Fødsel i Malmø el KBH?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

nyisverige

Fødsel i Malmø el KBH?

Indlæg af nyisverige » 02.02.2012 19:43:47

Hej Alle

Min kone skal føde om 3 uger. Vi venter på opholdskortet fra migrationsverket, men regner ikke med at det når at komme. Så hun er på "processuelt ophold" tror jeg det hedder.

Vi har været på malmø sygehus, men fik besked på at ringe når fødsel var igang og at der formentlig kom en regning bagefter.

Det kunne dog være rart med en fast aftale, så nu prøver vi følgende:

Er der nogen der kender en privatklinik der tag imod fødsler i malmø området? Gerne til rimelige penge...

Eller evt. i København?

Er også blevet rådet til at køre til Hvidovre Hospital, men der er langt vej og ingen kan svare på hvilken regning man får bagefter.

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh

:)

skaanebo

Re: Fødsel i Malmø el KBH?

Indlæg af skaanebo » 02.02.2012 20:39:54

Hvis ansøgning om opholdskort er afleveret, er der intet processuelt ophold. Man har alle rettigheder, så snart ansøgningen er afleveret, og din kone kan fx få sig et svensk personnr. Med et sådant personnr. skulle der ikke være nogen problemer i at føde i Sverige, og man betaler kun almindelig patientafgift.

nyisverige

Indlæg af nyisverige » 02.02.2012 23:41:29

Det var ikke opholdskort men "Uppehållstillstand" jeg mente (min fejl) :?

Så det sætter det vel i andet perspektiv?

Tak for svar!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.02.2012 08:14:02

Ja, så er perspektivet unægtelig et andet.

Så burde I jo have tegnet en rejsesygeforsikring, som måske dækker? Og ellers hænger I ganske rigtigt selv på regningen, medmindre du er grænsegænger og måske din kone derigennem er omfattet af samme sygeforsikring?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.02.2012 10:38:01

Hvad er grunden til, at I har søgt efter nationale regler? I kan jo undgå at måtte betale selv, hvis I indgiver en ansøgning om opholdskort i stedet.

nyisverige

Indlæg af nyisverige » 03.02.2012 11:59:29

Puha...Det er den simple årsag at jeg efterhånden er så forvirret over alle de regler!!

Da jeg kom op på migrationsverket for at snakke med dem, var der ca 100 andre mennsker og de stikker mig bare nogle papirer og siger jeg skal indsende dem. Jeg spurgte endda efter begge regelsæt (EU og national regler), men fik kun ansøgning om uppehållstilstånd.

Vil det sige at vi "bare" kan indgive ansøgning om opholdskort og så skulle vi kunne klare det den vej?

Og kan vi det, nu når vi lige har indsendt ansøgning om uppehållstilstånd?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.02.2012 12:07:15

Ja, der er altså en hospitalsregning på måske 25-40.000 kr. til forskel, så det ville da nok være værd at kræve sin ret og søge et opholdskort i stedet for, hvis I ellers opfylder betingelserne for det.

Så snart ansøgning er indleveret, bed om at få en kvittering fra Migrationsverket. Og tag derefter hen på Skatteverket og folkeregistrer din kone, så hun får et svensk personnr.

Man skal tage vejledning over skranken eller per telefon med et gran salt. Ønsker man vejledning fra det offentlige, skal man bede om skriftlig vejledning!

nyisverige

Indlæg af nyisverige » 03.02.2012 12:31:02

Det er så kanon at få de råd her!! :)

Sidste spørgsmål er så, hvordan får jeg den kvittering fra migrationsverket? De gav mig bare en postbox jeg skulle sende til før!

Hvilket af kontorene i Malmø skal man altså indlevere papirerne på? Og kan man så spørge dem om kvitto der?

Mange tak for hjælpen Skaanebo!!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2012 12:41:21

Hvis du er grænsegænger, er det nok desværre ikke helt så simpelt endda, da Sverige er begyndt at kræve dokumentation for, at din kone er dækket af den danske sygeforsikring. Det er noget med, at du skal have udstedt en blanket E106 fra din tidligere danske kommune, og som du kan læse i en mængde tråde i forum "ophold efter EU-regler", er der en masse frem-og-tilbage omkring lige netop dette emne for øjeblikket.

Så du skal nok snarest muligt i gang med at fremskaffe den blanket E106 fra Danmark, og så kan det jo være, at det bliver dig, som finder ud af, hvad alt det her går ud på, og hvordan man løser det, så andre efterfølgende kan følge din "recept". For lige nu er det desværre sådan, at ingen i ÆUG eller ÆUG`s forum ved det, da det endnu ikke er lykkedes for nogen af os at få en særligt sammenhængende forklaring fra de svenske myndigheder.

nyisverige

Indlæg af nyisverige » 03.02.2012 18:27:28

Jeg er ikke grænsegænger...Jeg er arbejdssøgende på dagpenge...og planen er at komme tilbage til DK så hurtigt som muligt!

Så bliver E106 vel overflødig?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2012 18:59:55

Hmmmm ja måske, men så er din kone sandsynligvis ikke dækket af hverken den svenske eller den danske sygeforsikring. Og så må I jo se at få sparet sammen til regningen på de 25.000-40.000 SEK.

Det er lidt sent at give dig det råd nu, men det kloge havde jo nok været enten at lade din kone blive i hjemlandet, til hun havde født, eller at få hende hertil så tidligt, at opholdstilladelsen var på plads i god tid før, at hun skulle føde.

Men jeg håber da, at I klarer det hele trods alt. Og vend endelig tilbage og fortæl om, hvordan det er gået, så andre af forums brugere kan lære noget af det.

nyisverige

Indlæg af nyisverige » 05.02.2012 16:41:54

Jeg takker for svarene!

Vi havde også regnet med at det formentlig ville blive en regning i den størrelsesorden. Men derfor skal man jo ikk slå sig ud, der kunne jo være nogen der lige havde det gyldne råd.
Og jeg er helt enig i at det havde været klogest at lade det foregå i hjemlandet (Filippinerne, måske 3-4000 kr?) men da der er opstået nogle komplikationer i hjemlandet og jeg ikke har mulighed for at tage med på stående fod, må vi tage den dyre løsning! Alt andet lige skal vi også bo i DK på længere sigt, så man kan jo ligeså godt tage kampen nu.

Men jeg vender tilbage og giver en beretning om hvad som sker! Og når alt kommer til alt, så er penge jo heller ikke det vigtigste når man nu får en lille ny. :mrgreen:

Mange Hilsner Fra

Den Ny Svensker :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2012 17:42:29

Det er godt, at du tager situationen med højt humør, og jeg ønsker jer alt mulig held og lykke. Og måske skal du ikke opgive kampen allerede. Læs indlægene i forum "ophold efter EU-regler" om dette emne og læs de vejledningstekster mm, som der er linket til, for at finde ud af, om du og din familie er omfattet af den danske sygeforsikring eller ej.

Det er du, hvis du er "grænsependler", og spørgsmålet er jo så, om det kan betragtes som en tilsvarende situation at være jobsøgende med dagpenge.

Hvis du selv er folkebogført i Sverige, er det også tænkeligt, at man kan argumentere for, at din kone er dækket af den svenske sygeforsikring, selvom de svenske myndigheder ikke har nået at udstede hendes papirer endnu.

Det er ret nyt, at der er så mange problemer omkring dette emne i Sverige, så for at være helt ærlig, ved jeg faktisk ikke, hvordan det forholder sig i lige netop jeres situation, der vel må siges at være noget speciel.

Aya Sama

Indlæg af Aya Sama » 24.04.2012 17:33:57

Hej alle søde mennesker

Jeg har Dansk statsborgerskab, og skal flytte til sverige om to uger.
Jeg er nu gravid og er 32+2 uger henne, jeg har termin den 16-juni 2012 om snart 1½ måned

Det jeg vil spørger om er?

Jeg har intet arbejde enten i Dk eller i Sverige.

1. Kan jeg så blive ved med at blive tjekket hos min jordmoder i Dk, når jeg er flyttet til Sverige og får et svensk personnummer??

2. Kan jeg føde i Dk, når jeg bor i Sverige og ikke har et dansk sygesikringsbevis når jeg jo er flyttet til sverige har jeg jo ikke det danske sygesikringsbevis mere, kan jeg så alligevel føde i Dk??

3. Hvis jeg godt kunne føde i Dk ,, skal jeg betale penge for fødslen eller er det gratis fordi jeg er dansk statsborger ??

4. Hvis jeg er på barsel i sverige, og passer mit barn, kan jeg så imens søge familiesammenføring til min mand som bor i Irak??

For jeg har hørt at man skal have et arbejde og en lejlighed der passer til vi alle kan være der, før man kan søge familiesammenføring.!

Men når nu jeg skal være på barsel..

5. Kan jeg alligevel søge familiesammenføring imens jeg er på barsel
eller SKAL jeg vente end til barnet bliver 1 år og blive sendt på vuggestue så jeg kan komme på arbejde igen og søge der??

For barnet kan først komme på vuggestue når det er fyldt 1 år.

Håber der er nogen søde mennesker der gerne vil hjælpe mig med de spørgsmål jeg har stillet<3

Mange tak alle samman

Sama

nyisverige

Indlæg af nyisverige » 24.04.2012 19:42:09

Hej Sama,

Vi har været igennem noget lignende..Dog var det min udenlandske kone der var gravid, hvilket gjorde situationen væsentlig vanskeligere. Så vær glad for dit danske statsborgerskab.
1. Kan jeg så blive ved med at blive tjekket hos min jordmoder i Dk, når jeg er flyttet til Sverige og får et svensk personnummer??
Ja, lav en privat aftale med hende indtil du er i den svenske system, med personnummer osv.
Kan jeg føde i Dk, når jeg bor i Sverige og ikke har et dansk sygesikringsbevis når jeg jo er flyttet til sverige har jeg jo ikke det danske sygesikringsbevis mere, kan jeg så alligevel føde i Dk??
Du har vel stadig dit sygesikringsbevis og CPR-nr selvom du flytter, så ja umiddelbart kan. Men ring til hospitalet (fødegangen) og forhør dig først!
3. Hvis jeg godt kunne føde i Dk ,, skal jeg betale penge for fødslen eller er det gratis fordi jeg er dansk statsborger ??
Gratis for danske statsborgere!
Hvis jeg er på barsel i sverige, og passer mit barn, kan jeg så imens søge familiesammenføring til min mand som bor i Irak??
Ja, hvis du er på svensk mamma-ledighet så kan du stadig søge. Men gør dig selv en tjeneste. Vent med at flytte, fød barnet i DK og sørg for at få dansk barsel. Så kan du tage den med til sverige i op til 32 uger (8 måneder) Og der er væsentligt flere penge i det!
5. Kan jeg alligevel søge familiesammenføring imens jeg er på barsel
eller SKAL jeg vente end til barnet bliver 1 år og blive sendt på vuggestue så jeg kan komme på arbejde igen og søge der??
Du kan godt søge og få opholdstilladelsen i orden på barsel. Du behøves ikke at være i arbejde. Dog skal du måske have et arbejde parat når du stopper barslen? Ved faktisk ikke helt hvordan svenskerne ser på det!

Men som sagt...Hvis du føder i DK først, så kan du tage din danske barsel med dig til Sverige og opholde dig der og der er flere penge i det end via svensk barsel (mamma-ledighet)

Held og lykke med det hele

Mvh

Besvar