Hej i andre og GitteK
Idag har jeg fået mail retur med at Folkeregisteret har modtaget og registreret mit ægteskab i Danmark.
Jeg har også i dag været forbi Migrationsverket for at høre, hvad der er blevet af min sag.
Jeg fik et vente-nummer, hvor jeg efterfølgende kunne komme til at snakke med en sagsbehandler. Jeg kom ind til sagsbehandleren for at høre hvor langt min sag var kommet og sjovt nok var der skrevet en skrivelse til mig dags dato, hvor Migrationsverket manglede nogle dokumenter. Denne skrivelse fik jeg udleveret og på den stod der at jeg manglede følgende:
1) seneste 3 lønsedler
(Tjek !)
2) kopi af mit seneste pendlerkort
(Tjek !)
3) Kopi af mine 3 seneste husleje fakturaer
(Tjek !)
og
4) Min kones sygeforsikring/det blå danske sygesikringskort
( ohhh nej ! den mangler jeg...)
På skrivelsen var der angivet en fristdato for hvornår Migrationsverket skulle have disse dokumenter. (d. 24. april 2012)
hvis de ikke modtog disse dokumenter rettidigt ville sagen blive behandlet og min kone vil blive nægtet opholdskort via EU-retten.
Jeg har nu snakket med folkeregisteret (som viderestilte mig til sygesikringskontoret) i Danmark, som så oplyser mig at for at de kan udstede det blå sygesikringskort til min kone, hvis de får et bevis/brev fra forsikringskassen i Sverige, som viser at de anerkender min kone som min familie.
Desuden oplyser sygesikringskontoret mig, at der er ca. 2 ugers behandlingstid, til kortet evt. udstedes, når alt er på plads.
Jeg kontakter herefter forsikringskassen i Sverige og får besked på at jeg skal skrive en blanket ud fra deres hjemmeside, som jeg skal udfylde og sende retur til dem, sammen med en kopi af min ansættelses kontrakt. De oplyser mig så at der kan gå op til 3 uger til jeg får brev hjem.
Jeg tager efterfølgende tilbage til Migrationsverket, da jeg ikke har en jordisk chance for at fremskaffe disse dokumenter inden d. 24. april 2012. Jeg venter igen i kø osv og kommer så ind for at snakke med sagsbehandleren. Hun forklarer mig at vi godt kan ændre på fristen sådan så jeg har tid til at fremskaffe dokumenterne, efter at jeg har forklaret min situation.
Nu har jeg fået forlænget min frist til d. 15. juni 2012 til indlevering af de resterende dokumenter til Migrationsverket.
Til sidst spurgte jeg sagsbehandleren om min kone ville blive anholdt, hvis hun rejser ud af landet, da hendes visum er udløbet og da hun ikke kan fremvise noget som gør at hun er bosat med mig i Sverige (feks. midlertidigt rejsedokument). Hun oplyser mig at min kone tilhver en tid kan rejse ud af landet så længe hun fremskaffer et Visum til indrejsen igen, fint nok den er jeg også med på. Men hun kunne ikke forklare mig om min kone kunne resikerer at blive anholdt, i det moment hun rejser ind i Makedonien, da min kones visum er udløbet.
Dette blev jeg lidt skræmt af at høre.... Hvad gør man og hvor kan man undersøge den slags ?
Sidst men ikke mindst har jeg nu endnu et spørgsmål til
GitteK:
Var du hele denne mølle igennem, med at du skulle fremskaffe et brev fra forsikringskassen som viser at de anerkender din partner som familiemedlem.
Jeg oplyste sygesikringskontoret at jeg er født og opvokset i Danmark, har dansk pas og er grænsegænger, men de ville absolut have den dokumentation fra forsikringskassen som viser at min kone er blevet anerkendt.
Jeg kan ikke forstå at det skal være så besværligt...
Jeg har haft en meget stressende dag, så bær over med mig med eventuelle stavefejl.
Mvh
Fortvivlet Tokay