Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2012 06:53:46

Ja og situationen er heller ikke helt så "lys", som vi formodede i forum for en måneds tid siden. Jeg har lige kommunikeret med en person via rådgivningsmailen, der søgte i marts. Og hun har allerede fået brevet om, at hun skal bestå indvandringsprøven inden den og den dato i juli 2012. Så sagsbehandlingen går lynhurtigt nu, vel netop fordi de fleste sidder og venter på, at de nye regler træder i kraft, således at FS-kontoret i US ikke har ret meget at lave pt.

Og der kan ikke tages hensyn til de nye regler, før loven er vedtaget i Folketinget. Det er i hvert fald sådan, jeg forstår teksten på Nyidanmark. Så der er bestemt en helt reel risiko for, at der om nogle få uger dumper et brev ned i jeres postkasse, hvori der står, at din kone har fået afslag, fordi hun ikke har 60 point, og at hun skal udrejse inden for 7 dage. Og så er det op til Justitsministeriet, om de vil lade en klage få opsættende virkning på udrejsefristen. Og så i øvrigt være så venlige at lade klagen ligge og vente, til de nye regler er trådt i kraft, så de kan sende sagen tilbage til US og bede dem om at behandle den efter dem.

Havde jeg for en måned siden vidst, at behandlingen af lovforslaget ville vare i så lang tid, og at US ville være så hurtige med deres sagsbehandling, havde jeg nok rådet jer til at lade din kone rejse hjem, så I kunne spare ansøgningsgebyret på 8.000 kroner. Men sådan bliver man jo klogere hele tiden. Og der er vel stadig et vist håb endnu om, at den lange og dyre rejse kan undgås :D

Og ellers må I vel bare prøve at tage det hele fra den humoristiske og positive side. Det er trods alt ikke "Verdens ende", hvis din kone må rejse hjem og tilbringe f.eks. 4 måneder med sin familie, indtil hendes nye ansøgning er behandlet og godkendt. Og det er vel også derfor, at regeringen og Justitsministeriet ikke har villet strække sig helt så langt, når det drejer sig om ansøgninger fra voksne, som de har gjort i forhold til børnene.

Det er trods alt klart mere problematisk, at et barn skal ligge og flyttes frem og tilbage mellem to lande og adskilles fra den far eller mor, som det ellers lige var blevet genforenet med i Danmark, end at et ægtepar må undvære hinanden i f.eks. 4 måneder. Så derfor kan jeg godt forstå, at man holder fast på de grundlæggende principper om, at der ikke kan administreres efter en lov, før den er vedtaget i Folketinget.

Helate

Indlæg af Helate » 10.04.2012 07:02:56

HVIS vi nu får brevet om et par uger, men min kone stadig har sin au pair opholdstilladelse, som kører til 17. Maj, vil hun så kunne blive til 17. Maj (så længe us ikke har inddraget den ).

Helate

Indlæg af Helate » 10.04.2012 07:06:35

og bonus: Er jo lige præcis derfor jeg igen har skrevet til især Zenia, da det blot er et snuptag for justitsministeriet at sætte sager i bero.

Hvordan med at klage til JM - hvis man kun har 7 dage, kan det så praktisk nås at man indsender en klage og JM når at melde tilbage om min kone må blive i landet?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2012 07:14:35

Det er nok lidt svært at forestille sig, at US ikke skulle opdage, at din kone er blevet gift, når de lige har siddet og behandlet en ansøgning om ægtefællesammenføring fra hende. Så i bagklogskabens altid ulideligt klare lys burde I jo nok have udsat bryllupet til begyndelsen af maj, hvis det var vigtigt for jer at undgå, at din kone måtte rejse en tur hjem. Men nu må I vel bare krydse fingre og håbe på, at det hele går alligevel.

Omkring klagesager, så er det jo sådan, reglerne er, så det kan det vel. Det betyder jo så bare, at Justitsministeriet må rubbe neglerne, når de modtager en klage, og desuden kan det jo så tænkes, at man lige kommer til at overskride udrejsefristen med et par dage. Hvilket så normalt heller ikke får nogle konsekvenser. Og endelig er det jo trekvart ligegyldigt, om din kone får en visumkarantæne, når plan B alligevel er, at hun søger om FS fra Filippinerne og ikke fra Danmark, så hun ikke først skal sidde og vente 3 måneder på, at hun kan få et visum, og herefter 3 måneder (eller mere) på, at ansøgningen om FS behandles.

Tidligere var udrejsefristen efter et afslag 14 dage. Men som alt muligt andet var det ikke stramt nok til Dansk Folkeparti, så det blev sat ned til 7 dage i forbindelse med det såkaldte "serviceeftersyn af Udlændingeloven" i foråret 2010, der også indførte pointsystemet for permanent opholdstilladelse.

Helate

Indlæg af Helate » 10.04.2012 07:22:15

Jamen vi må se hvad der sker :-) Og HVIS vi får et afslag der resultere i en hjemrejse, vil jeg under alle omstændigheder kontakte alt hvad der er af medier for at fortælle hvordan folk stadig afvises pga et pointsystem der blev annonceret afskaffet inden jul...for julen varer jo kun indtil påske :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2012 07:26:40

Det synes jeg lyder som en rigtig god ide. Hav en god dag! :D

Helate

Indlæg af Helate » 10.04.2012 07:28:19

Tak og i lige måde :-)

Helate

Indlæg af Helate » 10.04.2012 09:50:08

Hej igen fundiver

Nu skriver du længere oppe det med at min kone i så fald skal søge fra hjemlandet, men er et alternativt ikke at hun blot søger visum og indrejser efter 3 måneder, hvorefter vi så søger her fra landet (og dermed kan hun blive på processuelt ophold?

eller kan hun søge fra hjemlandet feks dagen efter loven træder i kraft og samtidig søge om visa?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2012 10:26:05

Nej man kan ikke få visum, hvis man har en ansøgning om OT under behandling. Men hvis de nye regler træder i kraft 3 uger efter, at hun er kommet hjem, må det da være bedre bare at søge om OT med det samme, i stedet for at skulle udsætte dette i de yderligere mindst 70 dage, som der går, før hun kan være i Danmark på et visum. Så sparer I også både ansøgningsgebyr for visum og returbillet og rejseforsikring og alt er klar, når hun kommer hertil.

Det er selvfølgelig en smagssag, men personligt ville jeg da langt foretrække, at min kone fik sin opholdstilladelse 70 dage tidligere, end at hun kom til Danmark 20 dage tidligere og så herefter skulle sidde og vente i 90 dage uden rettigheder af nogen som helst art, hvilket så desuden koster penge til både en ekstra flybillet, en sygeforsikring og en visumansøgning samt tabt arbejdsfortjeneste ved, at hun kommer 70 dage senere i gang med danskundervisningen. Skal man alligevel undvære hinanden, så tænker jeg, at det må være ret ligegyldigt, om det er i f.eks. 90 eller 110 dage.

Men klart det er da en smagssag, hvordan man vil prioritere. Og det afhænger vel også lidt af, hvor længe der er til, de nye regler træder i kraft, når din kone kommer hjem, og hvor lang den forventede sagsbehandlingstid for FS er. Men min forventning er ret klart, at der kan komme "flaskehalsproblemer", når de nye regler træder i kraft. Og så gælder vel alt andet lige "først til mølle først malet" princippet. Så derfor tænker jeg, at det nok er en rigtig god ide at søge 15. maj, hvis man har mulighed for det, og ikke vente til f.eks. 20. juli, fordi det er den tidligste dato, hvor ansøgeren kan indrejse i Danmark på et visum.

Søger man først 20. juli, må der således antages at være en stor risiko for, at de normale servicemål ikke vil kunne overholdes pga. det store antal ansøgninger, som US har modtaget i maj og juni. Men søger man 15. maj, sidder sagsbehandlerne nok med et ret tomt skrivebord, og så kan man måske være heldig, at sagen behandles på f.eks. 6 uger, hvis den i øvrigt er simpel og ikke giver anledning til problemer.

Helate

Indlæg af Helate » 10.04.2012 10:33:07

OK - tak for fyldestgørende svar.

Men som du starter med at skrive synes jeg stadig det vil virke fuldstænding vanvittig at stå i en situation hvor de nye regler træder i kraft feks blot 3 uger efter hun er udrejst - men den del er jo den jeg har skrevet til diverse om.

Helate

Indlæg af Helate » 10.04.2012 10:38:16

OK - jamen nu tager jeg jo også alle "glæderne" på forskud, da vi ikke engang har fået afslag endnu :-) Takker igen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2012 10:41:54

Helate skrev:Men som du starter med at skrive synes jeg stadig det vil virke fuldstænding vanvittig at stå i en situation hvor de nye regler træder i kraft feks blot 3 uger efter hun er udrejst - men den del er jo den jeg har skrevet til diverse om.
Det har du da ret i, men det er jo ikke anderledes end, at hvis du var svensker og boede i Sverige, så måtte din kone under alle omstændigheder rejse hjem efter bryllupet og pænt vente, at jeres ansøgning var behandlet, hvorefter hun så kunne komme tilbage til Sverige igen. Så det er altså ikke helt så ekstraordinært eller "urimeligt", som du får det til at lyde. Faktisk er det meget imødekommende og venligt, at der overhovedet findes noget, der hedder "processuelt ophold" i Danmark, og at det gives i andet end helt ekstreordinære situationer.

Så derfor er det lidt at vende tingene på hovedet at fremstille det som et meget stort problem og meget urimeligt, at man så måske i lige præcis jeres helt specielle situation ikke kan få det, medens man venter på, at Folketinget behandler et lovforslag, der skal ændre de regler, man søger efter.

Helate

Indlæg af Helate » 10.04.2012 10:45:51

Nej nej, ved det godt. :-)

Men altså jeg er jo mest til at myndighederne bare blander sig udenom hvad jeg render rundt og laver, så længe jeg ikke laver ulykker og betaler min skat :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2012 10:47:07

Ja men her skal du jo huske på, at indvandrere er et meget stort problem i Danmark, og at... nåja hvordan var det nu. Hav en god dag! :lol:

Helate

Indlæg af Helate » 10.04.2012 14:55:18

Hej Fundiver

Lige endnu et alternativ, hvor din vurdering kunne være brugbar: Hvis vi nu får afslag 1. maj, men så venter til 1. juni her i landet og så flytter til sverige og udnytter eu retten? (jeg kan arbejde i sverige og da min lejlighed er solgt med overtagelse pr 1 juni skal vi alligevel flytte, så tænkte muligheden er der.)

Er det korrekt forstået, at vi højst sandsynligt vil kunne tage til sverige 1. juni selvom hun ikke har gyldigt opholdskort?

Besvar