Spørgsmål i f.m. skilsmisse.

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Cocoon

Spørgsmål i f.m. skilsmisse.

Indlæg af Cocoon » 29.05.2013 11:35:46

Jeg kan til at starte med lige så godt være ærlig og indrømme, at jeg er blevet godt og grundigt snydt af min filippinske kone.

Konklusion og spørgsmål først for dem, der ikke gider læse hele min historie:

1) Hvordan kan hun bare stikke af og tage på krisecenter med vores fælles barn, uden jeg overhovedet bliver hørt - hvorfor er hendes historie automatisk sandheden?
2) Hvorfor skal jeg vente måneder på Statsforvaltningens behandling af min samværsansøgning, uden at jeg kan se mit barn? Min kone vil jo helt sikkert forsøge at stille mig dårligt i forhold til forældremyndigheden, idet jeg ikke ser barnet.
3) Jeg har for så vidt intet problem med, at hun ved skilsmisse for lov til at blive i Danmark. Jeg gider bare ikke betale for det - kommer jeg til det via min økonomiske garanti?
4) Kan hun efter lidt mere end et års ægteskab gøre krav på mine aktiver? Jeg har ikke særeje (dumt ja). Vi har ikke ejerbolig, men jeg har bil og andre værdier, om end jeg også har optaget lån under vores ægteskab for at kunne holde os ovenvande økonomisk, fordi hun ikke har arbejdet.
5) Kan hun slippe afsted med at være så beregnende med henblik på at blive i Danmark permanent?

Her følger min historie:

Jeg blev i 2012 gift med en filippinsk kvinde, som jeg havde kendt i ca. tre år. Vores forhold har næsten fra starten været præget af problemer, men jeg blev ved med at tro på det, fordi jeg virkelig gerne ville hende. Efter et ophold i udlandet (Mellemøsten), hvor jeg arbejdede, og hun boede sammen med mig, skulle jeg tilbage til Danmark, og vi besluttede os for at rejse hertil sammen herunder blive gift, så hun kunne få opholdstilladelse, og vi kunne starte en permanent tilværelse sammen.
Jeg troede fortsat på, at vi kunne få en "normal" tilværelse, når vi kom tilbage til "ordnede" forhold i Danmark, men vores forhold blev imidlertid ikke bedre af at komme hertil, hvilket hun ofte har beklaget sig over, hvortil jeg åbent og ærligt flere gange har sagt til hende, at det naturligvis stod hende frit for at rejse hjem. Kort tid efter vores ægteskab blev hun gravid, og vi har fået en dejlig datter, men heller ikke det har hjulpet på vores forhold.

Lang historie kort, så bad jeg hende fornylig om at klargøre hjemrejse samt skilsmisse, mens jeg var på arbejde i udlandet. Spørgsmålet om forældremyndigheden over barnet måtte vi lade myndighederne klare for os.

Jeg kommer så hjem fra udlandet og erfarer, at min kone har forladt vores fælles bolig med min datter og er taget på krisecenter - går jeg ud fra, idet jeg ikke kan få oplyst, hvor hun opholder sig, men det stunt har hun tidligere lavet i forbindelse med, at jeg var bortrejst. Jeg skal understrege, at der ikke er beskyldninger om vold i vores forhold.

Min kone er en mester i at udstille sig selv som offer herunder maleriske og teatralske beskrivelser om, hvor dårligt jeg har behandlet hende i de fire år, vi har kendt hinanden. Jeg har således flere gange fortalt hende, at jeg ikke har tvunget hende til Danmark, og jeg ikke har tvunget hende til ægteskab, men at hun har haft masser af muligheder for afbryde vores forhold. Faktisk tog hun på et tidspunkt hjem til Filippinerne under vores ophold i Mellemøsten, fordi vi ikke kunne sammen. Her havde hun et stort forbrug af penge, som jeg sendte til hende, og på et tidspunkt havde hun også mistanke om en knude i brystet, hvilket jeg dog aldrig efterfølgende har hørt mere til.
Jeg hævder ikke at være jordens bedste mand, men jeg har givet hende kærlighed og tryghed i de sidste tre år herunder betalt alt for hende inkl. ferierejser, kost og logi uden nogensinde at bebrejde hende det faktum. Hun har en datter på fem år fra et tidligere forhold, som ikke kender sin far, hvilken jeg har taget til mig som min egen og elsket ubetinget (det gør jeg stadig, og hun har været en væsentlig årsag til, at jeg ikke har afsluttet vores forhold tidligere) - tro mig hendes første to leveår har ikke været nemme, hvilket jeg kunne konstatere, da jeg mødte hende første gang.

Nu er hun som sagt stukket af, og jeg tror mere og mere på, at det er fordi "lokummet" brænder under hende, og hun risikerer at ryge ud. Hun har tidligere i en ophedet diskussion erkendt, at hun var desperat for at blive gravid og med det og mange andre indikationer i hukommelsen, er der mere og mere, der siger mig, at hun kun har haft et mål med vores forhold nemlig en bedre tilværelse her i landet.
Hun har ikke gidet at lære dansk, hverken da vi boede i Mellemøsten, eller da vi kom til Danmark. Hun har chikaneret min familie, venner og kolleger med hendes føromtalte "utrolige" historier. Hun har sværtet mit navn til ved at tage på krisecenter. Og endelig er den nyeste beskyldning uterlig nøgen optræden overfor hendes store datter. Alle disse ting samt meget andet har simpelthen gjort mig mere og mere vanvittig, hvorfor jeg bad hende initiere hjemrejse og skilsmisse.

Jeg må desværre erkende, at jeg har været lidt af en klovn og nu betaler prisen både emotionelt og økonomisk :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål i f.m. skilsmisse.

Indlæg af mh1 » 30.05.2013 17:45:48

Du kan nærmest ikke komme hurtigt nok hen til en god skilsmisseadvokat.

Din kone kan allerhøjst få del i din positive formue. Hvis din gæld er lig med eller større end din positive formue, så er der ikke noget at dele.

Som hovedregel vil man ikke pålægge ægtefællebidrag for en længere periode end ægteskabet har varet, men der er flere faktorer, der skal tages hensyn til.

Børnebidrag skal du naturligvis betale, hvis ikke barnet bor hos dig.
mh
Rådgiver for ÆUG

Cocoon

Indlæg af Cocoon » 30.05.2013 21:44:28

Tak mh,

Har været hos advokat i dag, og hun (min kone) får forventeligt ikke en krone udover børnebidrag - har mere gæld en aktiver -, men min økonomiske garanti, var hun ikke sikker på status omkring. Det er selvfølgelig noget øv, men de penge går jo ikke direkte til min kones lomme, så det overlever jeg nok - jeg mener, det er ca. 100.000, så det ødelægger jo ikke mig resten af livet.

Det frygtelige er, at hun rent faktisk kan holde barnet fra mig, men jeg må jo tage ansvar, som jeg også lægger op til. Jeg har skidt i nælderne og må tage konsekvenserne.

Tip til jer, der overvejer at tage en kvinde ind landet. Pas på forplantningsgenet, ægte kærlighed er fantastisk, men for pokker hvor kan man blive overrasket.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.05.2013 21:53:25

HVIS din kone søger/har søgt om og fået kontanthjælp, så trækkes den fra din sikkerhedsstillelse, indtil der ikke er mere.

Sikkerhedsstillelsen hænger nemlig IKKE så fast sammen med ægteskabet, som man får indtryk af, når den skal stilles.

Den frigives IKKE, når ægteskabet ophører, men først når
- perioden udløber,
- den udenlandske ægtefælle opgiver bopæl i DK,
- den udenlandske ægtefælle opnår varig opholdstilladelse,
- den udenlandske ægtefælle opnår opholdstilladelse uafhængigt af ægteskabet ELLER
- den udenlandske ægtefælle dør.
mh
Rådgiver for ÆUG

Klep

Indlæg af Klep » 30.05.2013 22:10:12

Det er jo altså ikke en selvfølge, at konen automatisk får barnet!! Du kan søge om at få forældremyndigheden alene.
Samtidig kan du jo anklage hende for både injurier og proformaægteskab. Sig at du vil informere udlændinge-styrelsen om, at hun bare ville til Danmark for at få et bedre liv!
Sæt hårdt mod hårdt og ikke al den given efter for konens luner!!
Foreningen "Far" kan måske hjælpe dig, for du er ikke den eneste hvor konen har taget barnet som gidsel og anklaget faderen for det værste!

Cocoon

Indlæg af Cocoon » 30.05.2013 22:27:00

Godt tip klep - tak for det.

Injurier og proforma vender jeg lige med min advokat, men jo jeg har fandme lyst til at give igen. Jeg er ikke fejlfri, men der er grænser for, hvad jeg skal finde mig i, når det kommer til de anklager, hun har fremført. Jeg overhørte hende anklage mig telefonisk omkring uacceptabel nøgen opførsel over for hendes datter på fem år. Det fik mig til at eksplodere - om end uden vold.

Jeg har allerede søgt fuld forældremyndighed, men da barnet kun er tre og en halv måned, er det op ad bakke - det ved moderen også godt.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.05.2013 12:10:11

Slå alt om proforma-anklage ud af hovedet! Dit ægteskab har IKKE været proforma, I har levet sammen og endda fået et barn sammen.

Proforma er IKKE, når den ene - eller for den sags skyld begge - gifter sig med det hovedformål at få et bedre liv og som det sekundære for at leve sammen med den anden.

Proforma er, når man overhovedet ikke har i sinde at leve sammen som ægtefæller.

Injurier kan du næppe heller komme igennem med, og du skal jo være klar over at du SELV må rejse sagen, du kan ikke få politiet til at rejse tiltale. Læs mere her:
http://www.retssal.dk/?page=nyhed&id=935
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar