Ændret praksis vedr. EU kontra svenske regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Danskeren

Ændret praksis vedr. EU kontra svenske regler

Indlæg af Danskeren » 24.02.2014 22:05:56

Hej

Jeg sakser lige en paragraf skrevet af Fundiver andetsteds:
En overgang TROEDE vi i ÆUG, at dette var muligt, men det er det tilsyneladende ikke (længere). Migrationsverket administrerer nemlig sådan, at kun samliv i udlandet og ikke samliv i Sverige kan regnes med. Det giver for mig at se ikke nogen mening, og hører vist dermed under kategorien:

"Sådan er det bare"

Så hvis det er vigtigt at få PUT så hurtigt som muligt, skal man altså søge efter svenske regler fra start af. Og har man ikke gjort dette, er det bare ærgerligt. Har man allerede boet et par år i Sverige, vil jeg personligt mene, at det er spild af tid at skifte til svenske regler, og at man lige så godt kan vente, til man efter 5 år kan søge om permanent EU-opholdskort.
Som jeg har forstået det har Migrationsverket ændret praksis med at udstede PUT til folk der har boet sammen i Sverige i 2 år og skifter fra EU til de nationale svenske. Således at det ikke længere er muligt at opnå PUT før efter 5 år i Sverige.
Er det den gængse opfattelse for tiden fra ÆUGs trofaste hjælpere?

For vores vedkommende er det ikke en katastrofe da vi så bare må vente til de 5 år er gået og så kan min kone alligevel søge om Statsborgerskab til den tid. Men til gengæld betyder det at hun ikke kan få CSN da CSN så vidt jeg ved kun udstedes til folk der har PUT.
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

fundiver199

Re: Ændret praksis vedr. EU kontra svenske regler

Indlæg af fundiver199 » 25.02.2014 13:26:10

Både ja og nej. Selvom man har boet sammen i Sverige i 2 år, når man søger FS efter de svenske regler, så bliver opholdstilladelsen gjort tidsbegrænset i 2 år. Fuldstændig som hvis man aldrig havde boet sammen nogen steder.

Men 2 år senere kan man søge om permanent opholdstilladelse efter de svenske regler. Så afhængig af, hvor længe man har boet i boet i Sverige, og hvor længe Migrationsverket er om at behandle ansøgningen om FS efter svenske regler, kan man godt stadig nå hurtigere frem til PUT end de 5 år, der skal gå, før man kan søge om permanent EU-opholdskort.

Hvis man f.eks. søger efter 18 måneder i Sverige, og Migrationsverket godkender ansøgningen efter 12 måneder, kan man søge PUT i Sverige efter 4 år og 6 måneder. I stedet for at søge permanent EU-opholdskort efter 5 år. Om det så er ulejligheden værd for at "spare" de 6 måneder, må den enkelte gøre op med sig selv.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.02.2014 14:34:31

Og så kan man jo også stadig få PUT ved første ansøgning efter svenske regler, hvis man har boet sammen forinden uden for Sverige i ca. 2 år.

Danskeren

Indlæg af Danskeren » 27.02.2014 16:55:35

fundiver199 skrev:Både ja og nej. Selvom man har boet sammen i Sverige i 2 år, når man søger FS efter de svenske regler, så bliver opholdstilladelsen gjort tidsbegrænset i 2 år. Fuldstændig som hvis man aldrig havde boet sammen nogen steder.

Men 2 år senere kan man søge om permanent opholdstilladelse efter de svenske regler. Så afhængig af, hvor længe man har boet i boet i Sverige, og hvor længe Migrationsverket er om at behandle ansøgningen om FS efter svenske regler, kan man godt stadig nå hurtigere frem til PUT end de 5 år, der skal gå, før man kan søge om permanent EU-opholdskort.

Hvis man f.eks. søger efter 18 måneder i Sverige, og Migrationsverket godkender ansøgningen efter 12 måneder, kan man søge PUT i Sverige efter 4 år og 6 måneder. I stedet for at søge permanent EU-opholdskort efter 5 år. Om det så er ulejligheden værd for at "spare" de 6 måneder, må den enkelte gøre op med sig selv.
Tjah det vil jo sige at i det store og hele kan det ikke betale sige. I hvert fald ikke i vores tilfælde da vi har boet sammen i Sverige i 2 år og 4 måneder. Men vil det sige at PUT først kan søges 5 år EFTER at man har modtage uppehållstilstand eller tæller datoen fra ansøgningsdatoen?

Uanset hvad tror jeg dog alligevel at vi laver en ansøgning efter de nationale svenske regler, da jeg ser det som en helgardering.
Senest rettet af Danskeren 27.02.2014 16:57:26, rettet i alt 1 gang.

Danskeren

Indlæg af Danskeren » 27.02.2014 16:56:13

skaanebo skrev:Og så kan man jo også stadig få PUT ved første ansøgning efter svenske regler, hvis man har boet sammen forinden uden for Sverige i ca. 2 år.
I vores, og formentlig mange andres, tilfælde kan vi svare nej til dette. Men god info at få med.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.02.2014 17:51:38

Det er dato for folkeregistrering i Sverige, som tæller i forhold til at få PUK (permanent uppehållskort) efter EU-regler. Altså fem år efter at man er blevet folkeregistreret. I øvrigt får man permanent opholdsret helt automatisk, opholdskort kan man søge om, men det er ikke nødvendigt at have for at vise, hvilke rettigheder man har.

Informer786

Indlæg af Informer786 » 02.03.2014 23:10:48

Hej..

Jeg synes det er lidt forvirrende,.
Fundiver skriver:
Både ja og nej. Selvom man har boet sammen i Sverige i 2 år, når man søger FS efter de svenske regler, så bliver opholdstilladelsen gjort tidsbegrænset i 2 år. Fuldstændig som hvis man aldrig havde boet sammen nogen steder.

Er det korrekt forstået at hvis man søger efter de svenske nationale regler, og har fået 2 års visum(fordi partner ikke har boet sammen før udenfor SE). Så vil man igen få udstedt et 2 års visum når man skal søge om forlængelse?
Hvis ja, hvor længe skal man havde været i Sverige før man kan søge om fast opholdstilladelse..?

Har man eksempler på folk som har søgt efter svenske regler, som har fået en tidsbegrænset opholdstilladelse ved forlængelse ?? Hvis ja hvad har begrundelsen så været fra migrationsverket af.??

Kh.
Informer

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.03.2014 23:30:12

Du har misforstået.

Søger man efter svenske regler får man som hovedregel 2 års opholdstilladelse, som derefter kan gøres permanent efter ny ansøgning.

Har man boet sammen uden for Sverige igennem ca. 2 år, kan man få permanent ophold ved første ansøgning, da forholdet så bedømmes som seriøst og stabilt.

Har man ophold i Sverige på andet grundlag, fx EU-regler eller studievisum, så søger man forfra efter svenske regler. Og så får man normalt 2 år efterfulgt af permanent ophold, medmindre man som nævnt har boet sammen tidligere uden for Sverige.

Informer786

Indlæg af Informer786 » 03.03.2014 00:09:58

Oki så det mig der havde misforstået..
Nogle ide om hvordan migrationsverket behandler ansøgning om forlængelse?
Jeg tænker lidt i retning af :
Man får 2 års visum - man registre sig på skatteverket og får personnummer(det kan godt tage 3 uger til en mdr). Der går 1 år og 11 mdr.. Man søger derefter om forlængelse(man kan jo søge optil en mdr før).. Ser Migrationsverket så fra den dato man fik sin første opholdstilladelse, eller fra den dag man er folkebogført?
Grunden til jeg spørg sådan er fordi jeg har fået fortalt at man skal have boede sammen i 2 år før man får permanent, og at de kigger efter den dato man er Folkenogført..
Så hvis jeg er folkebogført en mdr efter første tilladelse og aflevere min ansøgning om forlængelse en mdr før udløb, ergo har vi på tidspunktet hvor sagsbehandlerne kigger på ansøgning kun boede sammen i 1 år og 10 mdr. Og sagsbehandlere kan hermed tidsbegrænset den igen.??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.03.2014 09:48:43

Jeg ville ikke bekymre mig over det. Jeg er sikker på, at I får permanent ophold ved næste ansøgning. Sagsbehandlingstiden kan sagtens blive sådan, at der er gået mere end to år, før der træffes en beslutning.

Besvar