Mig igen. Vedr selvbetjeningsmodellen og nem id ??

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

soreng

Re: Mig igen. Vedr selvbetjeningsmodellen og nem id ??

Indlæg af soreng » 19.03.2013 15:27:00

Durmaz skrev:hvis barnet er over 6 år bliver der ikke tjekkede op hos den anden forældre....
Det er så ikke korrekt. Om barnet er 5,6,7 eller 14 år, så skal samværet jo fastslåes alligevel. Så der er intet belæg for at sige at det ikke sker hvis barnet er over 6 år gammel.

Som eksempel kan siges at min ex da fik brev fra us hvor hun skulle beskrive samvær, selvom at alle relevante papirer var vedlagt også.

De 6 år handler om barnets selvstændige tilknytning, og har intet at gøre med fastslåelse af samværet.

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 19.03.2013 16:32:06

Min datter er 16. :). Mange tak durmaz. Som du sikkert ved er nerverne uden på kroppen og da jeg forsørger os alle tre har jeg ingen plan b. Så det skal bare gå igennem. Der er stor aldersforskel mellem os men vi vil bare elske hinanden i fred og ro :) håber!!!

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 19.03.2013 16:33:29

Ja Søren det er jo klart. Har intet at skjule. De kan bare komme an :) dog kan man sige at samvær med en på 16 er noget andet en een på 6. Hun opholder sig mest hos kæresten og kommer hjem og får vasket tøj og får penge :) men uden mor og far går det jo selvsagt ikke

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 19.03.2013 16:47:44

Forresten. ( ja jeg har mere :). ) hvordan ved man hvem der er ens sagsbehandler?? Der står jo i brevet at sagen går igennem mange instanser undervejs . Hvem skal man belemre med en mail om man så vil?:)

soreng

Indlæg af soreng » 19.03.2013 16:49:55

Det ved du egentlig ikke (du har nogle initialer på dine breve).

Men ellers sender du en mail til us, og dit sagsnummer. Så når den automatisk den korrekte sagsbehandler.

Man kan forestille sig at sagsbehandlere i us ofte ikke har lyst til at have deres navn ude når de f.eks er nød til at give et afslag. :-)

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 19.03.2013 16:53:37

Hvorfor mon :)

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 19.03.2013 20:36:24

Måske har du ret soreng, kan bare forholde mig til at vi er mange hvor den anden forældre aldrig er blevet kontaktet, da barnet i kraft af sin alder har opnået særbarnstatus. Kan da godt være de bruger tid på at tjekke op på et barn over 6 år.... men da barnet i kraft af sin alder har opnået selvstændigt tilknytning til dk og der dermed tages hensyn til barnets tarv alene i kraft af alderen. vi blev informerede om at det var omsonst at vedlægge dokumentation på det, da det ikke ville have en betydning.... vi valgte så alligevel at lave en samværserklæring hvor hans far og jeg skrev under på, med vidne af sønnes klasselære, denne vedlagde vi ansøgningen...

Hvis vi kikker på fleisher ( en bruger herinde) sagen var det jo lige her det spændene lå da barnet kun var 6 år, og ikke havde nævnværdige samvær med sin biologiske far og ikek hvade haft det i et par år, der var i ansøgningen blevet bedt om at der søges med disp pga særbarn, her var der blevet givet i kraft af barnets alder disp..

På us hjemmeside fremgår det jo også at barnet i kraft af sin alder kan opnår særbarn. her kikkes der så ikke på samværet.

Kender en del sager herigennem hvor den anden forældre aldrig har hørt fra us, og hvor us ikke har undersøgt samværets omfang, da barnet var over den alder hvor man kan henvise familien til at leve et andet sted end i dk... den aldre ligger ved min 6 år (testede fleisher)
På vores brev fra us fremgår det også at dispentation er givet da barnet i kraft af sin alder bliver betegnet som særbarn...og altså ikke pga samværet med en anden forældre...

Så min pointe er at det ikke altid fastslåes....eller har nogen betydning for om der gives disp eller ej :-)....fleisher sagen er jo et pænt bevis på at man på et barn på 6 år født i dk, kun taler dansk gåer i dansk børnehave på ansøgningstidspunktet faktisk kan opnår disp pga særbarn, og her var den biologiske far aldrig indblandet...
til alle der er i tvivl om reglerne så læs her. :-) så kan det være i bliver beroliget

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... -boern.htm

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 19.03.2013 21:53:50

Håber sådan og krydser fingre for at vi får dispensation. Kan ikke bære at sende min mand tilbage fordi jeg ikke har 50 000. Tak durmaz :)

soreng

Indlæg af soreng » 19.03.2013 23:26:07

Durmaz skrev:Måske har du ret soreng, kan bare forholde mig til at vi er mange hvor den anden forældre aldrig er blevet kontaktet, da barnet i kraft af sin alder har opnået særbarnstatus. Kan da godt være de bruger tid på at tjekke op på et barn over 6 år.... men da barnet i kraft af sin alder har opnået selvstændigt tilknytning til dk og der dermed tages hensyn til barnets tarv alene i kraft af alderen. vi blev informerede om at det var omsonst at vedlægge dokumentation på det, da det ikke ville have en betydning.... vi valgte så alligevel at lave en samværserklæring hvor hans far og jeg skrev under på, med vidne af sønnes klasselære, denne vedlagde vi ansøgningen...

Hvis vi kikker på fleisher ( en bruger herinde) sagen var det jo lige her det spændene lå da barnet kun var 6 år, og ikke havde nævnværdige samvær med sin biologiske far og ikek hvade haft det i et par år, der var i ansøgningen blevet bedt om at der søges med disp pga særbarn, her var der blevet givet i kraft af barnets alder disp..

På us hjemmeside fremgår det jo også at barnet i kraft af sin alder kan opnår særbarn. her kikkes der så ikke på samværet.

Kender en del sager herigennem hvor den anden forældre aldrig har hørt fra us, og hvor us ikke har undersøgt samværets omfang, da barnet var over den alder hvor man kan henvise familien til at leve et andet sted end i dk... den aldre ligger ved min 6 år (testede fleisher)
På vores brev fra us fremgår det også at dispentation er givet da barnet i kraft af sin alder bliver betegnet som særbarn...og altså ikke pga samværet med en anden forældre...

Så min pointe er at det ikke altid fastslåes....eller har nogen betydning for om der gives disp eller ej :-)....fleisher sagen er jo et pænt bevis på at man på et barn på 6 år født i dk, kun taler dansk gåer i dansk børnehave på ansøgningstidspunktet faktisk kan opnår disp pga særbarn, og her var den biologiske far aldrig indblandet...
til alle der er i tvivl om reglerne så læs her. :-) så kan det være i bliver beroliget

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... -boern.htm
Du glemmer een meget vigtig ting i alt det du skriver. Nemlig linie 1 i på den side du linker til.
"Hvis den herboende ægtefælle har hjemmeboende, mindreårige børn".
De eksempler du nævner i din post handler givet om at barnet er hjemmeboende, og et særbarn er ikke det samme som et hjemmeboende barn. Et særbarn kan godt være hjemmeboende, men det er langtfra altid tilfældet (jeg vil egentlig gætte på at det oftest IKKE forholder sig sådan). Der er selvfølglig ikke nogen tvivl om at et barn ser den herboende ægtefælle nok til at have samvær hvis barnet er hjemmeboende, og det vil derfor når det bliver 6 år have opnået selvstændig tilknytning, og dermed er det ikke interessant om barnet ser den anden forældre.

Men derfra og så til at sige at der ikke bliver spurgt når barnet er over 6 år der er altså langt. Hvad med alle de tilfælde hvor barnet ikke bor hos den herboende ægtefælle, men den herboende er hver anden weekend far/mor eller hver anden uge.
Du kan ikke sige at der ikke bliver spurgt når bare barnet er over 6 år gammel.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 20.03.2013 08:55:40

jeg forholdt mig til denne situation hvor jeg forstår barnet bor hos paret der søger og barnet er over 6 år...

Ingen tvivil i disse regnbuefamilie tider findes der rigtig mange familiekonstalationer som US skal forholde sig til...

kender endda til en sag hvor mormoren fik disp da hun var den primær omsorgsperson for barnet, da datteren var syg og faren havde meget ringe kontakt til barnet.. :-D så ja ingen tvivl der findes mange familietyper og derfor mange måde..

Så jeg valgte at forholde mig til denne sag og ikke alle de andre.... de beklager jeg selvfølglig, jeg vidste ikke det var en generelt forspørgelse og snak, men tænkte det mere var med udgangspunkt i denne familie... så derfor undskyld hvis jeg havde misforstået noget

soreng

Indlæg af soreng » 20.03.2013 09:27:02

Durmaz skrev:jeg forholdt mig til denne situation hvor jeg forstår barnet bor hos paret der søger og barnet er over 6 år...

Ingen tvivil i disse regnbuefamilie tider findes der rigtig mange familiekonstalationer som US skal forholde sig til...

kender endda til en sag hvor mormoren fik disp da hun var den primær omsorgsperson for barnet, da datteren var syg og faren havde meget ringe kontakt til barnet.. :-D så ja ingen tvivl der findes mange familietyper og derfor mange måde..

Så jeg valgte at forholde mig til denne sag og ikke alle de andre.... de beklager jeg selvfølglig, jeg vidste ikke det var en generelt forspørgelse og snak, men tænkte det mere var med udgangspunkt i denne familie... så derfor undskyld hvis jeg havde misforstået noget
Fair nok. Jeg kan bare ikke se noget som helst sted hvor spørgeren har skrevet noget som helst om hvor barnet har primær adresse. Så det ved jeg ikke lige hvor du har fået den viden fra?

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 20.03.2013 10:32:01

Jo min datter har adresse hos mig og opholder sig ca halvt hos mig og far( og selvf kæresten osv) måske durmaz har læst min oprindelige tråd :)
Jeg sætter stor pris på alle indput generelle såvel som direkte til min sag måske det kan give andre end mig ro eller svar på diverse :). Igen stor tak for alle jeres svar :)

Hilsen Carina som ryster i bukserne :)

Besvar