Venstres udlændingeudspil

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pelle

Venstres udlændingeudspil

Indlæg af Pelle » 09.10.2014 09:38:02

Hej,

Jeg har lige gennemlæst Venstres udspil til en reform af familiesammenføringsreglerne såfremt de får magten ved næste valg. Der er en ting jeg har bidt mærke i, nemlig:
REEL FORSØRGERPLIGT
Den herboende skal fremover i alle tilfælde
være forpligtet til at forsørge den
familiesammenførte. Den herboende skal derfor
inden familiesammenføringen erklære sig
indforstået med, at forsørgelsen af den
familiesammenførte alene påhviler den
herboende, indtil den familiesammenførte har
opnået ret til permanent ophold.
Myndighederne afskæres muligheden for at
udbetale kontantydelser til familiesammenførte
som kontanthjælp, boligstøtte m.v
Det er sidste sætning jeg gerne vil slå ned på. Så vidt jeg har kunnet forstå kan man godt med dagens regler få boligstøtte, SU, betalt uddannelse, etc som familiesammenført uden at det har nogen indflydelse på ens fremtidige ansøgning om forlængelse. Hvordan tolker i ovenstående? Vil en ægtefælle miste retten til disse ydelser indtil han/hun opnår permanent ophold i Danmark? Og hvad hvis man har modtaget boligstøtte inden dette evt. bliver ændret.
F.eks. man får opholdstilladelse pr. 1/1-2014 og herboende har modtaget og modtager fortsat boligstøtte indtil lad os sige 1/6-2015 hvor ovenstående regler evt. træder i kraft. Nar man så skal ansøge om forlængelse pr. 1/1-2016, vil det kunne være negativt hvis man i de to år har modtaget boligstøtte, ens ægtefælle er startet på en uddannelse og har modtaget SU?

Altså dybest set spørger jeg om disse regler kan indføres med tilbagevirkende kraft? Eller er der en juridisk beskyttelse af borgerne der siger at disse ting aldrig kan ramme en i fremtiden så længe man spiller efter de nuværende regler?

Ud over ovenstående synes jeg ikke deres forslag omkring familiesammenføring lyder så slem (i forhold til hvad den er nu, vi kan godt blive enige om at de er alt for skrappe helt generelt!). Jeg kan godt lide at de lægger op til mere fleksibilitet da jeg synes de nuværende regler er meget firkantede og rammer meget bredt.

skaanebo

Re: Venstres udlændingeudspil

Indlæg af skaanebo » 09.10.2014 11:30:51

Ovenstående forslag skal tolkes som en klar forringelse af de nuværende vilkår. Boligstøtte gives ikke efter loven om en aktiv socialpolitik, og enhver som bor i Danmark, uanset statsborgerskab, har hidtil kunnet søge om boligstøtte uden at det ville påvirke ens opholdsgrundlag.

Jeg ved ikke, om Venstres forslag også lægger op til yderligere begrænsninger i SU. Det vil under alle omstændigheder blive svært, da man så meget let kommer i kamambolage med EU's lovgivning, der ikke tillader diskrimination.

Med hensyn til lovgivning med tilbagevirkende kraft. Jo, hvis der er et flertal for det i Folketinget, kan en lov godt vedtages, så den har betydning tilbage i tiden.

Pelle

Indlæg af Pelle » 09.10.2014 12:00:53

Mange tak for dit svar.
Jeg står i den situation at vi har indsendt ansøgning om familiesammenføring for et par uger siden og har imidlertid flyttet og derved fået ret til boligstøtte. Jeg har sendt en ansøgning for et par dage siden, men baseret på ovenstående overvejer jeg at trække den tilbage, idet vi godt kan overleve uden. Er der nogen med større indsigt der kan råde os i denne sag? Jeg ved at jeg har en tendens til at se worst-case i alting, men jeg ønsker virkelig ikke at vores familiesammenføring i fremtiden kommer i farezonen fordi vi har modtaget xxx kr pr. måned som ikke er livsnødvendige for vores hverdag.

Det svarer jo til at der i dag ikke eksisterede et krav om nul kontakthjælp i 3 år, men at man pludselig indførte det. Så ville det ramme alle, der indenfor reglerne, har modtaget kontanthjælp. Selv hvis man så med det samme stoppede denne udbetaling, ville man nu have modtaget den inden for de sidste 3 år og derved formentlig ikke kunne forlænge sin opholdstilladelse.

Pelle

Indlæg af Pelle » 09.10.2014 14:35:26

I forbindelse med mine ovenstående overvejelser gik jeg i gang med lidt detektivarbejde for at finde ud af hvordan loven har ændret sig tidligere og om der tidligere er nogle der er kommet i klemme pga. en lovændring med tilbagevirkende kraft.
Her er hvad jeg har fundet:
  • - 15. Maj 2012 - De nuværende regler indføres. Pointsystem afskaffes, 24-års regel genindføres, intet gebyr og nedsat sikkerhed. (SSR) (vedtaget 8. maj 2012)
    - 1. juli 2011 - Pointsystemet indføres (VK) (vedtaget november 2010)
    - 25. maj 2010 - Kravet om at man ikke må have modtaget kontanthjælp går fra 1 år til 3 år. (VK)
Hvad der nu undrer mig er denne sag jeg fandt på tv2.dk. Her har en mand i 2011 modtaget 7000 i kontanthjælp og det straffer ham så senere i 2012-2013 fordi han nu ikke kan familiesammenføres. However, han påstår at dengang han søgte om disse penge var kravene anderledes, men ud fra ovenstående gjaldt dette allerede fra 2010 af.
Er der nogen der ved mere om udviklingen af reglerne end mig der kan forklare mig om han tager fejl, eller om der dengang var andre regler jeg ikke er bekendt med?

Beklager det hele er gået lidt off-topic, men jeg synes det er interessant at se hvordan loven har ændret sig tidligere for at prøve at vurdere hvordan det kan ændre sig i fremtiden. Jeg er stadig i tvivl mht. om vi skal trække vores boligstøtte ansøgning tilbage, umiddelbart virker det som det sikreste, så man ikke ender i en fremtidig potentiel kategori som ikke-selvforsørgende.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.10.2014 15:08:02

Personligt tvivler jeg meget på, at boligstøtte vil blive nogen hæmsko for nogen i fremtiden.

Desuden er dette netop kun et udspil/forslag fra et enkelt parti i Folketinget. Der skal altså et flertal bag, førend det kan blive virkelighed. Og selv om meningsmålingerne måske nok lige nu giver statsministertaburetten til Venstre, vil en kommende Venstre-regering jo ikke kunne regere alene. Der skal helt sikkert indgås nogle kompromisser. Og så skal de jo også lige vinde et folketingsvalg, det er slet ikke så givet, at de gør det!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.10.2014 10:43:54

Som skaanebo skriver, er der intet som helst i grundloven eller andet, der beskytter borgerne mod lovgivning, der har tilbagevirkende kraft. I 2010 blev den periode, hvor man ikke må have modtaget kontanthjælp mm forud for familiesammenføringen, udvidet fra 1 år til 3 år.

Det skete uden nogen form for overgangsordning ud over, at ansøgninger, der var afleveret til US, før loven trådte i kraft, blev behandlet efter de gamle regler. Så ja der var nogen dengang, der oplevede, at noget, de havde sagt ja til 1-3 år tidligere, nu pludselig udgjorde en hindring for familiesammenføring.

Venstre vil også indføre ”et skærpet og mere reelt forsørgelseskrav” som betyder, at det ikke længere vil være nok at have holdt sig fri af kontanthjælp og lignende ydelser. Får de flertal for det skal man have været i arbejde i mindst 2 år og 9 måneder ud af de sidste 3 år, eller være under uddannelse med gode jobmuligheder bagefter, eller være tildelt en permanent ydelse som f.eks. førtidspension.

Forslaget indebærer altså, at der kommer en slags ”bagatelgrænse”, hvor 5 ugers kontanthjælp ikke længere vil stå i vejen for en familiesammenføring. Men til gengæld vil der være rigtig mange andre, der ikke kan leve op til kravene, så samlet set er det en klar forværring i forhold til de gældende regler. Hvilket vel også er det, der ligger i, at Venstre selv kalder det ”skærpet” forsørgelseskrav.

Som meldingerne har været fra de politiske partier, tror jeg nok, man må forvente, at der er lagt op til markante forringelser af de økonomiske vilkår for sammenførte familier på den ene eller anden måde, hvis vi får en ”blå” regering.

Liberal Alliance har ganske vist stemt for de nuværende FS-regler. Men da de netop ikke ændrede på selvforsørgelseskravet, er dette ikke omfattet af forliget, og stramninger på det område vil ligge fint i forlængelse af Liberal Alliances slogan om ”lukkede kasser”.

Man kan endda gisne om, at det er en del af årsagen til, at det netop er her, Venstre foreslår at stramme, og ikke ved eksempelvis at genindføre pointsystemet eller indvandringsprøven eller forhøje bankgarantien. På disse områder har Liberal Alliance nemlig, så vidt jeg har forstået det, forlig med regeringen, og vil derfor ikke kunne stemme for ændringer, med mindre de opsiger det forlig før valget.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.10.2014 10:46:26

I grunden kan det hele vel også koges ned til, at en ”blå” regering, der er afhængig af DF´s stemmer, naturligvis aldrig nogen sinde kan føre til andet end forværrede forhold for sammenførte par. Man kan jo bare se på, hvordan det gik i nullerne, mere indviklet er det sådan set ikke :wink:

Besvar