korruption

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sbj1002

korruption

Indlæg af sbj1002 » 24.07.2012 23:32:01

Er der nogle der har nogle gode råd eller erfaringer med hvordan man kommer udenom den megen korruption som ofte foreligger i udlandet når en person ønsker at forlade sit land?

Min jamaicanske kæreste og jeg ønsker at han skal besøge mig her i Danmark og i denne sammenhæng prøver han at forberede mig på at det bliver en lang process med en masse afslag og penge under bordet til den jamaicanske ambassade. Dette har jeg med min danske mentalitet ret svært ved at skulle forene mig med, da det jo er brud på ens menneske rettigheder at blive 'holdt' i sit hjemland. Jeg kan derfor slet ikke forene mig med denne tanke, og vil under ingen omstændigheder være med til at betale nogle penge under bordet. Jeg er overbevist om at man kan komme uden om dette problem på anden vis, dog er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal gribe det an?

- evt få en advokat til at søge visum på hans vegne? Jeg har fundet de specifikke paragraffer som bliver brudt ved at give ubegrundet afslag til en person, som jeg umiddelbart har lyst til at vedlægge hans ansøgning,, dog er jeg ret overbevist om at dette desværre nok vil have modsat effekt på det jamaicanske folk. :?

Han har flere venner som har oplevet dette, og er dermed overbevist om at det samme vil ske for ham!
- Så giv endelig lyd fra jer, hvis i har nogle erfaringer på dette område. Alle råd vil blive taget imod med kyshånd. :)

På forhånd tak :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: korruption

Indlæg af mh1 » 25.07.2012 06:26:44

Øh, er der overhovedet en dansk ambassade på Jamaica? Jeg troede man skulle søge via den danske ambassade i Mexico? Der kan selvfølgelig godt muligvis være nogle ansatte fra Jamaica, men overvejende består ambassadepersonale mig bekendt af danskere og lokale.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2012 08:27:40

Visum til Danmark skal søges på en dansk ambassade eller evt. et andet schengenlands ambassade, hvis der er indgået en repræsentationsaftale. Korruption burde bestemt ikke forekomme på danske ambassader rundt omkring i Verden. Og hvis det alligevel sker, er det da bare med fluks at melde sagen til Udenrigsministeriet.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.07.2012 14:15:49

Der er et dansk konsulat i Jamaica, men det har ingen kompetence i forhold til at udstede visum. Det fremgår klart og tydeligt, at de alene er en 'postkasse' for visumansøgninger:
http://um.dk/da/om-os/ministeriet/find- ... a/jamaica/
mh
Rådgiver for ÆUG

DBS

Indlæg af DBS » 25.07.2012 16:11:11

Og kikker man på Den Danske ambasade i Mexico hjemmeside, finder man denne fine prisliste:

http://mexico.um.dk/en/~/media/Mexico/D ... 02012.ashx

Så skulle man hvis være godt klædt på :wink:

mvh DBS

sbj1002

Indlæg af sbj1002 » 01.08.2012 18:32:35

@ mh: Nej der er nemlig ikke en dansk ambassade på Jamaica,, ansøgningen skal sendes til Mexico hvilket jeg også finder trøst i. (måske uberettiget. hehe) Men jeg tænkte netop det samme som jer at det slet ikke bør foregår komplikationer som dem han nævner da det jo er i samarbejde med danmark. Men jeg har snakket med ambassaden herhjemme og de fralægger sig alt ansvar for hvad der sker dernede. De erkender at de godt kender til problemet med at jamaica ikke vil lukke deres folk ud,, men at deres arbejde kun består i at lukke folk ind, og de har derfor ikke noget med disse sager at gøre.. (ifølge dem)
- Men jeg håber jo så lidt på at Mexico er 'ligeglad' med jamaicansk udrejse og at det derfor ikke bliver et problem. :) Hans kammerater som har været udsat for disse situationer har skulle til canada, (som har en ambassade på Jamaica) jeg håber derfor at vores situation er lidt anderledes.

Men mange tak for jeres svar,, de gør mig lidt mere fortrøstningsfuld :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2012 10:19:59

Det problem, du beskriver, har da ikke noget med sagsbehandlingen på en dansk ambassade at gøre. Det er et problem, der kan opstå, når man har fået udstedt et visum, og skal gennem paskontrollen for at forlade sit eget land. I den situation er man et potentielt offer for afpresning fra både personalet i flyselskabets indcheckning og personalet i paskontrollen, som jo kan finde på "sjove" historier om, hvorfor man ikke må rejse. Hvorefter problemet kan "løses", hvis man betaler dem lidt penge.

Jeg kender ikke forholdene på Jamaica. Men mit generelle råd omkring den slags er, at man skal stå fast på sin ret til at rejse og bede om øjeblikkeligt at tale med den pågældendes overordnene og/eller kontakte flyselskabets hovedkontor, hvis man ikke bliver checket ind eller lukket gennem paskontrollen, selvom alle papirer er 110% i orden.

Typisk er det 1-gangs rejsende med et "blankt pas", der udses som ofte for den slags ulovlig afpresning, da det som altid med den slags gælder om at udse sig et potentielt "svagt" offer, der måske ikke kender reglerne eller sine egne rettigheder.

Og det er vel også oplagt at udse sig nogen, der skal besøge en kæreste i et vestligt land, da disse kærester jo formodes at være "rige", og dermed er der lette penge at gå efter. Og der er nok også mindre risiko ved at lave den slags over for en fattig borger med en vestlig kæreste end en person, der betaler rejsen selv, og som måske derfor har rige og indflydelsesrige venner, der kan sørge for at få en fyret eller det, der er værre. Hvis man gør det med guvernørens søn, risikerer man nok at vågne op en måneds tid senere med et hestehoved i sin seng. Eller det der er værre.

Det siger sig selv, at en dansk ambassade ikke har eller kan tage nogen form for ansvar for, hvordan de rejsende behandles i en lufthavn på Jamaica. Det er alene et ansvar for de jamaicanske myndigheder.

sbj1002

Indlæg af sbj1002 » 25.08.2012 16:46:16

@ fundiver; De pågældende situationer han kender til har ikke fundet sted i lufthavnen nej.. Det drejer sig om at få sin visum ansøgning afvist gang på gang uden belæg.

Havde det blot været i lufthavnen ville det i mine øjne være lidt nemmere at takle da det jo som du skriver 'bare' handler om at gøre krav på sin ret og tale med de overordnede derude..

Men tak for dit svar anyways.. :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.08.2012 18:02:01

Ambassader - og da endnu mindre kontorer, som blot skal ekspedere sager videre - har IKKE kompetence til at give afslag. Ambassader kan give visum, men er de i tvivl/mener at der bør gives afslag SKAL sagen sendes til US i Danmark.
mh
Rådgiver for ÆUG

DBS

Indlæg af DBS » 25.08.2012 18:59:52

@sbj1002 hvis din ægtefælle får et afslag fra en ambasade, og det ikke har været omkring UM, så sender du det bare til UM, og spørger hvad det er for noget :wink:

Og så er der nok en medarbejder på en ambasade der skal forklar sig en smule.

mvh DBS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.08.2012 15:54:23

Hvis en dansk ambassade eller et visummodtagelsescenter nægter at tage imod en visumansøgning, der opfylder de basale krav (udfyldt skema, gyldigt pas, korrekt taget pasfoto og betalt gebyr), bør man øjeblikkeligt klage over forholdet til Udenrigsministeriet og sende dem en kopi af det materiale, man forgæves har forsøgt at få lov til at aflevere.

Som i andre sammenhænge gælder det også her, at man er meget sværere at løbe om hjørner med, hvis man selv kender sine rettigheder. Så start med at læs, hvad der står i visumpraksisnotatet om de grundlæggende krav for en visumansøgnings antagelighed. Og lad evt. ansøgeren medbringe en kopi af dette, hvis stedet er berygtet for problemer af den type.

sbj1002

Indlæg af sbj1002 » 01.09.2012 21:53:18

Mange tak for jeres svar.

Det er også min overbevisning at dette ikke skal kunne lade sig gøre, hvis blot man kender sine rettigheder, så jeg er i fuld gang med at gøre mig klog på disse,,, og så kan de bare komme an.. ;)

Besvar