Nogen der kan tyde dette svenske svar som jeg fik retur fra den svenske ambassade, da jeg stillede dem spørgsmålet ?
Ja, min kone har det biometriske pas, men jeg forstår stadigvæk ikke hvad hun skriver, kan de stadigvæk ikke udstille Visa til min kone ????
Hjælp udbedes
På forhånd tak
MVH
Tokay
Spørgsmål:
Min fru vill frejse från Sverige i början av juli och resa ut av Makedonien ca. 10 augusti.
Förstår jag det så att jag bör söka 3 månader innan vi reser ind till Makedonien eller 3 månader innan vi resa ut ur Makedonien ?
Jag ska ansöka online eftersom det är nog lite lättare, också bara få alla handlingar med i original vid ambassaden i Skopje.
Svar:
Hej igen
Det kommer inte att bli problem att ansöka via nätet men som sagt, reglerna är att en ansökan inte kan tas och registreras tre månader innan personen kommer att åka till Svarte, så som du säger, din fru planera åka till Sverige i augusti och räknat från i dag är det mer än 4 månader förtid. Kommer inte att bli problem om du ansöker i slutet av maj 2012, för vanligen väntetid på svar är 15 dagar. Men du har inte sagt om din fru har biometriska makedonska pass, för, om har hon ett sådant, i detta fall vi ger inte ut visum för makedonska medborgare, för är dem visa befriade. Vet inte och om hon vistas i Sverige med förlängt vistelse dvs. uppehållstillstånd. För som hade du redan läst i Kodexen för visum står ganska klart om längden på vistelse i Schengen området av person från tredje land, dvs. som inte är i EU.
Med vänlig hälsning