Hvordan og hvorledes..???

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Hanatariq

Hvordan og hvorledes..???

Indlæg af Hanatariq » 25.07.2012 20:15:03

Hej

Håber i kan hjælpe mig... Nu er det jo blevet min tur til at søge om fs til min mand:) Har læst meget herinde og inde på andre hjemmesider for at få detaljeret at vide om de svenske regler og eu reglerne... Håber ikke jeg giver jer hovedpine med alle mine spørgsmål men har mange ting jeg meget gerne vil vide så håber I kan hjælpe mig:)

Min situation er således at jeg bor sammen med en veninde i Sverige (for ikke så lang tid siden), men arbejder fuldtid i Dk. Er lige blevet gift for ikke så lang tid siden og skal til at gå igang med fs til min mand som er i Jordan...

- Er der nogle krav til os begge inden jeg søger???

- Så vidt jeg har forstået er det bedst at søge gennem eu-reglerne???

- Til at starte med er det min mand som skal søge om fs ikke??? Når jeg så får brev om at han har søgt fs står der så på formularen om det er gennem svenske eller eu-regler, eller er det noget jeg skal starte med at gøre inden han overhovedet tager stilling til noget??? Og hvor lang tid går der ca. før han får visum???

- Når han har fået visumet inden for hvor lang tid skal han forlade hjemlandet og komme til Sverige???

- Kan han godt bestille flybillet til Dk i stedet for Sverige eller gælder visumet kun til Sverige???

Så vidt jeg kan huske læste jeg et sted at efter 2 år kan han få opholdstilladelse er dette betinget eller ubetinget kan ikke huske gennem hvilke regler det var???

- Og efter hvor lang tid kan han søge om svensk statsborgerskab???
Har nemlig en veninde som sagde jeg skulle starte med at søge gennem EU-reglen, og når han så kommer til Sverige skifte til de svenske regler, da man hurtigere får ubetinget opholdstilladelse (og tror osse hun sagde man hurtigere får statsborgerskab)

Læste og så at i nogle EU-lande kunne man søge om opholdskort inden ens ægtefælle er kommet til landet.... Men der skal han have fået accept og visumet ikke??? Og kan jeg gøre dette???

Tror det var de spørgsmål jeg havde... Skriver nok hvis jeg kommer i tanke om noget hihi :) På forhånd tak:)

skaanebo

Re: Hvordan og hvorledes..???

Indlæg af skaanebo » 25.07.2012 21:08:32

Der er rigtig mange bureaukratiske problemer ved at søge efter EU-regler i Sverige lige for tiden, så hvis hensigten er, at I vil blive boende i Sverige, indtil din ægtefælle har fået permanent ophold eller fået svensk statsborgerskab, så er det da absolut bedst at søge om en opholdstilladelse efter svenske regler i stedet.

Hanatariq

Indlæg af Hanatariq » 27.07.2012 21:40:48

Men går der ikke længere tid med visumet hvis jeg søger gennem de svenske regler???
Kan det passe at jeg skal have boet med min mand eller været gift i et stykke tid (i lidt mere end 1 år) før han kan komme til Sverige???
Og efter hvor lang tid kan han få permanent svensk opholdstilladelse og efter hvornår kan vi så søge om statsborgerskab???

Ekrem

Indlæg af Ekrem » 27.07.2012 23:23:28

Hvis du søger efter de svenske national regler , skal din mand befinde sig i sverige så længe jeres sag er under behandling ..
Hvis I søger online , skulle behandlingstiden være på ca 3 måneder .
Han kan få permanent opholdstilladelse efter to år , hvis han stadig opfylder kravene ..
Statsborgerskab kan ham få , efter han har fået permanent opholdstilladelse og har boet i sverige i fem år

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.07.2012 05:54:07

Hov Ekrem, det må være en smutter fra din side: kæresten er ikke kommet til Sverige endnu, så hvis Hanatariq og kæresten vil søge efter svenske regler, skal kæresten vente i hjemlandet indtil fs bliver godkendt.

@ Hanatariq, du har fået noget galt i halsen. I kan søge om fs såvel efter EU-regler som efter nationale svenske regler samme dag, I bliver viet.

Dem, der bruger EU-reglerne som grænsegængere (som du er), oplever pt store problemer med at få sygesikring og personnummer til ægtefællen, EU-opholdskortet tager mere end 6 mdr. at få, og selv om der i princippet ikke er behov for en arbejdstilladelse, så er det jo svært at overbevise nogen arbejdsgiver om, når man ikke har et opholdskort endnu. I mellemtiden går ægtefællen og keder sig og bliver stresset.

Der kan gå længere tid, før din kæreste/ægtefælle kan komme til Sverige, hvis I søger efter de svenske nationale regler, men til gengæld er alt jo så på plads fra dag 1: sygesikring, arbejdstilladelse og personnummer (det sidste skal man dog lige hen og bede om at få).

Hvis I vil søge før I bliver viet, kan I søge efter de svenske nationale regler som kærester, og der er ingen krav om, hvor længe I skal have været kærester - dog skal I jo kunne dokumentere et 'normalt' kæresteforhold, dvs. et par, som fx har mødt hinanden under den enes 8-dages ferie i Tunesien kan ikke forvente at kunne få fs efter nogle få ugers bekendtskab. Men har I mødt hinanden for fx et år siden, og holdt hyppig kontakt siden med sms, skype, mail osv. samt nogle besøg, så er det et 'normalt kæresteforhold'.

Hvis I vil søge som kærester og bruge EU-reglerne skal I kunne dokumentere at have boet sammen i ca. 18 måneder, så den løsning duer ikke for jer.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.07.2012 05:59:41

PS: bortset fra at du ER flyttet til Sverige, så er din situation meget lig en andens, så du kan læse denne tråd også. Stort set alle råd gælder også for dig:
http://aegteskabudengraenser.dk/forum/v ... =6&t=10107
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2012 15:02:16

Prøv at læs teksten under "rådgivning" om at flytte til Sverige/EU-land. Der er hovedtrækkene i både EU-reglerne og de svenske regler forklaret. Du spørger om alle mulige detaljer i øst og vest, og for mig at se tyder det på, at du mangler overblik :D

Som mh er inde på, skal I starte med at tage stilling til, om I vil anvende svenske regler eller EU-regler. Og herefter afhænger mange af svarene på detail-spørgsmålene af, hvorvidt I har valgt det ene eller andet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2012 15:24:08

Og hvis jeg skal sige det meget kort, så er jeg enig med mh i, at man lige nu kun skal vælge at anvende EU-reglerne i Sverige, hvis den danske statsborger arbejder i Sverige, eller hvis det har meget høj prioritet at være sammen og/eller komme væk fra hjemlandet, også selvom det bare betyder, at man kommer til at gå passiv rundt i Sverige og vente og kede sig og blive stresset, som mh beskriver det.

Det tager 100 år og en sommer at få udstedt EU-opholdskort i både Sverige og Danmark pt. Så selv for dem, der ønsker at flytte videre til Danmark efter et relativt kort ophold i Sverige, vil jeg faktisk anbefale at søge efter de svenske regler. Så de i det mindste kan have en tilværelse under ordnede forhold i Sverige, medens de venter på svar på den danske ansøgning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2012 15:28:13

@mh

Parret er allerede gift. Så lad nu være med at skabe endnu mere forvirring :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2012 15:34:44

PS. Og faktisk er det jo værre endnu, end at det bare tager lang tid at få udstedt svensk opholdskort. Det sidste, vi har hørt, er, at i hvert fald Københavns Kommune ikke længere udsteder blå EU-sygesikringsbeviser til udenlandske ægtefæller til danske grænsegængere i Sverige.

Og så er det jo umiddelbart slet ikke muligt for disse at få hverken svensk opholdskort eller svensk personnummer, før der forhåbentlig engang er fundet en løsning på disse bureaukratiske problemer.

Men det kan jo vare flere år. Så for mig at se kan man ikke ansvarligt råde nogen til bare at rejse til Sverige og regne med, at de får udstedt de nødvendige papirer hen ad vejen.

Rådet må helt ubetinget være, at den udenlandske ægtefælle skal blive i sit hjemland og søge om FS efter de svenske regler. Det eneste undtagelse, jeg kan se herfra, må være hvis ægtefællen er fra et land som Syrien, hvorfra man af rent sikkerhedsmæssige grunde bare vil væk hurtigst muligt.

Hanatariq

Indlæg af Hanatariq » 29.07.2012 18:33:58

I skal have 1000 tak for jeres svar... efter det jeg har læst bliver det sikkert gennem sveriges regler jeg søger om fs til min mand... men læste jeg kan søge online for der tager det 3 mdr og han vil få visum ikke???
Er det bare inde på migrationsverket jeg skal søge om det online??? Til at starte med er det ham der skal tage ned til den svenske ambassade i Jordan og sige at han vil hen til hans kone i Sverige gennem de svenske regler???
Skal jeg angive et sted at jeg er blevet gift og skal det gøres i Sverige eller kan jeg sagtens gøre det i DK???

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.07.2012 22:13:51

Hvis I blev gift i udlandet, så skal du sørge for at få en autoriseret oversættelse af vielsesattesten, for at kunne få registreret dit ægteskab på Skatteverket.

Da du bor i Sverige kan oversættelsen være til engelsk, fransk eller svensk. Desuden vil de svenske myndigheder sikkert gerne have at attesten er legaliseret af myndighederne i vielseslandet. Det er sikrest at du går til Skatteverket og hører, hvad de vil have.

Du kan også vælge at henvende dig til din seneste danske bopælskommunes borgerservice for at få registret ægteskabet, men for det første vil også de danske myndigheder have oversættelser og evt. legalisering, for det andet er det nok smartest at få ægteskabet registreret i Sverige, da du vil søge om fs til Sverige.

Det er i øvrigt din MAND, ikke dig, der skal søge om visum. Du skal invitere ham, og det er det, der i heldigste fald kan klares on-line. Det er nu sikrest at du også printer invitationen og sender den til ham.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.07.2012 14:10:49

Og en lille detalje om ord. Hvis din mand ønsker at søge efter svenske regler, så er det ikke VISUM, han skal søge om, men derimod en OPHOLDSTILLADELSE, da man normalt ikke kan søge om en opholdstilladelse, når man allerede er ankommet til Sverige på et visum.

Hanatariq

Indlæg af Hanatariq » 19.08.2012 19:40:37

Hej igen...

Så er det blevet gennem de svenske regler jeg søger... Men vil lige høre om en ting... Min mand studerer stadig og er først færdig om 1 1/2 år kan jeg stadig søge om fs til ham og når han får accept og kommer til Sverige og hans sag er under behandling rejse rejse frem og tilbage for at gøre sit studie færdig??? Så er han ca. 4 mdr i udlandet og ca. 1 mdr i Sverige og frem og tilbage???

og en anden ting:
Og en lille detalje om ord. Hvis din mand ønsker at søge efter svenske regler, så er det ikke VISUM, han skal søge om, men derimod en OPHOLDSTILLADELSE, da man normalt ikke kan søge om en opholdstilladelse, når man allerede er ankommet til Sverige på et visum.

Vil det sige at når han tager til den svenske ambassade i Jordan skal han sige han gerne vil søge om fs til Sverige eller skal han kun sige han vil søge om opholdstilladelse???

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.08.2012 07:58:10

Hvilke ord og hvad han siger, er sådan set underordnet, når han bare udfylder og afleverer det rigtige ansøgningsskema, hvor der står ansökan om uppehållstillstånd på.

Skema findes på http://www.migrationsverket.se og her kan du læse, hvad du skal sende som bilag til ansøgningen.

Besvar