Min kæreste er her i DK som au pair og situationen er den at hendes nuværende opholdstilladelse som au pair er til 17. november, MEN hun/hendes værstfamilie har indleveret ansøgning om ½ års forlængelse til 17. maj 2012. Umiddelbart ingen ko på isen, men det er sådan at hun har været i landet siden januar 2010, så derfor har jeg selvfølgelig spurgt hende, hvordan hun kan få forlænget til 17 maj næste år, da man da vist max kan være her 24 mdr som aupair?
Problemet er at hun (og hendes værtsfamilie) siger at det ikke er et problem - noget med at hun startede ved een værtsfamilie og flyttede til den nuværende og i den forbindelse fik annuleret den gamle opholdstilladelse og udstedt en ny gældende fra 17 maj 2010.
Jeg vælger selvfølgelig at tro, at hun og værtfamilien har styr på det, men har dog et spørgsmål:
Nu udløber hendes opholdstilladelse her 17 november og hun har endnu ikke modtaget svar på det ½ års forlængelse. Så vidt jeg kan forstå kan det tage noget tid da US er bagefter.
Lad os nu for eksemplets skyld antage at hun får afslag - vil det så være i form af at hun får opholdskort til 2 år efter den oprindelige januar dato, eller vil det være et afslag med information om en udrejsedato?
Og hvis hun får feks et brev om besked om en udrejse dato , ville det så være en mulighed at se om man kan skaffe en "hurtig" tid til vielse og få søgt om familiesammenføring her i dk, eller er det umuligt, da hun jo efter 17 november ikke har opholdstilladelsen i passet?
Håber ovenstående giver mening
Simon