Jeg har forklaret at jeg forstår det sådan, at man indenfor 'blokke' á 6 mdr. har ret til visum- eller visumfrit ophold i 90 dage. Man beregner, hvornår de 6 mdr. udløber efter første indrejsedato. Derved kommer der pr. automatik til at gå ca. 3 mdr., før man kan få et nyt visum, hvis man har brugt alle 90 dage.
Jeg synes derfor, at det er logik for perlehøns, at man når der så at sige 'mangler' en ny første indrejsedato, fordi personen af en eller anden grund har opholdt sig i Schengen langt udover de 90 dage/6 mdr., så beregner man 3 mdr. fra UDrejsen.
Jeg har ingen som helst anelse om, hvorvidt andre Schengenlande vil udstede visum umiddelbart efter at en visumpligtig er rejst ud efter at have opholdt sig på opholdstilladelse.
Jeg ved, at Tyrkiet følger en praksis med at alle EU-borgere har ret til 90 dages ophold indenfor en periode på 180 dage, nogle med og nogle uden visum. ALLE EU-borgere og visse andre kan inden udløbet af de 90 dage ansøge om og få en 'turistik'-opholdstilladelse, såfremt de kan dokumentere tilstrækkelige midler. Denne kan højst gives for 6 mdr. Når man så har opholdt sig i Tyrkiet i 90 dage + 6 mdr., skal man rejse ud i mindst 24 timer, hvorefter man påny kan rejse ind og blive 90 dage, og før de udløber evt. igen søge om 6 mdr.s 'turistik'-opholdstilladelse. Opholdstilladelsen 'nulstiller' ens forbrug af de 90 dage ud af hver 180, man må opholde sig uden opholdstilladelse, og man vil i praksis kunne blive næsten 9 mdr. ad gangen, uden at behøve at rejse ud.
Det er jo sådan noget lignende, ElJefeDanes mener bør gælde for Schengenvisum, men det tror jeg ikke der gør. Tyrkiet tillader det, fordi der er mange udlændinge, som lægger mange penge i Tyrkiet og gerne vil kunne være her i længere perioder, men som ikke helt flytter hertil og bosætter sig.
mh
Rådgiver for ÆUG