Kæreste med en nigerianer

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

stephie.cph

Kæreste med en nigerianer

Indlæg af stephie.cph » 25.03.2012 23:26:17

Hej !

Jeg håber lidt der er nogen der kan give mig lidt råd.
For at fortælle min historie i korte træk... mødte jeg min nigerianske kæreste i juni 2011.
Desværre som mange andre fra hans land har han været her ulovligt. Ikke noget han er videre stolt af. :shock:

Januar 2012 kom han til sandholmlejren... hvor han har siddet frem til marts mdr. Det skal siges at han er rejst frivilligt tilbage til Nigeria da vi er blevet rådet til af hans advokat. Hvilket også har resulteret i at han ikke har fået indrejseforbud i EU. Så han kan stadig studere i EU hvilket er meningen.

Men men når alt kommer til ved jeg udemærket, at da han tilhøre landegruppen for asylansøgere.
Så han kan ikke få visum til DK. Meningen er han skal studere i Sverige i August hvor han har fået optagelse på Lund Universitet :) Så håber der er en chance for, at han visum da det er i forbindelse med studie.

Vi vi gerne giftes og jeg havde også sat mig for, at rejse til Nigeria denne sommer.
Dog har jeg nogle noget meget bekymret forældre som ikke vil ha jeg rejser fordi de er bange for, at han er endnu en af dem der ser mig som deres "ticket to heaven" ect.. Jeg er godt klar over Nigerianere generelt ikke har det bedste ry... men han er en af "the good guys". Kender en del Nigerianske/Danske familier i DK... utrolig søde og gæstfrie mennesker :) De findes da trods de mange brodne kar.

Mine spørgsmål går på:
A vælger jeg alligevel at rejse til Nigeria - er det overhovedet forsvarligt ??? især når man er kvinde og er der nogen der har erfaring med rejse dertil ?

B. Hvis han... som jeg håber han gør får sit visum til Sverige. Kan vi så blive gift der ?
Han studier vare i ca 2 år... så det ville også være en god mulighed for os at bo sammen.
Hvilket mine forældre ønsker de gerne vil se ham an...

Det er ikke de bedste ods ligenu... men er villig til at give alt hvad jeg har !

Alt hjælp og gode råd ville være dejligt...

Hilsen

S.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kæreste med en nigerianer

Indlæg af mh1 » 26.03.2012 11:03:19

Hvis din kæreste kommer til Sverige, så kan I blive gift der, og det er nok langt mindre bøvlet for dig, end at skulle kæmpe dig igennem det nigerianske bureaukrati.

I kan da også blive gift i DK, hvis/når han har en opholdstilladelse til Sverige, hvilket nok er endnu lettere - og så kan du måske endda få familie og venner med til vielsen :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.03.2012 11:27:07

Ja det er da rigtigt godt, hvis han kan få et studievisum til Sverige. Så ved du jo også, at det virkelig er fordi, han elsker dig, når han stadig gerne vil giftes, og ikke bare fordi han vil have opholdstilladelse :wink:

stephie.cph

Indlæg af stephie.cph » 26.03.2012 12:44:32

Hej !

Tusind tak for jeres svar... så er jeg et lille skridt videre. Var ikke klar over vi måtte blive gift.
Hvis han kom som studerene og slet ikke i DK. :D

Men er det fordi der udstedes et Schengen-visum... ??
Altså vi snakker om begrebet "fri bevægelighed" indenfor EU ?

Men han får jo kun en tidbsbegrænset opholdstilladelse - så længe studiet varer.
Så vi skal jo giftes hvilket vi gerne vil... så vi kan leve sammen. :) i sidste ende.

Kan man umiddelbart efter giftemål søge om FS ? Så vi ikke risikere at han skal tilbage igen ?

@Fundiver199: Men hensyn om han så virkelig elsker mig hvis han får visum til sverige.
Desværre er der ingen garantier her i livet. Men jeg kunne være lige så uheldig med en hvilket som helst anden mand :) Trods det så kender jeg ham og ved at han elsker mig og det vi har sammen.

Jeg kender en del nigerianer gennem famillie og venner... synes jeg har lært at skille bukkene fra fårene :wink:

Han er heldigere stillet end de fleste derfra og har derfor forlangt at han skal bidrage økonomisk... ect.
Vil og kan ikke stå med ansvaret alene.

Det må jo kun være fair :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.03.2012 14:53:26

En tidsbegrænset svensk opholdstilladelse fungerer som en slags schengenvisum og giver ret til at rejse rundt i Schengen, så længe den er gyldig. Dog højest 90 dage ad gangen i andre schengenlande end Sverige. Men weekendbesøg og ferier i Danmark eller Italien er intet problem. Eller at blive gift en søndag på rådhuset eller i kirken.

stephie.cph

Indlæg af stephie.cph » 26.03.2012 15:01:08

Hej Fundiver !

Tusind tak... håber det bliver løsningen :)
Ville være så meget nemmere... ved du om man søge FS lige bagefter ?

Tænkte om man så kunne undgå, at han skulle rejse hjem.

Igen tak for dine råd :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.03.2012 15:07:08

Hvis hans svenske opholdstilladelse stadig er gyldig: Ja.

Hoppe

Indlæg af Hoppe » 26.03.2012 19:09:38

:D Hej ven
Du spørger om råd.lyt til dine forældre vent med at rejse,lad ham komme til sverige
og lær ham bedre at kende,ja Nigerianer har ikke et godt ry,og med rette,lige nu er det mister
good guy.men tænk hvis du efter 9 år opdager at du har levet på en løgn,med mister Good guy.
Jeg taler af erfaring,du vil gå i stykker inden i,og tro mig det er hårdt.
Lyt til et godt råd,lad ham komme op og studere og lær ham at kende,selv om du kommer aldrig til at kende en Nigerianer rigtigt,they are two faces.Hvad du end beslutter så held og lykke.knus Hoppe

stephie.cph

Indlæg af stephie.cph » 26.03.2012 19:55:49

Hej Hoppe !

Tak for dit brev... inderst inde ved jeg også det er det mest fornuftige, at vente.
Nigeria er nok ikke stedet man liiige tager til alene.
Det var heller ikke sådan jeg forestillede mig at jeg skulle starte mit "rigtige" liv med ham.

Der er jo ikke nogen garantier i livet... men jeg vælger, at tro at han det gode menneske som jeg ser ham som.
og det vi har er ægte... med det sagt så så satser jeg stærkt at studier i sverige bliver løsningen.
Det ville være det mest fornuftige og rigtige... trods det er hårdt at ikke se ham. :(

Det giver også min en forældre reelt for, at lære ham at kende.
Du skriver at du taler af erfaring... er det noget du vil dele ??
Du kan skrive til min indbakke hvis det er :)

IJE

Indlæg af IJE » 27.03.2012 08:19:55

Kære Stephie
Du kan ikke være for forsigtig. Forhåbentligt er det ikke nødvendigt, men nogle mennesker er simpelthen fulde af "historier", men det gælder jo nok ikke dit bekendtskab.
Jeg er selv gift med en kenyansk kvinde, som jeg har kendt i mere end 12 år. Forleden greb jeg hende i en kæmpe løgn. Det værste er, at hun nu spiller dybt fornærmet. Som om det er min skyld.
Jeg ved ikke, hvordan vi kan komme videre. At blive skilt er ikke let, da vi har en lille søn sammen.
Efter alle disse år troede jeg jeg kendte hende, men det gjorde jeg så ikke.
Så, pas nu på Stephie..

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 27.03.2012 09:26:25

Brådne kar har ingen nationalitet...en fra bekendtskabskredsen fandt ud af hendes mand havde knaldet løs med en anden imens de ventede fælles barn. Det var elskerinden der kontaktede hende (inden hun afsluttede forholdet)... Værst var det at han havde nægtet lige til det sidste... og det er etniske danskere alle tre.

Jeg er gift på 3 år med en nigerianer af Yuroba folket og ja man skal tænke sig om. Men det er et absolut "MUST" at rejse til Nigeria på et eller andet tidspunkt og blive præcenteret for familien. Det er måden at undgå at komme ind i en relation under falske forudsætninger. Jeg var aldrig blevet accepteret som passende hustru, hvis jeg ikke havde af min akademiske baggrund så min mand havde forelagt ønsket om at indgå ægteskab med mig for familien og jeg var "forhåndsgodkendt" inden han friede.

Det er ikke spor kompliceret at blive gift i Nigeria. Der er jeg selv gift for 3 år siden, og sikke brylluper de kan holde dernede.

Held og lykke med det hele.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.03.2012 10:37:34

I det hele taget er chancen for succes i et bikulturelt ægteskab nok også størst, hvis begge ægtefællerne har i hvert fald et vist kendskab til hinandens kultur. Og den bedste måde at få kendskab til f.eks. nigeriansk kultur er jo at opholde sig så meget som muligt i Nigeria. Mange misforståelser i et parforhold kan undgås, hvis man kender hinandens baggrund og forstår, at nogle reaktionsmønstre bla. er kulturelt betinget.

Generelt forstår jeg derfor ikke helt danskere, som "tør" at gifte sig med en udlænding fra en meget anderledes kulturkreds, som de har mødt her i Danmark, uden forinden at have besøgt den udkårnes hjemland gerne flere gange, have mødt familien og oplevet, hvordan den udkårne fungerer i sine "naturlige omgivelser".

Og hvis den udkårne så er fra et land, hvor man ikke kunne drømme om at sætte sine ben, så må det da i det mindste også give anledning til at overveje, om ægteskabet er hensigtsmæssigt. Det er jo ikke anderledes end at gifte sig med en dansker, hvor man på forhånd ved, at man vil hade enhver form for kontakt med svigerfamilien.

Selvfølgelig er et ægteskab først og fremmest noget mellem to mennesker, der beslutter at dele deres liv. Men et menneske er jo ikke en isoleret størrelse, det er også formet af det sted, det kommer fra, sin familie etc. Så hvad enten man vil det eller ej, så er det jo "en samlet pakke", man siger ja til.

stephie.cph

Indlæg af stephie.cph » 27.03.2012 10:40:48

Kære Ije og Krikris !

Tusin tak for for, at i vil dele jeres erfaringer... kan høre udfra det i skriver.
At det kan gå både den ene eller den anden vej. Jeg håber, at dette for et posetivt resultat for mig.
Det er rigtig hårdt især når man elsker et andet menneske så højt.

Tror der hvor filmen knækker for mine forældre er, at han ikke har været ærlig overfor mig/dem omkring hans ophold. Jeg ser det som ren overlevelse... hvem har lige lyst til, fortælle kæresten de rent faktisk ikke må være i landet :shock:

Krikris jeg kunne godt tænkte mig, at høre dig hvad er dine erfaringer med at rejse dertil ??
Er det overhovedet forsvarligt, at rejse alene som kvinde eller hvordan gjorde i ??

IJE

Indlæg af IJE » 27.03.2012 10:52:46

Fundiver, du har helt ret.
Jeg har boet og arbejdet i Kenya i sammenlagt 5 år, så jeg kender kulturen nogenlunde. Ellers ville jeg ikke turde gifte mig med en person fra en så fremmed kultur.
Min erfaring er, at afrikanere har en anden tilgang til sandhed og løgn, og man skal være helt klar over er at familien kommer frem for alt. Selv ens ægtefælle.
Havde det så bare været utroskab. Det kan jo have mange årsager, for eksempel kan man selv være årsag til det..

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 27.03.2012 11:00:06

Nu ved jeg ikke hvor din mand er fra, for Nigeria er et kæmpeland og i visse områder bør man ikke rejse som hvid og absolut ikke som enig kvinde.

Min mand er som sagt af Yuroba folket fra den højere middelklasse hvor alle har universitetsuddannelse og så er familien også kristen. Der er en tradition for at gifte sig med "udlændinge" så min mand og jeg har derfor familie både i Europa USA etc. Min mand har heller heller aldrig opholdt ulovligt i Europa.

Jeg har været i Nigeria 4 gange, men husk malaria medicin vacc mod hepatitis A og B meningitis og gul feber .

Du er velkommen til at skrive til mig privat, hvis du ønsker yderligere detaljer

Men enig med IJE. Familien er fundamentet for alt i Afrika. Det skal man være klar over.

Besvar