KÆRESTE PÅ BESØG FRA THAILAND

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Dorthepia

KÆRESTE PÅ BESØG FRA THAILAND

Indlæg af Dorthepia » 07.05.2012 20:51:24

HEJ MED JER,

Jeg har mødt en sød og dejlig kæreste i Thailand, som jeg naturligvis gerne vil se igen. Derfor er jeg nu i gang med at undersøge mulighederne for at få udstedt et Schengenvisum til ham, så han kan besøge mig her i DK i 3 måneder (90 dage).

Som så mange andre, kan jeg dog føle mig lidt i vildrede når jeg prøver at sætte mig ind i reglerne og praksis på området. Derfor håber jeg herigennem at kunne få lidt hjælp og dermed blive klogere.

Lidt om min situation:
For ca. 6 måneder siden blev jeg separeret efter 14 års ægteskab med en dansk mand. I mit daværende ægteskab var jeg "hjemmegående mor" og blev stort set forsørget af min eksmand. Som følge af separationen, er jeg derfor nu på kontanthjælp indtil jeg forhåbentlig snart kommer i arbejde. Derudover har jeg to mindre børn, som vi deler forældremyndigheden over.
Jeg mødte min nuværende kæreste i Thailand første gang i 2010, og der opstod efterhånden et nært og varmt venskab imellem os. Sidst vi mødtes (face2face), var i Thailand, december 2011. -Og nu er der ikke længere tvivl om, at følelserne har udviklet sig til mere og andet end blot et venskab.
Jeg nærmer mig snart 43 år og min kæreste er 25 år. -Aldersforskellen er dog "ikke-eksisterende" i vores forhold.....d.v.s. vi føler os meget ligeværdige i hinandens selskab og har ingen problemer i den henseende.

Jeg har til hensigt at sende en invitation til kærestebesøg: Det er jo det, der er sandheden :) Samtidig er jeg opmærksom på, at da Thailand hører under immigrationslandegruppen uden referencebegrænsning, vil der være særligt fokus på sandsynligheden for at han vender tilbage til Thailand, når visum udløber. Heldigvis ser det ud til at han kan få dokumentation på, at kunne vende tilbage til sit nuværende arbejde, når han rejser tilbage til Thailand igen. (En meget venlig og forstående arbejdsgiver :) ). Min kæreste har aldrig været gift og har ej heller børn. Hans forældre og hans bror bor i Thailand.

Nu til spørgsmålene:
- På baggrund af denne situation, kan vi da "risikere" at ambassaden vil anse aldersforskellen for et "problem" i forhold til udstedelse af visum?
- I overenstemmelse med det ambassaden foreskriver, har mine forældre overført 40.000 Baht til hans konto. -Og da jeg jo inviterer på kærestebesøg, synes det kun muligt at være mig, der garanterer økonomisk under hans ophold her i DK. Kan det skabe problemer i forhold til at jeg er på kontanthjælp? (Mine forældre "spæder" imidlertid lidt til under hans ophold. Vil det være et faktum, jeg burde nævne i invitationen?)
- Skal han fremvise dokumentation på at han er i besiddelse af de 40.000 Baht ved ankomst til Kastrup lufthavn, eller kan han sagtens hæve og bruge pengene inden afrejse?

Håber I kan hælpe mig med at få afklaret mine spørgsmål, og evt. bidrage med gode råd i forhold til min situation :) Vil så gerne at det lykkes!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: KÆRESTE PÅ BESØG FRA THAILAND

Indlæg af mh1 » 08.05.2012 06:58:45

Aldersforskellen BURDE ikke kunne blive et problem i forhold til besøgsvisum. Den spiller først ind ved ansøgning om familiesammenføring. Læs dog her:
viewtopic.php?f=4&t=8095&p=47488&hilit=bath#p47488

De 40.000 baht skal dokumenteres ved ansøgning, men ikke ved ankomst til DK.

Dog vil der være en risiko for at din kæreste bliver bedt om at vise, at han har et mindre beløb på sig, når han rejser ud. Med 'mindre beløb' mener jeg fx 100 euro, så han kan dokumentere at være i stand til at købe sig et måltid mad undervejs, når han skal skifte fly, eller når han kommer til Kbh, hvis du af en eller anden grund ikke lige står klar til at hente ham.

Man kan godt som kontanthjælpsmodtager anses for at kunne klare at have en 'liggende gæst' i en begrænset periode.
mh
Rådgiver for ÆUG

Dorthepia

Indlæg af Dorthepia » 08.05.2012 15:56:10

Tak for svaret :o

Lige nu er der ikke tale om familiesammenføringsplaner. Formålet er i første omgang, at besøge mig og lære mit land og min kultur at kende :)

-Jeg er dog lidt usikker på, hvor meget jeg skal fortælle ambassaden om mine personlige forhold: Hvis jeg vedlægger dokumentation på separation, vil de så begynde at tænke på "risiko" for familiesammenføring? - Eller er det ganske unødvendigt at vedlægge sådan en form for dokumentation?

soreng

Indlæg af soreng » 08.05.2012 16:14:46

Ambasaden er ikke interesseret i om der er "risiko" for en familiesammenføring...Det er der vel for det første altid når kærester mødes, men vigtigst af alt, så er det jo ikke ulovligt.

Ambasaden er primært interesseret i om de tror at din kæreste har tænkt sig at rejse hjem igen, eller om han bliver i Europa som illegal.

Visum kontrollen er der nu engang der for at minimere risikoen for illegale indvandrere i Schengen, og IKKE for at forhindre ham i at lave fuldstændig lovlige handlinger mens han er på besøg. :)

Dorthepia

Indlæg af Dorthepia » 08.05.2012 16:35:16

Tak for svaret Søren :)

Jeg vil hermed fokusere mere på sandsynligheden for at han vender tilbage til Thailand, og knap så meget fokus på mit privatliv :D

Dorthepia

Indlæg af Dorthepia » 07.06.2012 21:08:37

Min kæreste indleverede sin visumansøgning d. 24. maj i Bangkok. Han fik dagen efter en SMS med en bekræftelse på, at betingelserne for at søge visum var fuldt opfyldt....(al nødvendig dokumentation var OK).
I dag er der så gået 15 kalenderdage, og jeg er simpelthen så nervøs. Ingen af os har hørt noget. På ambassadens hjemmeside står der at man skal regne med en sagsbehandlingstid på 5-14 arbejdsdage.
Jeg bekymrer mig meget over, at der på "Ny i Danmarks" hjemmeside står at begge parter skal dokumentere at de er ugifte. (Jeg har vedlagt bekræftelse på at jeg er separeret).

Hvad betyder det mon at vi intet har hørt?

closed1

Indlæg af closed1 » 07.06.2012 21:43:16

Hvis der står 14 arbejdsdage og dem er der 5 af i hver uge og der er gået 15 kalenderdage , så er der jo lidt tid endnu inden de 14 arbejdsdage er gået

Dorthepia

Indlæg af Dorthepia » 07.06.2012 23:40:20

Ja, det er rigtigt :) Tænkte blot at det er de 15 kalenderdage, der er gældende jf. de nye regler.

Fares

Indlæg af Fares » 08.06.2012 10:39:25

Min kæreste indleverede sin ansøgning om et 3 mdr. turistvisum d. 25 april I tunesien. sagen blev sendt videre til US d. 8 maj og der ligger den endnu. Beskeden fra US lyder; du skal ikke forvente noget svar før 20-25 juni. Så vi kommer nok til at vente de 60 dage. Alle vores papire var ok også.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 08.06.2012 18:03:54

Hejsa

Når man få SMS fra VFS er visum klar til afhentning

http://www.vfsglobal-denmark.com/thailand/

Men mange har betalt et mindre beløb for at VFS sender pas med visum med posten, de modtager stadigvæk SMS om alt er iorden og visum er klar til afhentning.

VFS har en hjemmeside hvor man kan trace ansøgningen

http://www.vfsglobal-denmark.com/thailand/track.html

Det er ikke unormalt at VFS har et visum klart under en uge men prøv at trace ansøgningen og du kan se status

Dorthepia

Indlæg af Dorthepia » 09.06.2012 23:31:42

HEJ :)

Min kæreste har netop betalt et mindre beløb for at få passet sent med posten, da han bor og arbejder ret langt fra Bangkok, (Khaolak).
Når jeg laver en "trace" på ansøgningen får jeg følgende meddelelse:

Your Passport Status:
Application has been forwarded to the Royal Danish Embassy, Bangkok on 24/05/2012.

Jeg formoder det betyder at visum endnu ikke er udstedt.

Dorthepia

Indlæg af Dorthepia » 09.06.2012 23:45:51

Hej igen,

Jeg har netop læst på det link du henviser til, og her hæfter jeg mig ved at der står:

"At the end of the process you will receive an automated messages informing you that The Royal Danish Embassy has made a decision on your visa application. You will not be informed on the outcome of the decision on your visa application".

Hvad vil det sige?
.....at man selv skal ringe og spørge hvad "udfaldet" blev?

Dorthepia

Indlæg af Dorthepia » 10.06.2012 02:32:08

Når du skriver at man stadig modtager SMS fra VFS, selvom man har betalt for at få passet sendt med posten, betyder det så at passet alligevel ikke bliver fremsendt....eller hvordan skal det forstås?

Hvis ansøgningen er blevet/bliver videresendt til US, formoder jeg man automatisk får besked herom...ikke sandt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.06.2012 09:20:40

Mht. sagsbehandlingstider, så skal man nok forvente, at en ansøgning fra en ung mand på 25 år, som aldrig tidligere har været i Schengen, med en vis sandsynlighed skal en tur forbi Udlændingestyrelsen og godkendes. Og så er sagsbehandlingstiden nok typisk et sted mellem 30 og 60 dage. Så ingen grund til panik, men derimod til en vis tålmodighed :D

Det er vel også højsæson for ferierejser og familiebesøg til Danmark, så mon ikke man skal regne med lidt længere sagsbehandlingstid, end hvis man søger visum i oktober eller februar?

Dorthepia

Indlæg af Dorthepia » 12.06.2012 08:25:48

Nu har vi fået følgende besked:

"Processed application has been handed over to Thailand Post on 12/06/2012. which should reach you in next 2 working days".

Betyder det at visum er udstedt?

Besvar