afslag

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

soreng

Re: afslag

Indlæg af soreng » 16.05.2013 10:48:23

hanasa skrev:Ok
Hvad med eu reglerne
Når jeg nu skriver at han vil ikle hjem er at hvis han kan ta til sverige og få lov til at søge efter eu regler så er der heller ik grund til at han tager hjem hermed måske får indreforbud. Forstå mig ret :)

Kan han søge eftet eu regler ved at krydse græsen til sverige
Hvis ja hvordan gær de. Da nu han også nok er illegal i sverige, men jeg mener at jeg læste at lige så snart de vil sende ansøgning ind efter eu regler så er han lovelig i sverige
Du kan læse om EU reglerne her, og de kan benyttes i alle EU lande...Så Sverige er bare et eksempel. Det kunne lige så godt være f.eks Tyskland:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu

Helt kort går det ud på at han ægtefælle flytter til Sverige (bosætter sig der med lejlighed og alt...Det er ikke nok bare at flytte sin adresse til Sverige, og så bare bo i Danmark).
Når ægtefællen er bosat i Sverige, kan han søge om at få opholdskort til at bo med sin ægtefælle i Sverige...Efter at de har boet i Sverige i et ½ års tid, kan de søge om at få opholdstilladelse i Danmark efter EU reglerne.

Så der er rigtig meget arbejde i det for dem før de kan bruge den regel, men det kan hurtigt ende med at være den eneste måde for dem at være sammen.

De har jo skudt sig selv rigtigt meget i foden ved at han kom illegalt til Danmark.
Så de skal gøre op med sig selv om det virkelig er så umuligt for dem at bo sammen i hans hjemland, eller om det er det værd at tage hele ens liv og flytte det til Sverige i minimum et ½ år (og sandsynligvis også længere, mens man venter på svar).

Hans ægtefælle er Dansk statsborger ikke? For ellers vil de heller ikke kunne gøre brug af EU reglerne.

hanasa

Indlæg af hanasa » 16.05.2013 11:09:31

Jo hun har dansk statsborger
Skal de bo i sverige 3 måneder og i de 3 måneder have lejlighed. Arbejde. Avensk cpr og sekf gem alt dukomentation, så når der gået 3 måneder send alt dokumentation på reelt ophold i sverige og udfyld ansøgning om eu opholdskort og derefter vente på svar eller hvad ??

soreng

Indlæg af soreng » 16.05.2013 11:29:22

hanasa skrev:Jo hun har dansk statsborger
Skal de bo i sverige 3 måneder og i de 3 måneder have lejlighed. Arbejde. Avensk cpr og sekf gem alt dukomentation, så når der gået 3 måneder send alt dokumentation på reelt ophold i sverige og udfyld ansøgning om eu opholdskort og derefter vente på svar eller hvad ??
3 måneder er en tommelfingerregel for et minimum. Et ½ år er bedre før man søger. Og ja så anbefales det at man venter i Sverige på svaret på ens ansøgning til Danmark. Den kan hurtigt også tage 7-9 måneder. Så man skal nok regne med at man bor i Sverige i minimum 1 år, og realistisk set også lidt længere.

Hun behøver ikke at arbejde i Sverige. Hun må godt tage toget frem og tilbage til arbejde hver dag.

Du kan spørge mere ind til EU reglerne i dette forum.
viewforum.php?f=7

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.05.2013 11:32:30

Lad være med at fokusere på at et ophold i Sverige skal vare så kort som muligt, det er den snorlige vej til at skabe problemer for sig selv.

Sverige vil kunne afvise at give svensk opholdskort, og DK at give dansk.

Parret skal planlægge, så det udefra ser ud som om de har tænkt sig at ville bo i Sverige i måske flere år.
mh
Rådgiver for ÆUG

hanasa

Indlæg af hanasa » 16.05.2013 11:41:09

Parret har tænkt sig at drive en forretning. Ja li præcis de vil blive der i længere tid end et år. Fordi deres plan er drive forretning. Og tjene penge til at købe et hus. Jeg spurgte hende hvor mange år tror i vil blive der hun sagde mindst 3 år. Det kan blive mere end det self. Kun hvis det lykkeds dem at drive en forretning.

Mit spørgsmål er mere om hvirnår er det bedst at send ansøgning ind efter eu regler?
Har selv sagt til dem at
- find først lejlighed hermed flyt adresse der til og få svensk cpr
- find et job til en dag du finder dig en forretning
- efter alt det nævnte ,,, så op til migretionverket og udfyld eu ansøgning sammen med din mand
- i vente tiden om at få eu kort må manden godt blive loveligt

De er det jeg har sagt til hende

Men hun vil gerne være helt sikker angånede at hendes man bliver automatisk lovelig ophold lige så snart han og hende sender ansøgning lm opholdskort efter eu regler ind ?

Og at hun vil være sikker på at det er bedst først når der er hået 3 måneder med et reelt ophold i sverige derefter send ansøgning om opholdskort ind ?

Håber i svar os
Så hun er helt sikker. Mere sikker da det vil komme fra jer. I har mere viden og r jurister end mig :D

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.05.2013 16:02:42

Når planen er evt. at blive i Sverige og arbejde der, så kan en god 'køreplan' være:

1) Den danske ægtefælle søger passende job i Sverige, og dernæst en bolig i nærheden af jobbet. Lad være med at fokusere på Malmø, søg bredt. Sverige er et stort land.

2) Så snart boligen er fundet, flytter den danske ægtefælle til Sverige sammen med den udenlandske. Der skulle være minimal risiko for at blive standset ved passering af grænsen.

3) Den danske ægtefælle registrerer sig og dernæst søger parret om opholdskort til den udenlandske.

4) De får sig et normalt liv i Sverige, sparer op til at starte egen forretning, og ser om de overhovedet har lyst til at vende tilbage til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

hanasa

Indlæg af hanasa » 16.05.2013 19:59:09

3) Den danske ægtefælle registrerer sig og dernæst søger parret om opholdskort til den udenlandske.

er det bedst at vente med at søge opholdskort til der er gået 3 måneder med bopæl og arbejde i Sverige ? eller lige så snart den danske ægtefælle registrerer sig og får svensk cpr nr. her søg med det samme efter eu regler
?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.05.2013 05:31:47

Det er bedst at søge så hurtigt som muligt. Hvorfor i al verden skulle man vente? Det giver ingen fordele overhovedet, kun vanskeligheder. Man kan jo ikke bevise sit lovlige ophold før man har en kvittering for at have ansøgt om opholdskortet.
mh
Rådgiver for ÆUG

hanasa

Indlæg af hanasa » 17.05.2013 11:13:46

Okay tak de er fuld i gang :)

hanasa

Indlæg af hanasa » 18.05.2013 11:53:45

Parret her har brug for at vide om de skal tegne nogen forsikring
De har hørt om at man skal tegne forsikring hvis de søger efter eu regler
Hvad forsikring og hvorfor man tegner det ved jeg intet om desværre

Nogen der kan svar os på det. Da parret vil ved det inden at søge opholdskort efter eu regler
Og om de har glemt noget som de skal gør indrn at søge
?

hanasa

Indlæg af hanasa » 20.05.2013 00:34:52

?

dire91

Indlæg af dire91 » 20.05.2013 14:29:06

er der en der har lyst til at hjælpe mig

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.05.2013 15:07:07

Hvis man er person med tilstrækkelige midler, pensionist eller studerende skal der rigtig nok vises dokumentation for forsikring. Kravet gælder ikke for arbejdstagere. Så det afhænger af hvilken kategori, man tilhører.

zuzu87

Indlæg af zuzu87 » 20.05.2013 19:01:13

Hvis han opholder sig i asylcentret og søger asyl, så bor han lovlig i dk. Jeg kender der fra min egen mand. Vi søgte fs meens han var asylansøger. Han fik så afslag pga jeg ikke var fyldt 24 og da jeg fyldt 24 år, blev reglerne anderledes, derfor valgte han at tage hjem. Nu søger vi igen mens han er i irak. Reglerne er en del nemmere end før.

hvis han bor i asylcentre og har en idkort derfra. Så kan I godt søge fs.

hanasa

Indlæg af hanasa » 21.05.2013 00:21:12

Zuzu fik af vide, at man ikke har lovelig ophold !

Besvar