Forvirret personlig situatuion

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

tokay

Re: Forvirret personlig situatuion

Indlæg af tokay » 20.04.2012 13:40:22

Hej igen.

Nogen der kan tyde dette svenske svar som jeg fik retur fra den svenske ambassade, da jeg stillede dem spørgsmålet ?

Ja, min kone har det biometriske pas, men jeg forstår stadigvæk ikke hvad hun skriver, kan de stadigvæk ikke udstille Visa til min kone ????

Hjælp udbedes
På forhånd tak

MVH
Tokay
Spørgsmål:
Min fru vill frejse från Sverige i början av juli och resa ut av Makedonien ca. 10 augusti.

Förstår jag det så att jag bör söka 3 månader innan vi reser ind till Makedonien eller 3 månader innan vi resa ut ur Makedonien ?

Jag ska ansöka online eftersom det är nog lite lättare, också bara få alla handlingar med i original vid ambassaden i Skopje.

Svar:
Hej igen
Det kommer inte att bli problem att ansöka via nätet men som sagt, reglerna är att en ansökan inte kan tas och registreras tre månader innan personen kommer att åka till Svarte, så som du säger, din fru planera åka till Sverige i augusti och räknat från i dag är det mer än 4 månader förtid. Kommer inte att bli problem om du ansöker i slutet av maj 2012, för vanligen väntetid på svar är 15 dagar. Men du har inte sagt om din fru har biometriska makedonska pass, för, om har hon ett sådant, i detta fall vi ger inte ut visum för makedonska medborgare, för är dem visa befriade. Vet inte och om hon vistas i Sverige med förlängt vistelse dvs. uppehållstillstånd. För som hade du redan läst i Kodexen för visum står ganska klart om längden på vistelse i Schengen området av person från tredje land, dvs. som inte är i EU.

Med vänlig hälsning

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.04.2012 13:52:40

De skriver, at hvis din kone har et biometrisk pas BEHØVER hun slet ikke visum og kan derfor ikke få et.

Det er jo så faktisk et problem, fordi hun endnu ikke har bevis på sin opholdsret i Sverige, for så skal hun jo vente udenfor Schengen i 90 dage, før hun kan rejse ind. Det må du forsøge at forklare ambassaden.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.04.2012 13:59:20

Dette er altså en noget rodet situation, for selvom man ikke er visumpligtig, så gælder 90-dages reglen i Schengen stadig. Men måske vil din kone kunne lukket ind i Schengen, hvis hun viser sit biometriske pas og sin kvittering for ansøgning om opholdskort som dokumentation for, at hun har ret til indrejse efter EU´s regler om fri bevægelighed og derfor ikke behøver overholde 90-dages reglen.

tokay

Indlæg af tokay » 20.04.2012 14:34:42

dvs. at jeg skal forstå hendes mail som at min kone ikke kan få udstedt visum Efter EU-reglen, fordi hun har biometrisk pas. ?

Jeg her altså lidt på bar bund må jeg indrømme og hvis jeg havde et link eller en lov vedr. det EU-visum jeg kunne henvise til, så ville jeg blive rigtig glad.

Ohh min gud, jeg syntes kun at være efterfulgt at sort uheld.

Jeg har tænkt mig at skrive tilbage til hende.

Men inden jeg sender min mail, så vil jeg lige høre om det er godt nok det jeg har skrevet eller om der mangler noget.

Dette er hvad jeg har tænkt mig at skrive tilbage til hende, på svensk:
Hej igen

Jeg tror at du har misforstået mig, så jeg prøver lige igen.

Det ikke et helt almindelig visum jeg søger. Det er visum efter EU-retten og den frie bevægelig.

Jeg skal gøre opmærksom på at min kone allerede har det biometriske pas og at jeg benytter mig af den såkaldte EU-ret hvor jeg kan få udstedt visum til min kone af hastende karakter og som er gebyrfri.

Hun skal rejse hjem til Sverige sammen med mig og ikke om 3 måneder, efter jeg er rejst. Vi skal kun være i Makedonien i ca. 1 måned sammen.

Jeg er nordisk (dansk) statsborger, hvor jeg benytter mig af den frie bevægelig. Jeg er flyttet til Malmø og har boet her i snart 9 måneder sammen med min kone. Vi har sendt en ansøgning til Migrationsverket i Sverige, hvor vi søger om opholdskort via EU-retten. Dette har jeg en kvittering for. Via denne EU-ret, har jeg lov til at have min kone boende sammen med mig, i ethvert EU- land, som Sverige jo også er en del af.

Derfor er det min ret, at min kone følger med mig, når vi rejser hjem igen til Sverige.

Jeg har allerede benyttet mig af den frie bevægelig, da jeg først flyttede til Sverige (Et andet EU land, end den jeg er statsborger i. )

Med al respekt for deres arbejde, så vil jeg råde dem til at kigge på denne lovgivning fra Europa parlamentet:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:en:PDF
Den nedenstående tekst er taget ud fra linkets side nummer 15, punkt. 2

Evt. kan de forhøre dem hos en kollega som har kendskab til EU lovgivningen.

Det eneste jeg spørger til er, om hvilke dokumentationer som skal vedlægges ved ansøgningen om visum efter EU-reglen.

Jeg håber de har forståelse for hvad jeg mener.

Med venlig hilsen
Tokay
Er der noget andet jeg kan gøre ?
Kom med jeres indput...

mvh
Tokay :(

tokay

Indlæg af tokay » 21.04.2012 11:39:05

Er der nogen som kan hjælpe mig med ovenstående ?

GitteK

Indlæg af GitteK » 21.04.2012 15:08:53

Kan det väre en mulighed at sätte den rejse lidt på pause og planlägge den senere ?

Det ser ud som om, at Migrationsveket udsteder opholdskortet cirka 2 - 6 uger efter at de har bedt om EU sygesikringsbeviset, så det er en overskuelig tidshorisont, da de jo allerede har bedt om det i jeres tilfälde. Med hendes pas og opholdskortet kan hun rejse som hun har lyst til. Så måske skal I prioritere at få det sygesikringsbevis og få det afleveret og så kan I givetvis indenfor en kort periode planlägge hendes rejse med et opholdskort i hånden.

Anyway ... så er udfordringen ikke så meget, hvilke dokumenter som du skal vedlägge ansögningen om visum. Det har du jo allerede fået svar på fra ambassaden og som mh skriver: "Når en ægtefælle til en EU-borger søger visum til Schengen skal der indleveres nøjagtig det samme, som der skal indleveres hvis det er enhver anden visumansøger, UNDTAGEN bevis for returbillet og bevis for rejsesygeforsikring."

Udfordringen at din kone er visumfri - men samtidig har opholdt sig mere end 90 dage i Schengen. Hvordan sikrer du, at hun på trods af de 90 dage i Schengen og uden et opholdskort - men med opholdsret får lov til at rejse ind i Sverige igen. Det må väre det, som du skal spörge ambassaden om.

Eller slap af - nyd foråret - få afleveret det sygesikringsbevis og så får hun sikkert opholdskortet i maj eller juni og så har I god tid til at planlägge den rejse.

Ps. I forhold til de spörgsmål som du stiller til ambassaden - synes jeg, at de skal have ros for at give dig nogle klare og udförlige svar.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.04.2012 15:29:02

tokay skrev:Det ikke et helt almindelig visum jeg søger. Det er visum efter EU-retten og den frie bevægelig.
Problemet er, at der slet ikke findes et sådant særligt "visum efter EU-retten". Så når ambassaden konstaterer, at de ikke kan udstede schengenvisum, både pga. 90-dages reglen og fordi din kone er visumfri, så skal de udstede et nationalt begrænset svensk visum til din kone.

Og det er en uvant særprocedure, hvor de måske vil være nødt til at søge rådgivning hos Migrationsverket for at blive vejledt om, hvad de kan og må, og det kan meget let risikere at gå op i en stor bureaukratisk hårknude.

Så derfor synes jeg ærlig talt, at du skulle følge GitteK´s gode råd om at slå koldt vand i blodet og udsætte rejsen, til din kone har fået sit opholdskort. Forum er her selvfølgelig for, at man kan få hjælp. Men jeg må også sige, at jeg mener, at der er mange andre, som har større problemer end dette.

Så måske er der grænser for, hvor meget af både vores og ambassadepersonalets tid, det egentlig er rimeligt, at der skal bruges på det her, hvis det ikke er absolut tvingende nødvendigt, at din kone med vold og magt skal gennemføre rejsen lige netop nu.

Og foreligger der en sådan sitaution, kan hun jo bare tage afsted vel vidende, at det så måske kan komme til at trække noget ud med at komme tilbage til Sverige igen. Hvis opholdskortet bliver udstedt, medens hun er i Makedonien, kan det vel sendes til den svenske ambassade der, og så er problemet jo også løst.

tokay

Indlæg af tokay » 09.07.2012 12:01:42

Hej Allesammen

Jeg har torsdag d. 28/6-12 Afleveret vores ansøgning om opholdskort via EU-retten til U.S.

Som jeg kan forstå så er der 3 måneders sagsbehandlings tid HVIS man har udfyldt ansøgningen korrekt uden mangler, vedlagt den nødvendige dokumentation samt fået taget 3 stks. foto af den som ansøger og har fået klistret det ene foto på stamkortet. (stamkortet = den skrivelse som følger med ansøgningen)

Jeg kan ikke se at der skulle være nogle mangler, da jeg har vedlagt ALT som der er at vedlægge som oplyst i tidligere indlæg.
Alt var lagt ned i Charteks og der var skrevet på kvitteringerne hvad det var for noget og hvad det vedrørte.

Desuden var det lagt pænt ind i ringbind med indholdsfortegnelse.
(Dette sagde ekspedienten hos U.S. at ikke var nødvendigt, da alt skulle scannes ind, men eftersom jeg havde gjort mig umage så ville de tage imod det, sådan som jeg havde afleveret det.)

Ekspedienten skrev også ned på stamkortet hvilke dokumentationer som var vedlagt ansøgningen
(og det blev til en pæn stor del). Hun tjekkede om alle de nødvendige dokumentationer var vedlagt og at alt så ud som det skulle. Herefter fik min kone så et stempel på hendes pas, som viste at hun har søgt om opholdskort hos U.S. Det skulle bruges så man kan se at jeg har indleveret mine dokumenter.

Jeg havde muligheden for at lægge min ansøgning og gå derfra uden at forevise legitimation, så ville de kigge på det når U.S lukkede. Eller jeg kunne vælge at vente på mit nummer og få det tjekket igennem af en kollega som ville tage imod det. Jeg valgte så den sidste løsning, da jeg hellere vil være på den sikre side. Her skulle jeg dog forevise begges pas.

Det giver også mere menning nu hvor konen også har fået stempel i hendes pas, det kan jeg ikke se hvordan hun ellers skulle have fået hvis jeg bare have lagt det og gået derfra.

Det skal dog lige siges at vi ventede i 5 timer, da de havde åbent til kl. 17:30 på en torsdag og at der var proppet med mennesker, men sådan er det.

Jeg syntes lige at jeg ville dele det med jer andre også må vi se hvor længe det kan tage.

Nu kan jeg gå på ferie med god samvittighed og fjerne tankerne lidt fra EU-reglerne og familiesammenføring.

PS. konen rejste uden problemer til hjemmelandet :-)

Med venlig hilsen og med et ønsket om en god sommer til jer allesammen

- Tokay

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.07.2012 20:00:01

Ja det bliver spændende at se. Desværre tror jeg ikke, at I skal forvente, at de 3 måneder holder, for US er pt. stadig kun kommet til ansøgningerne fra januar 2012, og mangler endda også at afgøre nogen af dem fra november 2011. Så det er et rent skønmaleri at påstå, at sagsbehandlingstiden skulle være på 3 måneder.

Og desuden afslåes cirka 2 ud af 3 ansøgninger og herunder også mange, hvor der intet reelt grundlag er for afslaget. Flere af de nyansatte sagsbehandlere har tilsyneladende indført deres helt egne stærkt alternative regler, og der sker ingen form for kvalitetsikring af de afgørelser, de foretager.

Jeg er ked af at være så negativ, men ovenstående er desværre virkeligheden pt. Ligesom det også er virkeligheden, at Skatteverket i Sverige forlanger en blanket E-106, der skal påtegnes af en anden svensk myndighed Forsäkringskassen. Hvilket Forsäkringskassen så nægter at gøre med det resultat, at det bare ikke kan lade sig gøre for nogen at få udstedt personnummer, før Migrationsdomstolen har fået taget stilling til sagen, hvilket pga. dens princippielle karakter sikkert kan tage flere år.

Både i Sverige og Danmark må man således pt. sige, at der er nogle regler, der i princippet burde overholdes. Men det gør de ansvarlige myndigheder bare ikke, og som borger er man i den situation reelt ret magtesløs.

closed1

Indlæg af closed1 » 09.07.2012 20:07:17

Er du sikker på at Birthe Rønn ikke har fået et flexjob i us og det er derfor nogle ting halter ? http://www.youtube.com/watch?v=EiiPVjEFnR4

tokay

Indlæg af tokay » 10.07.2012 11:18:08

fundiver199 skrev:Både i Sverige og Danmark må man således pt. sige, at der er nogle regler, der i princippet burde overholdes. Men det gør de ansvarlige myndigheder bare ikke, og som borger er man i den situation reelt ret magtesløs.
Arhhhhh Fundiver199 op med hovedet, for hvis man får en sag afvist, hvor alt er i sin fineste orden, så kan man henvende sig til ÆUG som har eksperter på området. Man kunne evt. skaffe sig en advokat som får sagen kørt igennem U.S. eller i værste fald gå gennem EU med afslaget sammen med en advokat.

Jeg tror ikke at U.S. afviser sagerne bare sådan, fordi at de nyansatte har deres egne regler. Hvis de har afvist en sag hvor der ikke er en gyldig begrundelse for dette, så tror jeg at man havde hørt om det i nyhederne. Jeg nægter nemlig at tro at Danmark fungerer, som i de andre korrupte lande, hvor man bare opfinder deres egne regler.

Der kan være tilfælde hvor sagen bliver afvist, men at man får den omstødt, men jeg tror bare ikke at alle dem som har rent mel i posen bliver afvist, bare fordi at en medarbejder i U.S. ikke gider eller vil.

Har vi egentlig et medlem herinde, hvis ægtefælle har fået opholdskort i Danarmk efter EU-retten ???

mht. sagsbehandlings tiden er der så ikke en regel som når man søger om opholdskort i Sverige, at der maks må gå 6 måneder.... ?

mvh
Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 10.07.2012 11:28:38

fundiver199 skrev:Jeg er ked af at være så negativ, men ovenstående er desværre virkeligheden pt. Ligesom det også er virkeligheden, at Skatteverket i Sverige forlanger en blanket E-106, der skal påtegnes af en anden svensk myndighed Forsäkringskassen. Hvilket Forsäkringskassen så nægter at gøre med det resultat, at det bare ikke kan lade sig gøre for nogen at få udstedt personnummer, før Migrationsdomstolen har fået taget stilling til sagen, hvilket pga. dens princippielle karakter sikkert kan tage flere år.
Hvis man ligger inde med EU- opholds kortet, så kan jeg desuden heller ikke se hvad problemet skulle være med at få svensk CPR.nr. for så har Migrationsverket sådan set taget stilling til sagen.

mvh
Tokay

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 11:32:44

@Tokay

Det er desværre ikke noget, jeg bare opfinder. Jeg har set sagerne med mine egne øjne. Og ja jeg tror da også, at de fleste fejlafgørelser hvis ikke dem alle bliver omstødt af Justitsministeriet. Men problemet er, at det tager mellem 7 og 13 måneder, før Ministeriet har tid til at behandle en sag.

Og mht. svensk CPR-nummer har jeg også set afgørelserne, hvor Skatteverket nægter at udstede personnummer pga manglende E-106 blanket, selvom den pågældende har et gyldigt svensk opholdskort. Dette er der også skrevet en del om i forum af mange andre end mig, så du kan jo bare læse trådene, hvis du ikke tror på, hvad jeg skriver :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 11:47:02

tokay skrev:Jeg nægter nemlig at tro at Danmark fungerer, som i de andre korrupte lande, hvor man bare opfinder deres egne regler.
Jeg ser det heller ikke som et udtryk for korruption, men snarere for underbemanding, dårlig oplæring, dårlig ledelse og ineffektivitet i en offentlig forvaltning. Og så må vi heller ikke glemme, at det set med politikernes øjne er uønsket, at de danske FS-regler "omgås" via EU-reglerne. Og derfor er der gennem årene foretaget mange "sjove" julenumre for at forsøge at bremse dette. Og en del statsansatte embedsmænd har det altså med at trække deres loyalitet over for ministeren lidt for langt og glemme deres loyalitet over for loven. Det er jo et fænomen, som vi mindst kender tilbage fra Tamilsagens tid.

Så er Danmark en retsstat? Ja men kun delvis, når det drejer sig om områder, hvor Folketinget har afgivet suverænitet til EU eller ved undertegning af internationale konventioner, og hvor et flertal senere ikke bryder sig om de rettigheder, som det giver borgerne. Se f.eks. bare hvordan det gik med behandlingen af de statsløses ansøgninger om dansk statsborgerskab igennem en periode på 6-7 år under den gamle regering.

tokay

Indlæg af tokay » 10.07.2012 11:59:26

Hej Fundiver

Så længe konen har opholdskort eller sålænge justitsministeriet behandler sagen, så har konen vel ret til at opholde sig sammen med ægtefællen, så her kan jeg ikke se noget problem (andet end at man skal vente samt at konen bliver låst i den periode).

Jeg vælger nu at tro på dig mht. det svenske cpr.nr. når du nu siger sådan. :-) :D

men men men vi skal passe på med at skære alle U.S. medarbejder over en kam.
For hvis det viser sig at være som du skriver, så kan man gå videre med dette til Ekstrabladet, det er guf for dem at en myndighed ikke overholder reglerne.

Det må da også være ligeså besværligt for justitsministeriet at se at de får sager som ikke bliver afsluttet korrekt fra U.S.
Her tænker jeg bare at der snart må falde brænde.... :roll:

mvh
Tokay

Besvar