Håber i kan hjælpe mig... Nu er det jo blevet min tur til at søge om fs til min mand:) Har læst meget herinde og inde på andre hjemmesider for at få detaljeret at vide om de svenske regler og eu reglerne... Håber ikke jeg giver jer hovedpine med alle mine spørgsmål men har mange ting jeg meget gerne vil vide så håber I kan hjælpe mig:)
Min situation er således at jeg bor sammen med en veninde i Sverige (for ikke så lang tid siden), men arbejder fuldtid i Dk. Er lige blevet gift for ikke så lang tid siden og skal til at gå igang med fs til min mand som er i Jordan...
- Er der nogle krav til os begge inden jeg søger???
- Så vidt jeg har forstået er det bedst at søge gennem eu-reglerne???
- Til at starte med er det min mand som skal søge om fs ikke??? Når jeg så får brev om at han har søgt fs står der så på formularen om det er gennem svenske eller eu-regler, eller er det noget jeg skal starte med at gøre inden han overhovedet tager stilling til noget??? Og hvor lang tid går der ca. før han får visum???
- Når han har fået visumet inden for hvor lang tid skal han forlade hjemlandet og komme til Sverige???
- Kan han godt bestille flybillet til Dk i stedet for Sverige eller gælder visumet kun til Sverige???
Så vidt jeg kan huske læste jeg et sted at efter 2 år kan han få opholdstilladelse er dette betinget eller ubetinget kan ikke huske gennem hvilke regler det var???
- Og efter hvor lang tid kan han søge om svensk statsborgerskab???
Har nemlig en veninde som sagde jeg skulle starte med at søge gennem EU-reglen, og når han så kommer til Sverige skifte til de svenske regler, da man hurtigere får ubetinget opholdstilladelse (og tror osse hun sagde man hurtigere får statsborgerskab)
Læste og så at i nogle EU-lande kunne man søge om opholdskort inden ens ægtefælle er kommet til landet.... Men der skal han have fået accept og visumet ikke??? Og kan jeg gøre dette???
Tror det var de spørgsmål jeg havde... Skriver nok hvis jeg kommer i tanke om noget hihi