Giftes her eller der?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ifif

Giftes her eller der?

Indlæg af ifif » 18.01.2012 22:14:32

hej ÆUG forum

Hvor skal vi giftes?

Vi er et par , jeg fra danmark og min kæreste fra Guatemala. Vi har været sammen i halvandet år. Vi har i størstedelen af vores forhold været sammen i Guatemala, min kæreste har været på et besøg i Danmark. Vi vil nu gerne flytte sammen i Danmark til sommer og har derfor besluttet os for at blive gift. ( udfra hvad jeg kan læse af Nyidanmark er det den "nemmeste" måde for min kæreste af få opholdtilladelse på)
Mine spørgsmål er :
1. Skal vi gifte os i Guatemala eller skal vi gifte os i Danmark. ( folk fra Guatemala er visum fri og får automatisk 90 dage turist visum ved indrejse)
2. min kæreste har tidligere været gift, skal han have sine skilmisse papirer godkendt i Danmark eller Guatemala, såfremt vi vælger at gifte os i Danmark.
3. Hvis vi vælger at blive gift i danmark, skal min kæreste i såfald være i besidelse af en returbillet når han ankommer til andet som turist?
4. Er der regler for hvor lang tid jeg skal have været i arbejde inden vi søger om opholdstilladelse? ( jeg har ikke modtaget offentlige ydelser)

Jeg har mange flere spørgsmål men venter med dem til de nye ændringer er trådt i kraft. Jeg kan læse mig frem til at dette sker 1. juli 2012 og min kæreste kommer først til landet sidst i juli, så vi skulle gerne været sikret de nye regler :-)

Tak for kampen mod et bedre Danmark!

Mvh ifif

fundiver199

Re: Giftes her eller der?

Indlæg af fundiver199 » 19.01.2012 05:29:08

1) Det er helt op til jer. I kan også gifte jer i Las Vegas USA, hvis I synes, at det er romantisk.

2) De skal udstedes i Guatemala, herefter oversættes til dansk eller engelsk og legaliseres, og til sidst vises for de danske myndigheder, som skal gifte jer. De danske myndigheder skal naturligvis have bevis for, at ingen af jer er gift i forvejen.

3) Ja.

4) Nej.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.01.2012 09:02:30

Bliver du viet i udlandet, skal dine vielsespapirer legaliseres og oversættes, og du skal bede om af få registreret vielsen hos de danske myndigheder.

Vil du vies i DK skal din kommende ægtefælles identitetsoplysninger legaliseres og oversættes. Vielsen er automatisk registreret hos de danske myndigheder, men ikke hos myndighederne i din ægtefælles hjemland.
mh
Rådgiver for ÆUG

ifif

Indlæg af ifif » 24.01.2012 01:01:57

Først tak for de hurtige svar.
Jeg har et tillægs spg fra min kæreste.
Min kæreste er Ingeniør og arbejder pt 12-14 timer pr dag. Han (og jeg) "frygter" sagsbehandlings tiden hvor han ikke må arbejde.
Jeg vil derfor spørge jer der har været igennem processen hvor lange jeres sagsbehandlinger har varet.
Mvh ifif

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 24.01.2012 07:02:27

Sagsbehandlingen kan gå fra 3 mdr til 7 mdr i teorien. For nogle har det gået meget hurtigere for andre meget langsommere.

Med en så erhvervsaktiv mand var det måske klogere at han blev i sit hjemland og arbejdede til han var blevet FS med dig?

Det kan være utroligt psykisk anstrengende for et sådant menneske og gå og rulle tommelfingre selv bare nogle få måneder.

Har i overvejet hvad din mand skal lave i DK når han er FS altså fået kigget lidt på jobmuligheder her? Der går masser af meget højtuddannnede udlændinge rundt i DK, som ikke kan få arbejde lige meget hvor flotte papirer og CVér de har haft...

CNDK

Indlæg af CNDK » 24.01.2012 14:41:53

Til fundriver199:

Du svarer JA til ifif's 3 spørgsmål, om at hendes kommende mand skal have en returbillet med sig til Danmark, når han ankommer til landet og de derefter skal giftes i Danmark.

Jeg skal selv giftes her til sommer og troede bare, at vi kunne købe en enkeltbillet hertil og så søge familiesammenføring, efter vi er blevet gift og inden visummet udløber - men det kan vi altså ikke?
Hvad vil der ske, hvis han ikke har en returbillet. Kan de nægtet ham adgang til Danmark med begrundelsen, at der så menes, at han vil opholde sig ulovligt i Danmark?

På forhånd tak.. CN

closed1

Indlæg af closed1 » 24.01.2012 14:54:38

Din mand kan måske slet ikke få visum hvis han ikke har en retur billet ,der kan også opstå problemer i lufthavnen så han ikkekommermed flyet .Så det er bedst at have en returbillet , men du kan jo købe en fleksibel billet :D

CNDK

Indlæg af CNDK » 24.01.2012 15:07:56

Til closed1:

Sidste gang min kæreste fik godkendt sit visum, havde vi ikke købt flybilletten endnu. Men det kan måske skabe nogle problemmer i lufthavnen med immigrationen - når han lander og bliver taget ind til forhør (igen) - hvis han ikke har en returbillet. Men kan du forklare mig mere om, hvad en fleksibel billet er?
Tak :)

closed1

Indlæg af closed1 » 24.01.2012 15:16:05

en fleksibel billet kan man flytte rejse dato på og få pengene tilbage hvis den ikke skal bruges :D

CNDK

Indlæg af CNDK » 24.01.2012 15:20:09

Tak, det vil vi så prøve at købe!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2012 15:39:15

Det er et generelt krav næsten alle steder i Verden, at en besøgende skal kunne dokumentere, hvordan han eller hun har tænkt sig at komme ud af landet igen, når den tilladte besøgsperiode er slut. Som den altovervejende hovedregel får man derfor ikke lov at gå ombord på en flyvemaskine, hvis man ikke kan dokumentere at være statsborger eller have opholdstilladelse i det land, hvor rejsen ”slutter”.

Grunden til, at man bliver afvist af flyselskabet, er, at flyselskabet ellers kommer til at hænge på en stor regning og bøde, når/hvis man bliver afvist ved indrejse i det land, hvor flyveturen slutter, og bedt om at rejse retur med den første afgående maskine, fordi man ikke opfylder de helt grundlæggende krav, der stilles til besøgende næsten alle steder i Verden.

Hvis man er på jordomrejse på en hel stribe af enkeltbilletter, vil man derfor typisk altid blive bedt om at vi-se den ”næste” billet, før man får lov at gå ombord på en flyver. Flyver man f.eks. fra København til Bangkok på en enkeltbillet, vil man ved indcheckning også skulle vise den næste enkeltbillet, som f.eks. kan være fra Bangkok til Sydney, og så videre.

darling123

Indlæg af darling123 » 26.01.2012 00:36:50

Hej ÆUG forum.

Jeg er lidt rundt på gulvet over reglerne med henhold til ægteskab / visum.

Min historie er som følgende.:

Jeg har fundet mig en super sød pige fra philippines, som tidligere har været Au pair pige hos mig i mit tidligere ægteskab. Efter au pair opholdet i mit hus, startede hun som au pair pige i sverige. Jeg blev efterfølgende single og har mine 3 små børn på besøg hver anden uge. Jeg holdt kontakten ved lige med pigen og efterfølgende udviklede det sig. Problemet er at hun p.t. bord hos mig uden visum nu på 6 måned. vi vil gerne giftes, men ved ikke hvad der vil ske når vi henvender os herom til kommunen. Jeg har læst alt om situationen på nettet men bliver lidt bange for om hun vil risikere at få karantæne for at være i landet, hvis systemet finder ud af hun ikke har papirerne i orden. Jeg har alle økonomiske muligheder for at sørge for hun ikke kommer til at koste systemet penge. Jeg ønsker bare hun vil kunne få et liv hos mig og børnene hvor hun kan ta en uddannelse og på ingen måde komme til at koste systemet penge. kan nogen hjælpe med hvilken retning vi skal prøve. :?: :?:

larschr5

Indlæg af larschr5 » 26.01.2012 19:43:14

Jeg kan sige dig så meget at i ikke kan blive gift i Danmark. At blive gift i Danmark kræver bevis for lovligt ophold og det kan i jo ikke opfylde når hendes visum er udløbet.

I står i en rigtig dum situation nu og jeg ved ikke hvordan i nemmest kommer videre. Men opret en ny tråd i dette forum eller skriv til Rådgivningen i ÆUG så kan de sikkert hjælpe jer bedst muligt.

Og så vil jer anbefale at få taget tyren ved hornene nu og gøre noget ved hendes ulovlige ophold. Det bliver bare værre af at vente.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2012 13:38:14

I skal gøre følgende:

1) Din kæreste rejser hjem. I den forbindelse betaler hun den bøde, som hun får for at have opholdt sig ulovligt i Schengen. Hendes ulovlige ophold bliver desuden registeret og betyder, at hun ikke kan få visum til Schengen de næste 5 år.

2) Du tager ferie og besøger din kæreste på Filippinerne. Under ferien bliver I gift. Pga. det filippinske bureaukrati er det bedst at sætte 4 uger af til projektet, især hvis der også skal være tid til lidt bryllupsrejse bagefter.

3) Din kæreste får ordnet bryllupspapirerne. Kan tage omkring 3 måneder.

4) Du får registreret dit ægteskab i Danmark.

5) Din kone søger om familiesammenføring på den norske ambassade i Manila. Du afleverer senest 14 dage senere din del af ansøgningen til Udlændingestyrelsen i Danmark.

6) Pga. dine særbørn, som har samvær med både dig og deres mor, får I dispensation og skal derfor kun leve op til kravet om, at jeres ægteskab ikke er proforma.

7) Når ansøgningen er godkendt, sendes der en opholdstilladelse til ambassaden i Manila. Din kone henter denne og rejser herefter til Danmark.

Alternativet, hvis det er ekstremt magtpåliggende for jer at undgå, at hun må rejse hjem og afvente at kunne indrejse på et nyt og lovligt grundlag, er at flytte til Sverige og blive gift der. Så opnår hun ret til ophold efter EU-reglerne, og hendes ulovlige ophold kan straffes med bøde el. men fratager jer ikke retten til at bo sammen i Sverige.

Du kan læse vores vejledninger om familiesammenføring og om at flytte til Sverige under "jeg vil.."

Jeg er helt enig med larschr5 i, at I skal tage tyren ved hornene og få lovliggjort jeres tilværelse med det samme. Lige nu går tiden bare til ingen Verdens nytte, og din kæreste kan hverken komme i gang med den officielle danskundervisning, med at søge job eller læse videre eller noget som helst andet. Så hvis I har taget beslutningen om, at det skal være jer to, er det bare om at komme i gang med at realisere en af de to skitserede planer.

Besvar