rod ml. EU og nationale regler

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

onelove

rod ml. EU og nationale regler

Indlæg af onelove » 03.05.2012 23:58:24

Hej folkens.

Så kom brevet som vores sagsbehandler har fortalt vil komme. Undtagen at det ikke er som hun sagde.
Vi ansøgte om FS (nationale regler) i august. Vi blev vejledt af en beslutfattere på MIG ( se link viewtopic.php?f=20&t=8228&p=48384&hilit=onelove#p48384 at min mand kunne komme til Sverige og vente på beslutningen her, uden at det vil påvirke selve beslutningen. Det gjorde vi.

Vores sagsbehandler fortalte os for noget tid siden at praksissen på MIG er ændret, og at der nu også kræves dokumentation for forsikring fra ansøgere igennem nationale regler. Jeg spurgte efter hvor jeg kunne se det henne, men hun kunne ikke svare. Hun fortalte dog at det blå EU sygesikringsbevis er godtaget hvis det er udstedt til min mand, og at det vil stå i brevet som hun sendte.

Her er brevet min mand modtog igår 3/5/2012:
Du har lämnat in ansökan om uppehållstillstånd på anknytning.
Huvudreglen för ansökan om uppehållstillstånd är att sådant tillstånd ska vara beviljat före indresa i Sverige. Som familjemedlem till en EU/EES-medborgare bosatt i Sverige är du emellertid undtagen denna huvudregel, förutsatt att du har så kallad uppehållsrätt. Du härleder din uppehållsrätt från Ida (mig = kone) Det är du som ska visa att du uppfyller villkoren för såväl uppehållsrätt som för uppehållstillstånd. För att styrka identitet och släktskap ska du ge in följande handlinger:

- kopia av giltigt pass eller nationellt identitetskort där medborgarskap fremgår för Ida.
samt följande för att visa att Ida, som du härleder din uppehållsrätt från, har uppehållsrätt som person med tillräckliga medel:

- Ida:s senaste ansällningsbevis,
- Ida:s tre senaste lönspecifikationer,
- kvitto på Ida:s senaste pendlingskort som visar resan mellan bostaden i Sverige og arbetet i Danmark
- bevis om heltäckande sjukförsäkring för dig. Eftersom Ida är nordisk medborgare krävs inget bevis om sjukförsäkring avseende henne. Att du själv är försäkrad visas genom ett E-indtyg eller S1 indtyg utf¨rdat i någon EU stat, Island, Norge Lichenstein eller Schweiz. Vänd dig till Ida:s hemlandsmyndigheter för vidare information och hjälp.

Din ansökan om uppehållstillstånd ska komplettera med följande:
-Bilaga EU/EES (bifogad)

Handlingarna ska ha inkommit till Migrationsverket senast den 14 maj 2012.
1.Jeg er forvirret pga de ting hun beder om som tyder på at vi ansøger om opholdskort. Og alligevel ikke fordi hun skriver at de skal bruge det til opholdstilladelsen. Nogen der ved om det her er normal procedure nu om dage, eller fordi vores sag er lidt atypisk?

2. Skal jeg bede sagsbehandleren om at få på skrift at de vil godtage det blå EU kort?

Om et par dage vil det blå EU kort ankomme. De andre dokumenter har vi. Jeg frygter bare lidt at hun blander tingene sammen. Råd og kvalificeret hjælp modtages med åbent sind.

Mange tak endnu en gang. :)
onelove

fundiver199

Re: rod ml. EU og nationale regler

Indlæg af fundiver199 » 04.05.2012 04:09:38

1) Som det også fremgår af den tekst, du citerer, skyldes Migrationsverkets krav, at din ægtefælle ønsker at opholde sig i Sverige, medens ansøgningen behandles. Det kan man nemlig kun undtagelsesvist få lov til, hvis man i forvejen bor lovligt i Sverige. Så I må enten dokumentere, at din ægtefælle har ret til at bo i Sverige efter EU-reglerne, eller også må din ægtefælle købe en enkeltbillet til sit hjemland og pænt vente der, til ansøgningen er behandlet. Sådan ville det jo også være, hvis du var svensk statsborger, så man kan ikke sige, at kravet er hverken usædvanligt eller urimeligt.

2) Nej. Du skal bare fremskaffe det og fremsende det til Migrationsverket. Du kan ikke få forhåndstilsagn, når du søger om noget, så det er ren spild af tid at forsøge.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.05.2012 07:43:06

Med hensyn til regelsæt så synes jeg klart, det ser ud, som om I har søgt efter EU-regler. Al tale om opholdsret knytter sig således på EU-retten.

Det fremgår også tydeligt af Migrationsverkets vejledningstekster, at det kun er undtagelsesvist, at man kan søge om en svensk opholdstilladelse, mens man opholder sig i Sverige, fx pga. alvorlig sygdom eller graviditet, eller hvis man i forvejen har lovligt ophold i Sverige pga. fx studier, arbejde eller en anden form for opholdstilladelse, som man så ønsker ændret.

"Du får inte befinna dig i Sverige när Migrationsverket prövar din ansökan. Detta gäller oavsett om du söker på webben eller om du lämnar in din ansökan personligen på en utlandsmyndighet."

http://www.migrationsverket.se/info/3421.html

Kort sagt, I er blevet vildledt af myndighederne, men det er for så vidt set mange gange før og er desværre ikke så overraskende.

Med andre ord: I har søgt efter EU-retten og skal dermed opfylde betingelserne for at have opholdsret efter EU-reglerne, herunder forevise dokumentation for sygeforsikring og en ordnet økonomi, osv.

Ansøgning efter nationale svenske regler forudsætter, at man søger fra sit hjemland (eller der hvor man har lovligt og varigt ophold), og at man afventer at få bevilget opholdstilladelse, inden man rejser til Sverige.

Sagsbehandlerne hos Migrationsverket kender ikke nødvendigvis til andre sagsområder end dem, de selv arbejder med, og EU-ret og opholdstilladelse på baggrund af en tilknytning til en person i Sverige er to vidt forskellige afdelinger i Migrationsverket og har ikke samme sagsbehandlere. Så det nytter naturligvis ikke noget at spørge om råd i forhold til nationale regler hos en sagsbehandler, som kun behandler sager efter EU-retten eller vice versa.

Jeg tror ikke, der er andet at gøre, end at forlade sig på at samle dokumentation i henhold til EU-regler, alternativt at erkende, at I er blevet vildledt eller har misforstået hinanden, og at din ægtefælle derfor må rejse hjem og søge derfra, når afslaget kommer, fordi I ikke opfylder betingelserne efter EU-reglerne.

onelove

Indlæg af onelove » 04.05.2012 09:12:56

Mange tak for svarene. :)

Som sædvanligt udleder svar nogle gange flere spørgsmål:

1. Hun skriver:
Det är du som ska visa att du uppfyller villkoren för såväl uppehållsrätt som för uppehållstillstånd.

Betyder det at når vi sender hende alle de ønskede dokumenter så vil min mand kunne få opholdstilladelse? Eller vil han få opholdskort?

2. Risikerer vi at han får afslag på trods af alt dokumentation indsendt, hvis jeg har forstået skaanebo rigtigt?

@skaanebo
Du skriver til sidst:
og at din ægtefælle derfor må rejse hjem og søge derfra, når afslaget kommer, fordi I ikke opfylder betingelserne efter EU-reglerne.

Vi kan sagtens give hende al den dokumentation hun kræver i brevet, hvorfor vil vil få afslag alligevel?

(hvad vil man gøre uden jer??)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.05.2012 10:06:46

Hvis du opfylder betingelserne for at have opholdsret efter EU-retten, så får din ægtefælle udstedt et svensk opholdskort. Problemet er så, hvis du IKKE er arbejdstager i Sverige? For der er pt. nogle kolossale problemer med at få udstedt opholdskort til ægtefæller til danskere, som bor i Sverige, men arbejder i Danmark. Men hvis du er arbejdstager i Sverige, så er det lige ud ad landevejen, og så får din ægtefælle helt sikkert udstedt sit opholdskort.

onelove

Indlæg af onelove » 04.05.2012 10:22:41

Så langt så godt...

Dvs. at jeg nu skal forberede mig til at vi risikerer at få opholdskort hvis vi opfylder kravene til det. Og at min mand ikke vil kunne få et personnummer lige foreløbig.
Jeg har satset alt på nationale regler, så jeg skal til at undersøge EU reglerne nu.
Hvad er det økonomiske krav til mig som forsørger nu? Jeg får udbetalt ca. 7000DKK hver måned, som deltidsansat. Vores husleje ligger på 5000SEK. Yderligere så får jeg 2000DKK fra min mor hver måned, og jeg har en opsparing på 25.000DKK i banken.
Vi klarer os fint med det, men jeg har satset alt ind for at finde job i Sverige. Opfylder vores økonomi kravet om forsørgelse?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.05.2012 11:01:23

Ja, glem alt om nationale regler, medmindre din mand er parat til at rejse hjem og vente der.

Er du deltidsansat i Sverige med mindst 8-10 timers arbejde om ugen opfylder du betingelserne om at være arbejdstager, og I kan oven i købet være berettiget til svensk socialhjælp til at supplere din indkomst.

Er du derimod deltidsansat i Danmark, så ender I i bunken af sager med problemer pga. en ny svensk praksis siden november.

onelove

Indlæg af onelove » 06.05.2012 19:56:46

Alright. Vi vil aflevere alt. Men, mangler stadig svar om min økonomi er tilstrækkelig?

;)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.05.2012 22:08:30

Hvis du arbejderv8-10 timer om ugen I sverige stilled ingen krav til økonomi

onelove

Indlæg af onelove » 08.05.2012 11:06:08

Jeg arbejder i DK..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.05.2012 20:06:16

Ja, så havner i bunken af uafgjorte sager, som bare trækker ud og ud, fordi svenskerne har indført en ny måde at fortolke reglerne på.

onelove

Indlæg af onelove » 09.05.2012 09:44:48

Vil det sige at du mener at min økonomi er tilstrækkelig til et opholdskort?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.05.2012 10:32:33

Søger man efter svenske nationale regler OG skal opfylde forsørgerkrav (hvis man ikke er nordisk statsborger), så skal man have rimelig bolig og regelmæssig indkomst, der er tilstrækkelig til at man kan betale sin husleje og SINE EGNE øvrige leveomkostninger. Det fremgår af denne dom fra sidste år:
http://avpixlat.info/migileaks/wp-conte ... c3a4tt.pdf

Der må næppe stilles strengere krav til dig, fordi du (modstræbende) søger efter EU-reglerne. Jeg vil derfor bestemt mene, at du opfylder forsørgerkravet set med svenske briller :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

onelove

Indlæg af onelove » 09.05.2012 11:47:31

@mh tusind tak for infoet og for linket. Det giver lidt mere håb! :)

det jeg går rundt og funderer over er om min mand vil få udstedt opholdskort eller opholdstilladelse... brevet fra vores sagsbehandler tyder på at vi ansøger igennem EU regler men hun skriver dog "Det är du som ska visa att du uppfyller villkoren för såväl uppehållsrätt som för uppehållstillstånd." og ender med "Din ansökan om uppehållstillstånd ska komplettera med följande.."

onelove

Indlæg af onelove » 22.05.2012 12:55:10

Hej igen.

Så har vi endelig väret på MIG og aflevere alt de bad om. Det blå sygesikringskort kom aldrig, og damen på kommunen var så söd at hun sendte en attest der erstatter kortet. Da vi afleverede det hele idag, sagde vores sagsbehandler to ting:
1. at hun skulle undersöge hvorvidt denne attest kan bruges og er tilsträkkelig.
2. hun hentydede at min inkomst muligvis ikke vil väre tilsträkkelig.

Jeg informerede hende om at jeg har en opsparing på 25.000DKK (samt kontoudskirfter). Og at jeg, udover at väre deltidsansat, söger efter fuldtidsjob (interview coming up i näste uge). Jeg overvejer at tage slutlån (selvom vi ikke har brug for det, men bare som bevis til dem) Så kunne man i det mindste have ca. 7000kr extra...Tror i det vil väre en god idé?

Besvar