Min forlovede igennem 1 år, som er fra Jordan har afleveret ansøgning om Schengenvisum for 20 dage siden. Han har boet og arbejdet i Zambia siden februar 2011. Jeg er dessuden Norsk statsborger, og har boet i DK siden 2004, men ved ikke om det har nogen betydning for ansøgningen.
Da min forlovede afleverede ansøgningen på ambassaden, afleverede han følgende papirer:
- kopi af pass
- kopi af de sider i passet hvor ind- og udrejse er blevet stemplet ( Da vi har mødtes i Jordan 1 gang (juli 2011) og i et andet land 2 gange (Januar 2011 og juli/august 2011) )
- kopi af hans Zambiske arbejdstilladelse som er gyldig indtil 2013
- brev fra hans arbejdsgiver hvori der står at han er bosat på "company property" og at han vil kunne optage arbejde igen i Zambia efter han vender tilbage fra Danmark.
- et par billeder af os sammen
Ambassaden bad ydligere om en el regning, men min forlovede forklarede at hans logi blev betalt af arbejdsgiver, og derfor havde han ikke en el regning. Han fik dog en el regning af hans arbejdgiver, men ved ikke om de kunne bruge den til noget.
Jeg indsendte en online invitation, hvor jeg vedhæftede følgende:
- kopi af pass
- kopi af siderne hvor ind- og udrejse er blevet stemplet ( Da jeg har været i Jordan en gang og vi har mødtes i et andet land 2 gange)
- et par billeder af os sammen
Jeg har skrevet at jeg påtager mig det økonomiske ansvar for både rejsen og opholdet, men jeg har ikke vedhæftet lønsedler eller lign. da der ikke stod nogle steder at dette var et krav.
Det der bekymrer mig mest er om at han kan få afslag fordi han er bosat i Zambia. Dvs fordi US vurderer at hans tilknytningskrav er for svagt til Zambia, da han ikke har familie der. Er hans job, arbejdstilladelse indtil 2013, og brev fra arbejdsgiver nok dokumentation på at han nok skal vende tilbage til Zambia? Og betyder det noget at vi har søgt om 90 dage? Han har faktisk fået orlov fra d. 1 November indtil d. 31 januar, og det vil vi jo gerne udnytte.
Havde det måske været nemmere at få visummet, var han bosat i Jordan hvor han udover job havde venner og familie (ikke børn, men forældre og søskende)???
Men når man læser nedestående link, så tyder det på at de lægger vægt på om vedkommende er i arbejde,hvilket min forlovede er. Han er i Zambia for at arbejde og kun for at arbejde. Børn og kone har han ikke i Zambia, da han jo er forlovet med mig
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... ningen.pdf
Håber nogle kan finde hovede og hale i dette