Jeg har mødt en sød og dejlig kæreste i Thailand, som jeg naturligvis gerne vil se igen. Derfor er jeg nu i gang med at undersøge mulighederne for at få udstedt et Schengenvisum til ham, så han kan besøge mig her i DK i 3 måneder (90 dage).
Som så mange andre, kan jeg dog føle mig lidt i vildrede når jeg prøver at sætte mig ind i reglerne og praksis på området. Derfor håber jeg herigennem at kunne få lidt hjælp og dermed blive klogere.
Lidt om min situation:
For ca. 6 måneder siden blev jeg separeret efter 14 års ægteskab med en dansk mand. I mit daværende ægteskab var jeg "hjemmegående mor" og blev stort set forsørget af min eksmand. Som følge af separationen, er jeg derfor nu på kontanthjælp indtil jeg forhåbentlig snart kommer i arbejde. Derudover har jeg to mindre børn, som vi deler forældremyndigheden over.
Jeg mødte min nuværende kæreste i Thailand første gang i 2010, og der opstod efterhånden et nært og varmt venskab imellem os. Sidst vi mødtes (face2face), var i Thailand, december 2011. -Og nu er der ikke længere tvivl om, at følelserne har udviklet sig til mere og andet end blot et venskab.
Jeg nærmer mig snart 43 år og min kæreste er 25 år. -Aldersforskellen er dog "ikke-eksisterende" i vores forhold.....d.v.s. vi føler os meget ligeværdige i hinandens selskab og har ingen problemer i den henseende.
Jeg har til hensigt at sende en invitation til kærestebesøg: Det er jo det, der er sandheden
Nu til spørgsmålene:
- På baggrund af denne situation, kan vi da "risikere" at ambassaden vil anse aldersforskellen for et "problem" i forhold til udstedelse af visum?
- I overenstemmelse med det ambassaden foreskriver, har mine forældre overført 40.000 Baht til hans konto. -Og da jeg jo inviterer på kærestebesøg, synes det kun muligt at være mig, der garanterer økonomisk under hans ophold her i DK. Kan det skabe problemer i forhold til at jeg er på kontanthjælp? (Mine forældre "spæder" imidlertid lidt til under hans ophold. Vil det være et faktum, jeg burde nævne i invitationen?)
- Skal han fremvise dokumentation på at han er i besiddelse af de 40.000 Baht ved ankomst til Kastrup lufthavn, eller kan han sagtens hæve og bruge pengene inden afrejse?
Håber I kan hælpe mig med at få afklaret mine spørgsmål, og evt. bidrage med gode råd i forhold til min situation