Forvirret personlig situatuion

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

tokay

Re: Forvirret personlig situatuion

Indlæg af tokay » 05.04.2012 18:05:04

Hej :)

til GitteK:
Jeg har læst dit indlæg vedr. det blå sygesikring. Men jeg er lidt i tvivl om min kone kan kan få det, da Makedonien ikke er i EU ??'

Jeg er bare ikke nået så langt i forløbet, da jeg ikke ved om mit ægteskab i DK er registreret....

For at få mit ægteskab registreret har jeg sendt min vielsesattest til den kommune som jeg er fraflyttet (sendt til folkeregisteret) pr. mail i mandags d. 2 april kl. 14:00, men for det første, så har jeg intet hørt siden og der er nu gået 5 dage også er vi endda gået ind i påsken :?

Herefter vil jeg slutvis følge det forløb du skrev i dit indlæg.

Ps. God påske til allesammen :wink:

mvh
Tokay

GitteK

Indlæg af GitteK » 05.04.2012 18:55:47

Det har intet med din kones hjemland at göre. Det handler kun om dig. Hun får EU sygesikringsbeviset, fordi du arbejder i DK. Min mand er fra Libyen og de er vist heller ikke medlem af EU :D

God påske

tokay

Indlæg af tokay » 05.04.2012 19:02:00

Fedt nok, så skal jeg bare lige afvente svar til engang efter påsken :D

GitteK ikke for at snage, men blot som nysgerrighed, har i hørt nærmere fra Migrationsverket ang. EU opholdskort til din mand ?

GitteK

Indlæg af GitteK » 05.04.2012 20:23:43

Vi afleverede ansögningen 19. december 2011.

23. februar fik vi brev, hvor Migrationsverket bad om EU sygesikringsbeviset fra min mand.

Den förste uge i marts scannede vi beviset ind og mailede det til Migrationsverket. Jeg fik en mail tilbage samme dag, hvor sagsbehandleren skrev tak. Siden har vi intet hört.

Jeg skriver regelmässigt til sagsbehandleren og hver gang svarer hun, at sagsbehandlingstiden er 6 måneder :D

tokay

Indlæg af tokay » 10.04.2012 17:11:00

Hej i andre og GitteK

Idag har jeg fået mail retur med at Folkeregisteret har modtaget og registreret mit ægteskab i Danmark.

Jeg har også i dag været forbi Migrationsverket for at høre, hvad der er blevet af min sag.

Jeg fik et vente-nummer, hvor jeg efterfølgende kunne komme til at snakke med en sagsbehandler. Jeg kom ind til sagsbehandleren for at høre hvor langt min sag var kommet og sjovt nok var der skrevet en skrivelse til mig dags dato, hvor Migrationsverket manglede nogle dokumenter. Denne skrivelse fik jeg udleveret og på den stod der at jeg manglede følgende:

1) seneste 3 lønsedler (Tjek !)
2) kopi af mit seneste pendlerkort (Tjek !)
3) Kopi af mine 3 seneste husleje fakturaer (Tjek !)
og
4) Min kones sygeforsikring/det blå danske sygesikringskort ( ohhh nej ! den mangler jeg...)

På skrivelsen var der angivet en fristdato for hvornår Migrationsverket skulle have disse dokumenter. (d. 24. april 2012)

hvis de ikke modtog disse dokumenter rettidigt ville sagen blive behandlet og min kone vil blive nægtet opholdskort via EU-retten.

Jeg har nu snakket med folkeregisteret (som viderestilte mig til sygesikringskontoret) i Danmark, som så oplyser mig at for at de kan udstede det blå sygesikringskort til min kone, hvis de får et bevis/brev fra forsikringskassen i Sverige, som viser at de anerkender min kone som min familie.

Desuden oplyser sygesikringskontoret mig, at der er ca. 2 ugers behandlingstid, til kortet evt. udstedes, når alt er på plads.

Jeg kontakter herefter forsikringskassen i Sverige og får besked på at jeg skal skrive en blanket ud fra deres hjemmeside, som jeg skal udfylde og sende retur til dem, sammen med en kopi af min ansættelses kontrakt. De oplyser mig så at der kan gå op til 3 uger til jeg får brev hjem.

Jeg tager efterfølgende tilbage til Migrationsverket, da jeg ikke har en jordisk chance for at fremskaffe disse dokumenter inden d. 24. april 2012. Jeg venter igen i kø osv og kommer så ind for at snakke med sagsbehandleren. Hun forklarer mig at vi godt kan ændre på fristen sådan så jeg har tid til at fremskaffe dokumenterne, efter at jeg har forklaret min situation.

Nu har jeg fået forlænget min frist til d. 15. juni 2012 til indlevering af de resterende dokumenter til Migrationsverket.

Til sidst spurgte jeg sagsbehandleren om min kone ville blive anholdt, hvis hun rejser ud af landet, da hendes visum er udløbet og da hun ikke kan fremvise noget som gør at hun er bosat med mig i Sverige (feks. midlertidigt rejsedokument). Hun oplyser mig at min kone tilhver en tid kan rejse ud af landet så længe hun fremskaffer et Visum til indrejsen igen, fint nok den er jeg også med på. Men hun kunne ikke forklare mig om min kone kunne resikerer at blive anholdt, i det moment hun rejser ind i Makedonien, da min kones visum er udløbet.

Dette blev jeg lidt skræmt af at høre.... Hvad gør man og hvor kan man undersøge den slags ?

Sidst men ikke mindst har jeg nu endnu et spørgsmål til GitteK:
Var du hele denne mølle igennem, med at du skulle fremskaffe et brev fra forsikringskassen som viser at de anerkender din partner som familiemedlem.

Jeg oplyste sygesikringskontoret at jeg er født og opvokset i Danmark, har dansk pas og er grænsegænger, men de ville absolut have den dokumentation fra forsikringskassen som viser at min kone er blevet anerkendt.

Jeg kan ikke forstå at det skal være så besværligt...

:-( :-(

Jeg har haft en meget stressende dag, så bær over med mig med eventuelle stavefejl.

Mvh
Fortvivlet Tokay

GitteK

Indlæg af GitteK » 10.04.2012 18:03:14

Nej, jeg gik ind i på Rådhuset - trak et nummer - drak en kop varm cacao, mens jeg ventede og bestilte et EU sygesikringsbevis til mig selv og min mand. Jeg fik samtidig dem til at udskrive en kvittering for, at de havde bestilt sygesikringsbeviset til min mand. Denne kvittering mailede jeg til Migrationsverket, således at jeg var sikker på at have overholdt fristen. Da kortet kom ca. 1 uge senere scannede jeg også det ind og mailede det til Migrationsverket.

Ved at have registreret dit ägteskab i DK OG afleverer bevis (fra Skatteverket) på at dette er registreret i SE - har du dokumenteret at din kone er din ägtefälle. Måske er din kommune ikke vant til at have med EU reglerne at göre.

Dejligt at Migrationsverket beder om EU sygesikringsbeviset - det giver håb om, at de godtager dette, hvilket for mange er en lettelse, idet det er let at fremskaffe i modsätning til E blanketten.

closed1

Indlæg af closed1 » 10.04.2012 18:50:32

Super Gitte k . Kan man få kaffe istedet for Cacao ? Og var det varm eller kold Cacao ? .......... Nå lol..... dejligt du fik løst tingene :D

GitteK

Indlæg af GitteK » 10.04.2012 19:16:49

Ja da, automaten kunne også tilbyde kaffe og på bordene lå dagens avis :)

tokay

Indlæg af tokay » 10.04.2012 22:02:10

hej GitteK og tak for svar

Vil det sige at jeg skal en tur forbi Københavns Rådhus ?

Eller skal jeg den slemme mølle igennem.

Jeg er lidt lost nu :( :cry:

GitteK

Indlæg af GitteK » 11.04.2012 08:40:49

Nej da :D , jeg gik ind på Hvidovre rådhus (borgerservice), fordi jeg arbejder i Hvidovre kommune. På samme måde går jeg ud fra, at du har henvendt dig til den kommune, hvor du arbejder.

tokay

Indlæg af tokay » 11.04.2012 11:07:10

hmmmm... Mærkeligt at der skal være forskel på sagsbehandlingen mellem kommunerne, når vi nakker om at de stadigvæk skal udstede det samme blå sygesikringskort til borgerne. Vi har vel den samme ret... ?

Nåh men jeg går hele møllen igennem for det kan jo være at der er kommet ændringer undervejs, hvem ved. ?

Jeg har lige sendt min blanket til forsikringskassen anbfalet.

- Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 14.04.2012 13:29:08

tokay skrev:
Til sidst spurgte jeg sagsbehandleren om min kone ville blive anholdt, hvis hun rejser ud af landet, da hendes visum er udløbet og da hun ikke kan fremvise noget som gør at hun er bosat med mig i Sverige (feks. midlertidigt rejsedokument). Hun oplyser mig at min kone tilhver en tid kan rejse ud af landet så længe hun fremskaffer et Visum til indrejsen igen, fint nok den er jeg også med på. Men hun kunne ikke forklare mig om min kone kunne resikerer at blive anholdt, i det moment hun rejser ind i Makedonien, da min kones visum er udløbet.

Dette blev jeg lidt skræmt af at høre.... Hvad gør man og hvor kan man undersøge den slags ?

Skal man oversætte nogle papire til Makedonsk sprog, som viser at man er igang med at søge efter EU-retten ?
Bringer lige mit spørgsmål påny.

med venlig hilsen
Tokay

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.04.2012 14:22:57

En makedonsk statsborger, som vender hjem til Makedonien, har vel ikke forbrudt sig mod nogen makedonsk lov ved at opholde sig i udlandet?

Nogle tredjeverdenslande har det med at trække folk til side og udspørge dem, hvis man vender hjem efter et illegalt ophold i udlandet, men mig bekendt er situationen i Makedonien ikke kommet dertil.

Så der burde da ikke være noget at frygte. Klart at svenske myndigheder ikke kan sige noget om regler og lovgivning i et andet land. Så hvis du vil spørge en myndighed, kan du vel spørge på den makedonske ambassade.

tokay

Indlæg af tokay » 15.04.2012 15:13:17

Hej Skaanebo og i andre.

Det er lige det jeg frygter, at de hiver hende til siden ved ankomsten og evt. chikanerer hende.

Der er vel også en grund til at de 3 måneder (3 måneders frie turistvisum) er gratis, derefter har jeg hørt at man skal betale bøde, hvis man kommer hjem efter de 3 måneder.

En jeg kender, som vendte hjem til Makedonien 3 dage efter at de 3 måneder var overskredet (Han havde også Makedonsk pas og rejste hjem fra Tyskland) skulle så betale 150 Euro for at blive lukket ind i Makedonien. Der er jo gået væsentligere længere tid med min kone. Det er helt vanvittigt :twisted: :shock:

Jeg gør hermed det at jeg besøger tirsdag den makedonske ambassade i København og spørger om dette problem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.04.2012 18:11:02

Det kunne lyde som et problem med nogle korrupte pasbetjente. De har jo en magtposition, når nogle står og gerne vil ind i landet, og den kan jo let udnyttes til afpresning. Især over for folk, der måske ikke har rejst før og derfor kan bindes næsten hvad som helst på ærmet. Den slags er set før i mange forskellige lande.

Der er næsten ingen grænser for, hvad man kan komme til at betale for, fordi "der er kommet nye regler, som siger at bla bla bla", eller hvad man nu kan bilde en godtroende og/eller magtesløs person ind. Og en person, der har været i udlandet, betragtes nok som "rig" og dermed et oplagt offer for den slags.

I lufthavnen i Manila har jeg f.eks. hørt om indcheckningspersonale, der nægtede en lokal statsborger at stige ombord på flyet, trods at hun havde gyldigt pas, gyldig billet og gyldigt visum til Schengen. Begrundelsen var, at der var kommet "new rules", siden hun hentede sit visum på ambassaden tre dage tidligere.

Det var der selvfølgelig ikke, og løsningen på problemet var, at hun ringede til sin mand, som herefter via telefonen forklarede damen i indcheckningen, at enten blev hans kone checket ind øjeblikkeligt og uden videre diskussion, eller også ville der næste dag ligge en skriftlig klage hos flyselskabets hovedkontor i Singapore. Og hvad var det for resten, du hed? Så blev konen checket ind uden videre diskussion. Men pointen er, at går den, så går den, og sådan er det givetvis i mange udviklingslande, hvor officials får en løn, som de kun med nød og næppe kan leve af.

Besvar