Erfaringer med nyt visum direkte efter afslag på FS?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

ElJefeDanes
Geografisk sted: København / Spanien / Sverige

Re: Erfaringer med nyt visum direkte efter afslag på FS?

Indlæg af ElJefeDanes » 10.04.2013 10:17:10

Er her til morgen blevet ringet op af visumkontoret, og efter en længere debat om interne notater der måske/måske ikke eksisterer offentligt, retsgrundlag for administrationen, min retssikkerhed som borger her i landet, og med beskeden om at "Danmark jo altid har administreret sådan...", så er vi blevet enige om at de nu vil forsøge at finde noget til mig der kan minde om et faktisk retsgrundlag for den administration. Naturligvis bad jeg jo om noget på skrift hvor jeg kan læse dette, men der blev hun noget mere usikker på hvor det nu lige stod henne?!... så det forsøger hun nu at finde til mig.

Jeg blev dog holdningsmæssigt fra start mødt med kommentaren "jeg kan forstå du har snakket med ÆUG, men vi har jo allerede holdt møde med dem bla om dette...".

Medarbejderen henviste mig til Udlændingelovens §3 (er gengivet herunder), som grundlag for at et processuelt ophold ikke Schengenvisummæssigt kan sidestilles med en national opholdstilladelse.

§ 3.
Udlændinge, der efter regler fastsat i medfør af § 39, stk. 2, er fritaget for visum, har ret til at indrejse og opholde sig her i landet i indtil 3 måneder i løbet af en 6-måneders-periode regnet fra datoen for den første indrejse i Schengenlandene. I de nævnte 3 måneders ophold fradrages den tid, hvori udlændingen inden for 6-måneders-perioden har opholdt sig i Danmark eller et andet Schengenland. Har udlændingen opholdt sig i et andet Schengenland med opholdstilladelse eller med visum til ophold af mere end 3 måneders varighed begrænset til dette Schengenland (langtidsvisum), fradrages denne tid dog ikke.

Som jeg læser det fremhævede ovenfor, så understøtter det dog min påstand om at processuelt ophold IKKE giver US ret til at give en karens på 3 måneder før der kan udstedes et nyt Schengenvisum.

Skal man læse det så firkantet som overhovedet muligt, så kan det selvfølgelig betyde at man skal have udstedt Schengenvisum i et andet land end det man har haft et processuelt ophold eller forlænget visum i... lige bortset fra at der jo stadig skal regnes i blokke af 6 måneders perioder for at der kan fradrages tid i den 3 måneders opholdsperiode, og da det jo skal regnes fra 1'ste indrejse, så er ovennævnte §3 jo retsmæssigt fuldstændig uvæsentlig i denne sammenhæng :wink:

Jeg har oplyst medarbejderen om at vi agter at gå videre med en klagesag i JM, hvis vi ikke kan få oplyst et korrekt gyldigt retsgrundlag for den nuværende administration, eller hvis vi mener der er en fejlagtig administration af gældende regler, som det jo tyder kraftigt på.

Er der nogen der har et fornuftigt synspunkt eller råd i denne forbindelse?.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2013 10:38:09

Jamen det synes jeg da, at I skal gøre. Altså få Justitsministeriet til at tage stilling til spørgsmålet. I Udlændingelovens §3 står der direkte, at de 6 måneder skal regnes fra "1. indrejse". Og så skal de selvfølgelig regnes fra "1. indrejse". Og ikke som en rullende periode. Uanset om det er "logisk" eller ej, og uanset hvad man "altid har gjort."

Din kone har ikke fået det, hun søgte om. Og dermed er afgørelsen ikke fuldt ud begunstigende. Og så kan den påklages til den klageinstans, der nu engang er. Som i dette tilfælde er JM.

soreng

Indlæg af soreng » 10.04.2013 10:42:22

ElJefeDanes skrev:Er her til morgen blevet ringet op af visumkontoret, og efter en længere debat om interne notater der måske/måske ikke eksisterer offentligt, retsgrundlag for administrationen, min retssikkerhed som borger her i landet, og med beskeden om at "Danmark jo altid har administreret sådan...", så er vi blevet enige om at de nu vil forsøge at finde noget til mig der kan minde om et faktisk retsgrundlag for den administration. Naturligvis bad jeg jo om noget på skrift hvor jeg kan læse dette, men der blev hun noget mere usikker på hvor det nu lige stod henne?!... så det forsøger hun nu at finde til mig.

Jeg blev dog holdningsmæssigt fra start mødt med kommentaren "jeg kan forstå du har snakket med ÆUG, men vi har jo allerede holdt møde med dem bla om dette...".

Medarbejderen henviste mig til Udlændingelovens §3 (er gengivet herunder), som grundlag for at et processuelt ophold ikke Schengenvisummæssigt kan sidestilles med en national opholdstilladelse.

§ 3.
Udlændinge, der efter regler fastsat i medfør af § 39, stk. 2, er fritaget for visum, har ret til at indrejse og opholde sig her i landet i indtil 3 måneder i løbet af en 6-måneders-periode regnet fra datoen for den første indrejse i Schengenlandene. I de nævnte 3 måneders ophold fradrages den tid, hvori udlændingen inden for 6-måneders-perioden har opholdt sig i Danmark eller et andet Schengenland. Har udlændingen opholdt sig i et andet Schengenland med opholdstilladelse eller med visum til ophold af mere end 3 måneders varighed begrænset til dette Schengenland (langtidsvisum), fradrages denne tid dog ikke.

Som jeg læser det fremhævede ovenfor, så understøtter det dog min påstand om at processuelt ophold IKKE giver US ret til at give en karens på 3 måneder før der kan udstedes et nyt Schengenvisum.

Skal man læse det så firkantet som overhovedet muligt, så kan det selvfølgelig betyde at man skal have udstedt Schengenvisum i et andet land end det man har haft et processuelt ophold eller forlænget visum i... lige bortset fra at der jo stadig skal regnes i blokke af 6 måneders perioder for at der kan fradrages tid i den 3 måneders opholdsperiode, og da det jo skal regnes fra 1'ste indrejse, så er ovennævnte §3 jo retsmæssigt fuldstændig uvæsentlig i denne sammenhæng :wink:

Jeg har oplyst medarbejderen om at vi agter at gå videre med en klagesag i JM, hvis vi ikke kan få oplyst et korrekt gyldigt retsgrundlag for den nuværende administration, eller hvis vi mener der er en fejlagtig administration af gældende regler, som det jo tyder kraftigt på.

Er der nogen der har et fornuftigt synspunkt eller råd i denne forbindelse?.
Umiddelbart virker det lidt mærkeligt at du vælger kun at fokusere på dele af en sætning, og glemme resten i det du har fremhævet.
Du skal jo læse fra punktum til punktum for at du kan udlede en helhed af en sætning.
Sætningen lyder
" Har udlændingen opholdt sig i et andet Schengenland med opholdstilladelse eller med visum til ophold af mere end 3 måneders varighed begrænset til dette Schengenland (langtidsvisum), fradrages denne tid dog ikke."
Udlændingen har i dette tilfælde jo netop ikke opholdt sig i et andet schengenland med opholdstilladelse, og heller ikke på et langtidsvisum. Udlændingen har opholdt sig i Danmark på en nationalt begrænset opholdstilladelse (processuelt ophold). så hvordan du mener at den sætning skulle kunne gøre noget som helst i jeres tilfælde det forstår jeg ikke helt.

Jeg ønsker dig held og lykke med din kamp, men inderst inde håber jeg faktisk ikke på at du vinder den (forklaring kommer her).

Går den til JM, og JM ikke vil give dig ret out of the box, så må du jo tager dem i retten, for jeg kan fornemme at du VIL have ret. Konsekvensen på en eventuelt tabt retssag så nok bare blive at muligheden for søge om fs fra Danmark, og få processuelt ophold mens ansøgningen bliver behandlet bliver fjernet, og det så bare slet ikke længere er muligt for NOGEN at søge om fs fra Danmark af, men at det skal gøres fra hjemlandet.

At søge om fs fra Danmark af, og give processuelt ophold under sagsbehandlingen, er jo ikke noget som Danmark SKAL tilbyde. Der er mange Schengenlande der ikke tilbyder denne service, så Danmark kan bare gøre som dem.

Så den eneste sejr der vil komme ud af det, hvis det sker, vil være en personlig sejr for dig. De virkelige tabere vil være alle dem der nu mister muligheden for at søge om fs far Danmark af, og drage nytte af at danmark pt overhovedet tillader at man kan søge om fs mens man opholder sig i Danmark og så få processuelt ophold mens sagen behandles.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2013 10:59:46

Det er selvfølgelig muligt, at hvis US bliver tvunget til at lempe deres praksis på et område, så vil de stramme den på et andet. Men det synes jeg nu virker meget spekulativt. Og jeg kan ikke se, at dette er så specielt revolutionerende eller samfundsomstyrtende. For at rejse tilbage til Danmark på visum skal man først bestille tid på ambassaden. Herefter skal ansøgningen behandles, hvilket må tage op til 30-60 dage. Og endelig skal visum så afhentes, og man skal finde en flyafgang, hvor der er plads. Så der går da let et par måneder, før man er tilbage igen. Og hvad er det for et stort samfundsproblem, der vil opstå, hvis nogen vender tilbage efter 2 måneder i stedet for 3?

Det er klart, at spørgsmålet mest er af principiel karakter, da ingen vel ”dør” af at vente i 3 måneder med at komme tilbage efter et længerevarende ophold, uanset om det så var processuelt eller på en opholdstilladelse som f.eks. au pair. Men det er altså et ret grundlæggende princip i en retsstat, at der skal være et retsgrundlag for de afgørelser, en offentlig myndigheder træffer. Så jeg synes, det er helt fint, at trådstarteren har bedt US om at redegøre for, hvilket retsgrundlag de har anvendt ved deres afgørelse.

soreng

Indlæg af soreng » 10.04.2013 11:14:27

fundiver199 skrev:Det er selvfølgelig muligt, at hvis US bliver tvunget til at lempe deres praksis på et område, så vil de stramme den på et andet. Men det synes jeg nu virker meget spekulativt. Og jeg kan ikke se, at dette er så specielt revolutionerende eller samfundsomstyrtende. For at rejse tilbage til Danmark på visum skal man først bestille tid på ambassaden. Herefter skal ansøgningen behandles, hvilket må tage op til 30-60 dage. Og endelig skal visum så afhentes, og man skal finde en flyafgang, hvor der er plads. Så der går da let et par måneder, før man er tilbage igen. Og hvad er det for et stort samfundsproblem, der vil opstå, hvis nogen vender tilbage efter 2 måneder i stedet for 3?
Nej da. Alle fra lande hvor der ikke er visumpligt kan nu tage til Danmark, søge om fs på deres 89'ne dag, få processuelt ophold, og hvis sagen er røget i kompliceret bunket, vil personen 6 måneder efter oprindelig at være rejst ind i Schengen, købe en 400 kr flybillet til Londen og komme rejse tilbage til Schengen samme dag.
Prøv at lege denne situation i hovedet. Som Amerikaner indrejser du 1/1 i Schengen (Danmark), søger om fs på din 89'ne dag, og får processuelt ophold (sagen er kompliceret så der behandles i 7 måneder).
Den 1/7 flyver du til London, og får dit udrejsestempel i den forbindelse. Samme dag rejser du hjem, men denne gang over Shippol (Amsterdam). Hvordan tror du dine chancer er for at komme igennem paskontrollen, når du kun kan fremvise et indrejsestempel i Schengen fra 1/1, et udrejse stempel fra 1/7 og et dansk dokument hvor der står at du har fået processuelt ophold mens din sag bliver behandlet, når du lige har udrejse Schengen 4 timer før, efter at have opholdt dig 6 måneder i Schengen.

Reglerne må jo være ens for alle, så dette vil jo ikke skabe nogle problemer, hvis det kun er danmark der ikke forstår at fortolke Schengenreglerne vel?

ElJefeDanes

Indlæg af ElJefeDanes » 10.04.2013 11:48:54

Hej Søren,

Som jeg også skriver, kan man tydeligt se at uanset hvad der står, med alle punktummer inkluderet, så regnes en visumperiode som 6 måneders blokke, regnet fra 1'ste indrejse!.
soreng skrev:
Umiddelbart virker det lidt mærkeligt at du vælger kun at fokusere på dele af en sætning, og glemme resten i det du har fremhævet.
Du skal jo læse fra punktum til punktum for at du kan udlede en helhed af en sætning.
Sætningen lyder
" Har udlændingen opholdt sig i et andet Schengenland med opholdstilladelse eller med visum til ophold af mere end 3 måneders varighed begrænset til dette Schengenland (langtidsvisum), fradrages denne tid dog ikke."
Udlændingen har i dette tilfælde jo netop ikke opholdt sig i et andet schengenland med opholdstilladelse, og heller ikke på et langtidsvisum. Udlændingen har opholdt sig i Danmark på en nationalt begrænset opholdstilladelse (processuelt ophold). så hvordan du mener at den sætning skulle kunne gøre noget som helst i jeres tilfælde det forstår jeg ikke helt.
Hvis vi læser lidt videre i loven, så understøtter §4 jo bare min udlægning om beregning af visumperioder... Hvilket jo er hele pointen i det her, det er jo det der gør hele forskellen...

§ 4. Visum udstedes i medfør af visumkodeksens bestemmelser herom til at gælde indrejse og ophold i alle Schengenlande. Visum kan gives til en eller flere indrejser inden for et nærmere fastsat tidsrum. Varigheden af et sammenhængende ophold eller den samlede varighed af flere på hinanden følgende ophold i Danmark og de andre Schengenlande må dog ikke overstige 3 måneder pr. halvår regnet fra datoen for den første indrejse i Schengenlandene, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Ophold i et andet Schengenland på baggrund af opholdstilladelse eller med visum til ophold af mere end 3 måneders varighed begrænset til dette Schengenland (langtidsvisum) medregnes ikke ved beregningen af de 3 måneders ophold, der fremgår af stk. 1.

soreng skrev: Jeg ønsker dig held og lykke med din kamp, men inderst inde håber jeg faktisk ikke på at du vinder den (forklaring kommer her).

Går den til JM, og JM ikke vil give dig ret out of the box, så må du jo tager dem i retten, for jeg kan fornemme at du VIL have ret. Konsekvensen på en eventuelt tabt retssag så nok bare blive at muligheden for søge om fs fra Danmark, og få processuelt ophold mens ansøgningen bliver behandlet bliver fjernet, og det så bare slet ikke længere er muligt for NOGEN at søge om fs fra Danmark af, men at det skal gøres fra hjemlandet.
Mener du så derved at det er helt i orden at det officielle Danmark administrerer uden gyldigt retsgrundlag?, og at jeg derfor bare må finde mig i at vores rettigheder bare tilsidesættes af hensyn til fællesskabets interesser?... ja, jeg provokerer her, men det er jo lige det der vil være konsekvensen...

Jf medarbejderen jeg talte med (og som ÆUG også tidligere har holdt møder med), så er der en del andre lande i Schengen der giver et lignende processuelt ophold, så det er altså ikke kun en Dansk opfindelse.

Personligt ville det da glæde mig hvis Danmark slap ud af den navlebeskuende frygt for fremtiden og alt der er nyt, og så starte på at behandle ægtefæller ordentligt... Jeg har den grundholdning at man da selvfølgelig skal have lov til at bo sammen når man nu er lovligt gift, hele året!, ikke kun i perioder af 3 måneder af gangen. Nu er det så desværre sådan at vi må leve pt, fordi Danmark ikke mener at man som udlænding er myndig før man er 24, og vi derfor ikke har lov til at have et liv sammen i Danmark. Jeg vil slet ikke gå igang med debatten om den umyndiggørende 24 års regel her, det får en anden tråd glæde af på et tidspunkt :wink:

Du har fuldstændig ret i at det er noget helt grundlæggende principielt for mig, for hvis jeg og andre skal følge loven her i Danmark, og er underlagt beslutninger truffet ud fra den, så skal den offentlige administration da vel også?!... det er der ingen der kan være uening i vel?... det er vel trods alt et retssamfund vi lever i, og så snart man ruller om på ryggen og accepterer afgørelser uden gyldigt grundlag eller efter en "rimelighedsbetragtning", så er det da skruen uden ende!...

Hvis Schengenkonventionen skal ændres, så må det jo ske hvis dette er en utilsigtet mulighed, men det må tages den vej og af de rette instanser. Indtil da, så må den da overholdes i sin nuværende form.

soreng

Indlæg af soreng » 10.04.2013 11:57:12

ElJefeDanes skrev: Mener du så derved at det er helt i orden at det officielle Danmark administrerer uden gyldigt retsgrundlag?, og at jeg derfor bare må finde mig i at vores rettigheder bare tilsidesættes af hensyn til fællesskabets interesser?... ja, jeg provokerer her, men det er jo lige det der vil være konsekvensen...
Det var godt nok den mærkeligste fortolkning af "Jeg ønsker dig held og lykke med din kamp" jeg nogensinde har hørt.

Og forklarede hvorfor jeg egentlig ikke håber at du vil vinde i fald at det kommer i retten. Det vil være en "sejr" der vil skade mere end den vil gavne.

Jeg tror at jeg er færdig med at skrive med dig. Du kan kaste rundt om dig med alle de paragraffer som du ønsker. Det ændrer ikke noget på min mening om hvad flest mennesker har gavn af. Din fortolkning af hvad "Jeg ønsker dig held og lykke med din kamp" betyder, fortæller vist mere end noget andet du har skrevet i dine tråde hvilken fortolkning du er villig til at lægge ned over alt hvad du skriver.

Igen....Jeg ønsker dig held og lykke med din kamp, men det er også alt.

ElJefeDanes

Indlæg af ElJefeDanes » 10.04.2013 12:22:54

Ja, der røg vist lidt for meget med i citatet, beklager... :wink:

Det var ment som et svar på at du ikke håbede på at JM gav os ret, da det kunne have den konsekvens at der blev lukket for muligheden for et processuelt ophold fremover.

Men ellers tak for det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2013 12:29:52

Hvad angår visumfri personer, så skal de jo netop ikke have US ”tilladelse” til at rejse ind i Schengen. Så man må gå ud fra, at de hele tiden har kunnet gøre, som soreng beskriver, og rejse ganske kortvarigt til London efter udløbet af et længerevarende ophold i Schengen og herefter vende tilbage igen. Men at vi bare ikke i ÆUG har været klar over det.

Og jeg går da ud fra, at pasbetjentene i Schengen overholder reglerne, men har naturligvis ikke prøvet det selv, da jeg er dansk statsborger. Om man ligefrem kan indrejse samme dag, man er udrejst, ved jeg dog ikke. Men umiddelbart må svaret næsten være ”ja”, da begrebet indrejse er en fysisk begivenhed, hvorved man krydser en grænse, og hverken mere eller mindre. Selv ville jeg dog nok tage en enkelt overnatning eller to i London, da man vel lige så godt kan få noget ud af rejsen.

Det er selvfølgelig den slags rejsemønstre, 90-dages reglen er designet til at imødegå. Men hvis der er utilsigtede ”huller” i denne regel, er det op til fællesskabslovgiver at lappe dem. Hvilket også var EU-domstolens budskab i 2006.

ElJefeDanes

Indlæg af ElJefeDanes » 15.04.2013 15:21:59

Lige en opdatering...

Da det af US påståede retsgrundlag for deres beregning af ny visumperiode efter udrejsedagen, fortsat ikke er fremsendt til mig, eller jeg i det mindste blev ringet op med besked hvor jeg kan finde det på skrift, så er der dd fremsendt klage til JM med en længere redegørelse for begrebet "første indrejse", med henvisninger til alt relevant materiale.

Spændende at se hvad de kan komme med af svar på det.

DBS

Indlæg af DBS » 15.04.2013 20:32:33

Ja, der går nok mere end 3 md, inden i får svar.....

mvh DBS

ElJefeDanes

Indlæg af ElJefeDanes » 16.04.2013 01:03:43

Tja, men så er den første dag jo heldigvis gået nu :wink:

ElJefeDanes

Indlæg af ElJefeDanes » 04.05.2013 12:35:21

Er lige kommet hjem fra et besøg hos konen i Ukraine, og har netop modtaget brev fra Justitsministeriet med at der pga mange sager pt, er en forventet sagsbehandlingstid på 6-8 måneder på vores klage over US beregningsmetode ved udstedelse af nyt visum.

Utroligt hvad man skal finde sig i som borger i dette land...

Det ender nok med at vi får en opholdtilladelse til min kone i Spanien, før vi får svar på vores klage over US beregningsmetoder, og med lidt simpel hovedregning kan vi endda nå at opfylde kravet om ophold i andet EU land og søge om FS efter EU reglerne, inden vores klage vedr visumafgørelsen er færdigbehandlet :roll:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.05.2013 16:08:36

Havde du oprigtigt forventet andet?

Du stiller et spørgsmål, hvis svar man ikke bare kan slå op, så måske er der nu en eller måske endda et par-tre professorer med speciale i EU-ret, som sidder og efterforsker hvad svaret bør være. De skal så også passe andet arbejde, og holder sommerferie i juli.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 04.05.2013 17:10:08

ElJefeDanes skrev:Er lige kommet hjem fra et besøg hos konen i Ukraine, og har netop modtaget brev fra Justitsministeriet med at der pga mange sager pt, er en forventet sagsbehandlingstid på 6-8 måneder på vores klage over US beregningsmetode ved udstedelse af nyt visum.

Utroligt hvad man skal finde sig i som borger i dette land...
Jeg syntes faktisk at det er mere utroligt at du rent faktisk havde forestillet dig at us nu skulle hyre en ekstra EU-rets professor, eventuelt inddrage hans ferie, og sætte dit spørgsmål foran alle de andre EU rets tvister som de personer arbejde med hver dag, for at hastebehandle og prioritere netop dit spørgsmål. :?
Utroligt hvad nogle folk i dette land mener at de har krav på. :roll:

Jeg er helt sikker på at us har lagt dit spørgsmål nederst i hasterbunken og tager det når de når til det igen. :lol:
ElJefeDanes skrev:Det ender nok med at vi får en opholdtilladelse til min kone i Spanien, før vi får svar på vores klage over US beregningsmetoder, og med lidt simpel hovedregning kan vi endda nå at opfylde kravet om ophold i andet EU land og søge om FS efter EU reglerne, inden vores klage vedr visumafgørelsen er færdigbehandlet :roll:
Og så er jeres problem løst, og alle er glade. ;-)

Besvar