Så kom brevet som vores sagsbehandler har fortalt vil komme. Undtagen at det ikke er som hun sagde.
Vi ansøgte om FS (nationale regler) i august. Vi blev vejledt af en beslutfattere på MIG ( se link viewtopic.php?f=20&t=8228&p=48384&hilit=onelove#p48384 at min mand kunne komme til Sverige og vente på beslutningen her, uden at det vil påvirke selve beslutningen. Det gjorde vi.
Vores sagsbehandler fortalte os for noget tid siden at praksissen på MIG er ændret, og at der nu også kræves dokumentation for forsikring fra ansøgere igennem nationale regler. Jeg spurgte efter hvor jeg kunne se det henne, men hun kunne ikke svare. Hun fortalte dog at det blå EU sygesikringsbevis er godtaget hvis det er udstedt til min mand, og at det vil stå i brevet som hun sendte.
Her er brevet min mand modtog igår 3/5/2012:
1.Jeg er forvirret pga de ting hun beder om som tyder på at vi ansøger om opholdskort. Og alligevel ikke fordi hun skriver at de skal bruge det til opholdstilladelsen. Nogen der ved om det her er normal procedure nu om dage, eller fordi vores sag er lidt atypisk?Du har lämnat in ansökan om uppehållstillstånd på anknytning.
Huvudreglen för ansökan om uppehållstillstånd är att sådant tillstånd ska vara beviljat före indresa i Sverige. Som familjemedlem till en EU/EES-medborgare bosatt i Sverige är du emellertid undtagen denna huvudregel, förutsatt att du har så kallad uppehållsrätt. Du härleder din uppehållsrätt från Ida (mig = kone) Det är du som ska visa att du uppfyller villkoren för såväl uppehållsrätt som för uppehållstillstånd. För att styrka identitet och släktskap ska du ge in följande handlinger:
- kopia av giltigt pass eller nationellt identitetskort där medborgarskap fremgår för Ida.
samt följande för att visa att Ida, som du härleder din uppehållsrätt från, har uppehållsrätt som person med tillräckliga medel:
- Ida:s senaste ansällningsbevis,
- Ida:s tre senaste lönspecifikationer,
- kvitto på Ida:s senaste pendlingskort som visar resan mellan bostaden i Sverige og arbetet i Danmark
- bevis om heltäckande sjukförsäkring för dig. Eftersom Ida är nordisk medborgare krävs inget bevis om sjukförsäkring avseende henne. Att du själv är försäkrad visas genom ett E-indtyg eller S1 indtyg utf¨rdat i någon EU stat, Island, Norge Lichenstein eller Schweiz. Vänd dig till Ida:s hemlandsmyndigheter för vidare information och hjälp.
Din ansökan om uppehållstillstånd ska komplettera med följande:
-Bilaga EU/EES (bifogad)
Handlingarna ska ha inkommit till Migrationsverket senast den 14 maj 2012.
2. Skal jeg bede sagsbehandleren om at få på skrift at de vil godtage det blå EU kort?
Om et par dage vil det blå EU kort ankomme. De andre dokumenter har vi. Jeg frygter bare lidt at hun blander tingene sammen. Råd og kvalificeret hjælp modtages med åbent sind.
Mange tak endnu en gang.
onelove