, og min arbejdsgivers kontakt oplysninger i dk, for at få udstedt et specielt intyg jeg skal fremvise ved lægebesøg i Sverige så de kan de jeg reelt er berettiget til hjælp? Og jeg er folkeregisteret og har svensk id-kort.

Herudover ville dk vide FØR de ville udstede et EU sygesikring til min mand om han ARBEJDEDE i Sverige ikke om han havde personnummer og var folkeregisteret. For hvis det passede med at man var omfattet af den svenske sygesikring hvis man havde svensk personnummer så var det vel også dem der skulle udstede det blå sygesikring. Sådan som jeg har forstået det, så er man kun omfattet af den svenske sygesikring hvis man arbejder?

Angående hans rejseforsikring så kan det godt være vi lige skal forlænge den, for han er endnu ikke blevet folkebogført selvom vi søgte for 7 uger siden om personnummer til ham. De siger forresten nu, på skatteverket at behandlingstiden på personnummer nu er 3 måneder efter et møde de havde i sidste uge! 3 måneder for et personnummer?! Det er jo dybt til grin at man skal være fængslet i 3 måneder for man skal bruge personnummer til det hele!!!

Det blå EU sygesikringskort ja, skal man fremvise til Skatteverket og Migrationsverket. Men nu er Sverige jo ikke reelt min mands bopæl endnu. Han er jo ikke blevet folkeregisteret endnu? Jeg var i hvert fald lige på värdcentralen her til morgen og spørge om han kunne få en tid til lægen og fremviste hans blå EU kort, det kunne han godt og skulle bare betale de 200 kr som svenskerne også gør i patientafgift. Så det du siger, er at EU-kortet i princippet er irellevant medmindre man rejser til et andet EU land en bopælslandet?

Jeg er virkelig også forvirret omkring det her emne!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.10.2014 09:33:23

Det bliver bl.a. kompliceret, fordi du ikke også arbejder i det land, hvor du bor. Det er nemlig sådan, at Sverige kan få refusion for de udgifter, du påfører den svenske stat fra Danmark, når du er arbejdstager i Danmark, men bor i Sverige.

Men altså: Bor du i Sverige kan du til enhver tid gøre brug af den offentlige sygesikring i Sverige, og når du så arbejder i DK, kan Sverige sende regningen videre til DK.

Det blå kort er alene beregnet til korterevarende rejser i Europa. Det er ikke beregnet til bopælslandet. Så hvorfor de svenske myndigheder kræver dette kort som bevis for noget som helst er et rigtig godt spørgsmål, ja.

LeoGala

Indlæg af LeoGala » 31.10.2014 10:13:15

skaanebo skrev:I burde have forlænget hendes rejsesygeforsikring, INDEN den udløb. Men I kan naturligvis tegne en ny forsikring, fx gennem http://www.hccmis.com

Tegner I ikke nogen forsikring, må I betale ved kasse et ved sygdom eller tilskadekomst, som kræver lægebehandling. Der er intet krav om, at forsikringen skal være svensk eller dansk. Den skal bare dække. Og det tilbyder forsikringsselskaber jo verden over.

I kan i øvrigt med fordel også indlevere en ansøgning om opholdskort efter EU-regler. Som grænsegænger er din kone nemlig omfattet af den danske offentlige sygesikring, så længe hun ikke også arbejder i Sverige. Og det vil sige, du kan få det særlige sundhedskort for grænsegængere samt det blå EU-sygesikringskort til både dig selv og til din kone. Og når I søger efter EU-retten, kan I også indgive ansøgning hos Skatteverket for at få hende folkeregistreret i Sverige. Har hun først fået et svensk personnr., bliver en privat sygeforsikring jo overflødig.
En af grundene til at jeg ikke har benyttet mig af EU-reglerne er bl.a. pga. min arbejdssituation da jeg kun har deltidsarbejde og fordi de kræver sygeforsikring, nu har ikke faktisk ikke sat mig helt ind i de regler men det er hvad jeg umiddelbart kan uddrage. Dette betyder så faktisk at jeg igen kommer til at stå i samme situation hvor jeg stadig skal, på en eller måde, have tegnet en privat forsikring til min kone samt at jeg skal have fundet fuldtidsarbejde hurtigst muligt.

Et det mig der er helt galt på den eller mener du umiddelbart at jeg i min nuværende situation kan lægge mig ud med ansøgning efter EU-reglerne? Hvis ja, er det overhovedet muligt at søge efter EU-reglerne især nu hvor hendes visum rent faktisk er udløbet?

Hvis svarene til begge spørgsmål er JA vil jeg nemlig med det samme sætte mig ind i EU-reglerne og få skudt ansøgningen afsted. Hvis ikke så er vi tilbage til den følelse at vi på nuværende tidspunkt befinder os i ingenmandsland mellem Sverige og Danmark.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.10.2014 10:45:48

Ja til alt. Kom bare i gang med EU-ansøgningen.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 31.10.2014 11:24:06

Ja det er virkelig det der er mærkeligt, for jeg skrev altså med patientombuddet angående dette og de sagde min mand var sygesikret igennem Danmark pga. at jeg arbejde i Danmark så længe han ikke selv arbejdede i Sverige. Og de ved godt, at vi bor i Sverige. og svaret var stadig ja. Kan godt læse mig frem på borger.dk at kortet er beregnet til rejser og korte ophold. Så ja forstår heller ikke hvorfor Sverige kræver det. Det virker jo så ikke når man bor der?????

Er udvejen så at jeg skal forlænge hans rejsesygeforsikring??? Eller vente på et cpr. nummer til ham som åbenbart ud over de 7 uger vi allerede har ventet kan tage 5 mere!! :O

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.10.2014 11:45:24

Det sikreste er klart at forlænge rejsesygeforsikringen. I kan annullere den, når han er folkeregistreret i Sverige.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 02.11.2014 19:27:04

Skaanebo - nu skrev jeg til Forsäkringskassan angående sygesikring i DK.

De skrev tilbage, at min mand kunne benytte det blå - hvis det var akut.

Og når han fik sit personnummer skulle han indsende blanket 5456 fra deres hjemmeside, så ville de bedømme om han var berettiget! :/

Så vil det vel sige, at blot personnummer ikke er lig med sygesikringsdækning i Sverige?

Hvorfor skal man indsende den blanket? Ved ikke om du har læst den eller hvordan, men der står også oplysninger såsom om han arbejder i Sverige, har fået godkendt sin opholdstilladelse osv.???

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.11.2014 19:39:47

Når man flytter til et andet land, er der nogle ting, som er lidt anderledes. Fx omkring sundhedsforsikring. Det kan man så gå og gruble over hvorfor, eller man kan bare acceptere og slå sig til tåls med det system, der nu engang hesker i det land, man har valgt at bosætte sig i. Så i dette tilfælde bør I klart udfylde blanketten fra Førsækringskassan.

Cecilie

Indlæg af Cecilie » 17.11.2014 11:51:45

Hej alle,

Der er meget information i denne tråd, så jeg undskylder på forhånd hvis jeg har overset svaret på mine spørgsmål længere oppe.

Min mand og jeg er i gang med at søge under EU reglerne. Der er meeeget lang behandlingstid, under hvilken han ikke har ret til at arbejde eller tage SFI kurser. Vi har læst os frem til, at han har ret til at få et personnummer selvom han endnu ikke har opholdstilladelse, hvis bare min indkomst er høj nok (det er den) og han har sygesikring. Vi fik at vide på Skatteverket at han skulle bruge det blå EU sundhedskort fra DK, hvilket han har fået nu. Men nu siger de at det ikke er nok alligevel, og han skal bruge intyg E 121 eller S1. Men så vidt vi kan se er disse to intyg det samme som det blå kort. Det benægter Skatteverket dog, uden at forklare nærmere.

Er der nogle der har været igennem det samme, der kan fortælle og hvad vi skal gøre? Det lader til at ligemeget hvad vi gør, er der altid lige pludseligt noget vi mangler, når vi prøver at søge om personnummeret.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.11.2014 13:59:24

Din mand HAR ret til at arbejde, så snart I har AFLEVERET ansøgningen. Problemet ligger i at finde nogen som tør ansætte ham, uden kortet som bevis på at han har ret til at arbejde.

Det er rigtigt, at EU-sygesikringskortet ikke er nok - hvad jeg har fået at vide er, at det kan bruges i DK eller alle andre EU-lande end bopælslandet.

Hvis det er ligesom her i Tyskland, OG du enten arbejder i DK eller får pension fra DK, skal du bestille en E121 (hvis du får pension) eller en S1 blanket fra DK (arbejdskommune eller Udbetaling Danmark), som du skal få Försäkringskassan til at skrive under på og sende retur til DK, så får din mand et svensk sygesikringsbevis.

"S1 (tidligere E 106,E 109 og E 121)
Bevis for ret til sundhedspleje, hvis du ikke bor i det land, hvor du er forsikret. Nyttigt for grænsependlere, pensionister og tjenestemænd og deres familie.
Sygesikringen
Indgiv den til sygesikringen i det land, hvor du arbejder."
mh
Rådgiver for ÆUG

Cecilie

Indlæg af Cecilie » 21.11.2014 13:03:58

Har lige snakket med folkeregisteret i Københavns kommune, hvor jeg arbejder. De siger at S1 ikke eksisterer længere mellem de nordiske lande, da den er blevet erstattet af det blå kort. Hvad pokker skal vi sige til Skatteverket for at få dem til at tro på os? Vores sagsbehandler kender jo tydeligvis ikke reglerne... Er der nogle, der har nyttige links, som vi måske kan bruge?

Besvar