Hej Sama,
Vi har været igennem noget lignende..Dog var det min udenlandske kone der var gravid, hvilket gjorde situationen væsentlig vanskeligere. Så vær glad for dit danske statsborgerskab.
1. Kan jeg så blive ved med at blive tjekket hos min jordmoder i Dk, når jeg er flyttet til Sverige og får et svensk personnummer??
Ja, lav en privat aftale med hende indtil du er i den svenske system, med personnummer osv.
Kan jeg føde i Dk, når jeg bor i Sverige og ikke har et dansk sygesikringsbevis når jeg jo er flyttet til sverige har jeg jo ikke det danske sygesikringsbevis mere, kan jeg så alligevel føde i Dk??
Du har vel stadig dit sygesikringsbevis og CPR-nr selvom du flytter, så ja umiddelbart kan. Men ring til hospitalet (fødegangen) og forhør dig først!
3. Hvis jeg godt kunne føde i Dk ,, skal jeg betale penge for fødslen eller er det gratis fordi jeg er dansk statsborger ??
Gratis for danske statsborgere!
Hvis jeg er på barsel i sverige, og passer mit barn, kan jeg så imens søge familiesammenføring til min mand som bor i Irak??
Ja, hvis du er på svensk mamma-ledighet så kan du stadig søge. Men gør dig selv en tjeneste. Vent med at flytte, fød barnet i DK og sørg for at få dansk barsel. Så kan du tage den med til sverige i op til 32 uger (8 måneder) Og der er væsentligt flere penge i det!
5. Kan jeg alligevel søge familiesammenføring imens jeg er på barsel
eller SKAL jeg vente end til barnet bliver 1 år og blive sendt på vuggestue så jeg kan komme på arbejde igen og søge der??
Du kan godt søge og få opholdstilladelsen i orden på barsel. Du behøves ikke at være i arbejde. Dog skal du måske have et arbejde parat når du stopper barslen? Ved faktisk ikke helt hvordan svenskerne ser på det!
Men som sagt...Hvis du føder i DK først, så kan du tage din danske barsel med dig til Sverige og opholde dig der og der er flere penge i det end via svensk barsel (mamma-ledighet)
Held og lykke med det hele
Mvh