Hjælp til min bror

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Suza

Hjælp til min bror

Indlæg af Suza » 26.08.2012 09:52:31

Hej allesammen,
Da jeg selv er blevet hjulpet rigtig meget herinde, håber jeg I også kan hjælpe/ rådgive min bror :)
Han står i den situation at han er forelsket i en pige fra Peru. Han vil gerne giftes med hende og få hende til DK. Hans arbejde kræver at han bor i DK. Da han var på besøg hos hende for et måned siden fandt han ud af at hun er gravid :) en meget gladelig nyhed men det er her problemer opstår. Hun har aldrig været i DK, han har ingen lejlighed og hun har et barn på 9 år i Peru.
Han er i gang med at søge lejlighed, men ellers har de ikke noget som helst andet de kan gør.
Så mit spørgsmål er: Har I noget råd til hvordan han skal gribe det her an? Lidt retningslinier til hvad han skal gør?
På forhånd tak!!
You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3

Suza

Re: Hjælp til min bror

Indlæg af Suza » 26.08.2012 15:24:58

Er der slet ikke nogen der kan rådgive os lidt?
You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 26.08.2012 16:29:43

Hvis han gifter sig med hende i hendes hjemland, så har han en næsten sikker ret til at få sin hustru med til Danmark, og derefter er det så et spørgsmål om hurtigt at han får sin egen bolig, der kan accepteres til en familiesammenføringsag, og ikke et værelse, men en lejlighed, på mindst 60 kvm. samt de øvrige betingelser, som kan læses på Ny I Danmark, blandt andet betaling af depositum på kr. 50.000,-
Omkring hendes 9 årige pige, handler det om hvad pigens far er indstillet på.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.08.2012 15:58:28

Det bedste råd er, at din bror må sætte sig ind i reglerne for at blive gift og for at blive familiesammenført. Og evt. også i reglerne for at søge visum, hvis Peru er et visumpligtigt land. Han kan læse om det hele under menupunktet "rådgivning".

Suza

Indlæg af Suza » 27.08.2012 19:59:22

Tak for jeres svar :) Jeg kender lidt til reglerne da jeg selv har været igennem det, men vi har til gengæld ikke haft et barn og et på vej.
Grunden til jeg tænker at problemer kan opstår er ved tilknytningskravet, f.eks. har hun aldrig været i DK. Dengang min mand og jeg bliv gift var det hans trejde gang i DK.

Men tror I det er en god ide at de bliver gift første gang hun kommer og så at de søger om familiesammenføring samtidig med at de søger for opholdtilladelse til hendes datter? Skal de skrive at hun er gravid eller udelade det? Jeg ved hun ikke kan får gratis undersøgelser og fødsel hvis hun ikke har opholdstilladelse.. Jeg tænker at det det nok vil være bedst hvis hun fødte barnet i DK så det bliver dansk statsborger.

Tak

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.08.2012 05:59:32

Hvis din bror er over 26 år, skal de ikke opfylde tilknytningskravet.

Man kan opfylde det ved at komme til DK og søge, mens man er der.

Barnet bliver helt automatisk dansk statsborger, hvis blot forældrene er gift, når barnet fødes, eller hvis de bliver gift inden barnet fylder 18.

Det er kun, hvis forældrene IKKE er gift, at barn af en dansk far ikke automatisk bliver dansk statsborger. Så bliver det kun dansk, hvis det bliver født i DK.

Det skal altså ikke være barnets danske statsborgerskab, de skal planlægge efter. De kan blive gift hvorsomhelst, og derved sikre barnet dansk statsborgerskab.
mh
Rådgiver for ÆUG

Suza

Indlæg af Suza » 28.08.2012 07:33:36

Ok, min bror er danskstatsborger men han er ikke født i DK, vi har været i DK i 20 år men har haft statsborgerskab i 10 år. De er begge over 26 år.

Vi har læst lidt under menupunktet "rådgivning", men jeg synes ikke der står så meget om gravide.. Er der bedst at man udenlader at fortælle om det og bare kom på turistvisum sammen med datteren og bare søge? Ellers så var det planen at de skulle forloves næste gang han skulle besøge hende, det var før de fandt ud af de ventede barn. Nu må vi se om de kan blive gift i stedetfor. :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.08.2012 07:49:04

Der er ingen særlige regler for gravide. Så det er alene en problemstilling om adgang til sundhedsydelser under graviditeten. Det enkleste og tryggeste er nok at blive i sit eget land og føde der, og så vente med at rejse nogen steder hen, til barnet er stort nok til at rejse. Men ellers kan parret også bare selv betale for de sundhedsydelser, kvinden måtte få brug for under sin graviditet, hvis hun vælger at gennemføre den i Danmark under et visumophold og senere processuelt ophold. Selve fødslen vil efter fast praksis være gratis, hvis kvinden til den tid har søgt om familiesammenføring og venter på en afgørelse.

Når parret skal opfylde tilknytningskravet, så vil det være nødvendigt, at hun kommer til Danmark mindst en gang, før de søger familiesammenføring. Men det må vel siges at være omtrent det nemmeste af alle kravene at opfylde, da det bare handler om at købe en flybillet og søge om et visum, hvis Peru er et visumpligtigt land. Og så herefter evt. gifte sig i Danmark og aflevere ansøgningen om FS her, før visum eller det visumfri ophold er slut.

soreng

Indlæg af soreng » 28.08.2012 12:22:02

Suza skrev:Tak for jeres svar :) Jeg kender lidt til reglerne da jeg selv har været igennem det, men vi har til gengæld ikke haft et barn og et på vej.
Reglerne er ikke anderledes fordi man er gravid.
Suza skrev:Grunden til jeg tænker at problemer kan opstår er ved tilknytningskravet, f.eks. har hun aldrig været i DK. Dengang min mand og jeg bliv gift var det hans trejde gang i DK.
Hun skal bare have været i landet 1 gang. Og den ene gang kan sagtens være samme gang som de søger om fs.
Suza skrev:Men tror I det er en god ide at de bliver gift første gang hun kommer og så at de søger om familiesammenføring samtidig med at de søger for opholdtilladelse til hendes datter?
Om de skal giftes første gang hun er her, anden gang eller i Peru er helt op til dem. De skal bare være gift før de søger. Før de kan søge opholdstilladelse til hendes datter, skal datterens biologiske far jo lige give lov til at datteren flytter til danmark (hvis hun har en registreret far, der deler forældremyndighed over hende).
Suza skrev:Skal de skrive at hun er gravid eller udelade det?
Hvad mener du at US skal bruge den oplysning til? US er fløjtende ligeglade med om hun er gravid eller ej, når de skal behandle sagen.
Suza skrev:Jeg ved hun ikke kan får gratis undersøgelser og fødsel hvis hun ikke har opholdstilladelse.. Jeg tænker at det det nok vil være bedst hvis hun fødte barnet i DK så det bliver dansk statsborger.
Hvis de er gift når hun føder, behøver fødslen ikke at foregå i danmark, for at barnet automatisk bliver dansk statsborger.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.08.2012 13:27:33

Suza skrev:Ok, min bror er danskstatsborger men han er ikke født i DK, vi har været i DK i 20 år men har haft statsborgerskab i 10 år. De er begge over 26 år.
Tilknytningskravet bortfalder, hvis referencepersonen (din bror) har været dansk statsborger i mindst 26 år eller kom til Danmark som lille barn og har boet her i mindst 26 år. Så ansøgerens alder er ikke relevant, og i dette tilfælde gør det heller ikke nogen forskel, om referencepersonen (din bror) er over eller under 26 år.

Hvis din bror har boet i Danmark, siden han kom hertil for 20 år siden, vil han skulle opfylde tilknytningskravet 6 år endnu. Og hvis hans ophold i Danmark har været eller bliver afbrudt af perioder med bosætning i udlandet, eller hvis han først kom hertil som større barn eller voksen, så vil tilknytningskravet skulle opfyldes 16 år endnu, uanset din brors alder.

Suza

Indlæg af Suza » 28.08.2012 17:34:58

Ej hvor har I forklaret mig det hele godt.. Tusind TAK!!

Nu kan han begynde at planlægge noget bedre :)

Endnu en gang tak for de hurtige svar :)

Suza

Indlæg af Suza » 10.12.2012 20:44:10

Hej allesammen.
Den 17 december 2012 skal min brors kæreste til ambassaden i Peru og have en samtale så de kan vureder om hun og hendes datter kan besøge min bror i februar. Hun vil gerne blive i 90 dage (første gange de kommer til DK og EU) De vil gerne giftes og søge familiesamføring. Hun er gravid og skal føde først i maj måned! Så hun har ingen chance for at rejse hjem! Selvfølgelig vil de søge om familiesamføring lige så snart de kan, men min bror har endnu ingen lejlighed. De er meget ulykkelige for at være adskilt og ved ikke hvad der er bedst at gør.
Kunne I give dem lidt god råd? Hurtig! Please!!

Pigens far har underskevet så hendes datter kan flytte hertil.
Vh Suza

soreng

Indlæg af soreng » 10.12.2012 20:59:30

Jeg kan forestille mig at ambassaden nok vil spørge ind til hendes hjemrejsedato, hvis den ligger efter det tidspunkt hvor man som gravid må flyve over atlanten, da det jo så umuliggører at hun kan rejse hjem som planlagt. Selvom ambassaden nok godt kan regne ud at hun vil søge familiesammenføring, så skal det jo altså stadigvæk være muligt at rejse hjem som planlagt, så hvor mange dage før termin er det flyselskaberne accepterer at man rejser over atlanten?

Men ellers er det bedste råd da at din bror søger for at bruge de næste par måneder på at kunne leve op til kravene for familiesammenføring. For det at hun er gravid vil ikke give dem nogen fordel i forholdt til at få familiesammenføring.

Så der skal findes en lejlighed der lever op til at være minimum 2 værelser eller 60 m2 (de skal jo regne med at de snart er 3). Det er altså heller ikke en umulig ting at gøre, og kan gøres for forholdsvis små penge i husleje (med mindre man selvfølglig SKAL bo i hjertet af København).

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.12.2012 11:31:56

De skal opfylde boligkravet til 3 personer, hvis datteren skal blive.

Når de at få fs inden det nye barn bliver født, er der ingen ko på isen - familieforøgelser betyder ikke, at man fluks skal ud og søge noget større. Præcis som boligselskaber ikke smider lejere ud, fordi de får børn, heller ikke engang hvis det er firlinger :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.12.2012 13:35:56

Man kan ikke få visum til en rejse, der strækker sig hen over det tidspunkt, hvor man pga. graviditet er forhindret i at flyve, såfremt rejsen skal foregå med fly. Så i den beskrevne situation må der søges visum til en kortere periode end 90 dage, således at hjemrejsen kan nå at finde sted, medens hun stadig gerne må flyve. Og det betyder naturligvis, at der bliver kortere tid til at gifte sig og søge om familiesammenføring, før visum udløber. Så det bedste råd til din bror må være, at han skal se at komme i gang med at få planlagt det hele.

Besvar