Hej Søren,
Som jeg også skriver, kan man tydeligt se at uanset hvad der står, med alle punktummer inkluderet, så regnes en visumperiode som 6 måneders blokke,
regnet fra 1'ste indrejse!.
soreng skrev:
Umiddelbart virker det lidt mærkeligt at du vælger kun at fokusere på dele af en sætning, og glemme resten i det du har fremhævet.
Du skal jo læse fra punktum til punktum for at du kan udlede en helhed af en sætning.
Sætningen lyder
" Har udlændingen opholdt sig i et andet Schengenland med opholdstilladelse eller med visum til ophold af mere end 3 måneders varighed begrænset til dette Schengenland (langtidsvisum), fradrages denne tid dog ikke."
Udlændingen har i dette tilfælde jo netop ikke opholdt sig i et andet schengenland med opholdstilladelse, og heller ikke på et langtidsvisum. Udlændingen har opholdt sig i Danmark på en nationalt begrænset opholdstilladelse (processuelt ophold). så hvordan du mener at den sætning skulle kunne gøre noget som helst i jeres tilfælde det forstår jeg ikke helt.
Hvis vi læser lidt videre i loven, så understøtter §4 jo bare min udlægning om beregning af visumperioder... Hvilket jo er hele pointen i det her, det er jo det der gør hele forskellen...
§ 4. Visum udstedes i medfør af visumkodeksens bestemmelser herom til at gælde indrejse og ophold i alle Schengenlande. Visum kan gives til en eller flere indrejser inden for et nærmere fastsat tidsrum. Varigheden af et sammenhængende ophold eller den samlede varighed af flere på hinanden følgende ophold i Danmark og de andre Schengenlande må dog ikke overstige 3 måneder pr. halvår regnet fra datoen for den første indrejse i Schengenlandene, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Ophold i et andet Schengenland på baggrund af opholdstilladelse eller med visum til ophold af mere end 3 måneders varighed begrænset til dette Schengenland (langtidsvisum) medregnes ikke ved beregningen af de 3 måneders ophold, der fremgår af stk. 1.
soreng skrev: Jeg ønsker dig held og lykke med din kamp, men inderst inde håber jeg faktisk ikke på at du vinder den (forklaring kommer her).
Går den til JM, og JM ikke vil give dig ret out of the box, så må du jo tager dem i retten, for jeg kan fornemme at du VIL have ret. Konsekvensen på en eventuelt tabt retssag så nok bare blive at muligheden for søge om fs fra Danmark, og få processuelt ophold mens ansøgningen bliver behandlet bliver fjernet, og det så bare slet ikke længere er muligt for NOGEN at søge om fs fra Danmark af, men at det skal gøres fra hjemlandet.
Mener du så derved at det er helt i orden at det officielle Danmark administrerer uden gyldigt retsgrundlag?, og at jeg derfor bare må finde mig i at vores rettigheder bare tilsidesættes af hensyn til fællesskabets interesser?... ja, jeg provokerer her, men det er jo lige det der vil være konsekvensen...
Jf medarbejderen jeg talte med (og som ÆUG også tidligere har holdt møder med), så er der en del andre lande i Schengen der giver et lignende processuelt ophold, så det er altså ikke kun en Dansk opfindelse.
Personligt ville det da glæde mig hvis Danmark slap ud af den navlebeskuende frygt for fremtiden og alt der er nyt, og så starte på at behandle ægtefæller ordentligt... Jeg har den grundholdning at man da selvfølgelig skal have lov til at bo sammen når man nu er lovligt gift, hele året!, ikke kun i perioder af 3 måneder af gangen. Nu er det så desværre sådan at vi må leve pt, fordi Danmark ikke mener at man som udlænding er myndig før man er 24, og vi derfor ikke har lov til at have et liv sammen i Danmark. Jeg vil slet ikke gå igang med debatten om den umyndiggørende 24 års regel her, det får en anden tråd glæde af på et tidspunkt
Du har fuldstændig ret i at det er noget helt grundlæggende principielt for mig, for hvis jeg og andre skal følge loven her i Danmark, og er underlagt beslutninger truffet ud fra den, så skal den offentlige administration da vel også?!... det er der ingen der kan være uening i vel?... det er vel trods alt et retssamfund vi lever i, og så snart man ruller om på ryggen og accepterer afgørelser uden gyldigt grundlag eller efter en "rimelighedsbetragtning", så er det da skruen uden ende!...
Hvis Schengenkonventionen skal ændres, så må det jo ske hvis dette er en utilsigtet mulighed, men det må tages den vej og af de rette instanser. Indtil da, så må den da overholdes i sin nuværende form.