Først og fremmest vil jeg lige sige at dette forum har været en utrolig hjælp til min fremgandsmåde/slagplan til FS i Sverige. Med dette sagt synes jeg dog at der har været et emne som jeg har haft svært ved at finde svar til.
Emnet er således syge-/sundhedssikring (til min kone) mens man venter på afgørelsen.
Lidt baggrundsinfo:
Jeg er dansk statsborger, min kone er filippinsk statsborger. Jeg bor i Malmö, jeg har svensk personnummer og har allerede søgt om ID-kortet, jeg mangler dog kun at modtage brevet således at jeg kan hente den. Både min kone og jeg er 28 år, vi er gift i Københavns Rådhus. Vi har søgt om FS i Sverige efter de svenske nationale regler på nettet for snart 1 måned siden. Min kones visum udløb d. 24 oktober men ifølge Migrationsverket må hun blive eftersom vi er gift og hun har en "åben" sag kørende dvs. hun bor på nuværende tidspunkt sammen med mig i Sverige. Hun havde et dansk Incoming rejseforsikring men udløb samme tid som hendes visum.
Jeg er uddannet ingeniør fra DTU men er i øjeblikket "arbejdsløs" da jeg ikke endnu har fundet fuldtidsarbejde som ingeniør. Jeg har dog deltidsarbejde i Danmark der til sammen udgør ca. 20+ timer/uge, hvilket muligvis kvalificerer mig som arbejdstager i Danmark.
Ifølge de svenske nationale regler er der hverken førsørgelseskrav eller krav til sygeforsikring for at søge, med det sagt er den nuværende ventetid ca. 11 måneder.
Jeg har talt med flere svenske forsikringsselskaber om en forsikring til hende, men alle svarede at det ikke var muligt eftersom hun ikke har svensk personnummer.
Jeg har talt med Migrationsverket og Försäkringskassan om dette og de kunne ikke give mig svar omkring emnet.
Det som jeg vil spørge om er:
- Hvad gør vi hvis min kone skulle blive syg eller få brug for hospitalhjælp inden hun bliver godkendt?
- Hvad gør vi hvis hun pludselig skulle blive gravid?
- Er vi ude i at skulle betale for regning selv?
- Er det muligt at hente en form for sygesikring fra Danmark?, hvis ja hvilket?
- Kender I nogen forsikringsselskaber (svenske eller danske) der håndterer denne type forsikring?
- Er jeg nærmest tvunget til at rulle hende i bobleplast de næste 11 måneder for at undgå at hun kommer til skade?
Jeg vil sætte stor pris på enhver form for info eller direkte hjælp da jeg er virkelig på bar bund her.
Mvh
LeoGala