Visum til forlovede som ikke bor i sit eget hjemland

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
visum1

Visum til forlovede som ikke bor i sit eget hjemland

Indlæg af visum1 » 25.10.2011 23:54:38

Hej

Min forlovede igennem 1 år, som er fra Jordan har afleveret ansøgning om Schengenvisum for 20 dage siden. Han har boet og arbejdet i Zambia siden februar 2011. Jeg er dessuden Norsk statsborger, og har boet i DK siden 2004, men ved ikke om det har nogen betydning for ansøgningen.

Da min forlovede afleverede ansøgningen på ambassaden, afleverede han følgende papirer:
- kopi af pass
- kopi af de sider i passet hvor ind- og udrejse er blevet stemplet ( Da vi har mødtes i Jordan 1 gang (juli 2011) og i et andet land 2 gange (Januar 2011 og juli/august 2011) )
- kopi af hans Zambiske arbejdstilladelse som er gyldig indtil 2013
- brev fra hans arbejdsgiver hvori der står at han er bosat på "company property" og at han vil kunne optage arbejde igen i Zambia efter han vender tilbage fra Danmark.
- et par billeder af os sammen
Ambassaden bad ydligere om en el regning, men min forlovede forklarede at hans logi blev betalt af arbejdsgiver, og derfor havde han ikke en el regning. Han fik dog en el regning af hans arbejdgiver, men ved ikke om de kunne bruge den til noget.

Jeg indsendte en online invitation, hvor jeg vedhæftede følgende:
- kopi af pass
- kopi af siderne hvor ind- og udrejse er blevet stemplet ( Da jeg har været i Jordan en gang og vi har mødtes i et andet land 2 gange)
- et par billeder af os sammen

Jeg har skrevet at jeg påtager mig det økonomiske ansvar for både rejsen og opholdet, men jeg har ikke vedhæftet lønsedler eller lign. da der ikke stod nogle steder at dette var et krav.

Det der bekymrer mig mest er om at han kan få afslag fordi han er bosat i Zambia. Dvs fordi US vurderer at hans tilknytningskrav er for svagt til Zambia, da han ikke har familie der. Er hans job, arbejdstilladelse indtil 2013, og brev fra arbejdsgiver nok dokumentation på at han nok skal vende tilbage til Zambia? Og betyder det noget at vi har søgt om 90 dage? Han har faktisk fået orlov fra d. 1 November indtil d. 31 januar, og det vil vi jo gerne udnytte.
Havde det måske været nemmere at få visummet, var han bosat i Jordan hvor han udover job havde venner og familie (ikke børn, men forældre og søskende)???
Men når man læser nedestående link, så tyder det på at de lægger vægt på om vedkommende er i arbejde,hvilket min forlovede er. Han er i Zambia for at arbejde og kun for at arbejde. Børn og kone har han ikke i Zambia, da han jo er forlovet med mig :)
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... ningen.pdf

Håber nogle kan finde hovede og hale i dette :)

fundiver199

Re: Visum til forlovede som ikke bor i sit eget hjemland

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2011 10:48:36

Umiddelbart er din forlovede vel ikke mere motiveret for at blive illegal indvandrer i Schengen, fordi han bor og arbejder i Zambia frem for i sit hjemland. Måske nærmest tværtimod, hvis jobbet er bedre end de jobs, han typisk kunne have i Jordan. Så ud fra det beskrevne ville jeg da forvente, at visum bliver udstedt.

Dit norske statsborgerskab betyder ikke noget, så længe I ikke er gift. Men hvis I gifter jer, så betyder det, at han bliver omfattet af EU´s opholdsdirektiv som nært familiemedlem til dig. Norge er således et EØS-land, og derfor gælder den fri bevægelighed i EU også for norske statsborgere.

Hvis I ønsker at bo sammen i Danmark, skal din mand (til den tid) derfor ikke søge om familiesammenføring men om opholdskort på Statsforvaltningen:

www.statsforvaltningen.dk

Kravene herfor har vi beskrevet under ”jeg vil…. flytte til Sverige/EU-land”. Du skal så bare læse den tekst på den måde, at du som norsk statsborger allerede er ”flyttet til EU-land”. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker at flytte til Norge med din mand, skal du læse teksten ”jeg vil… flytte tilbage til Danmark” og blot udskifte ordet ”Danmark” med ”Norge”.

visum1

Indlæg af visum1 » 26.10.2011 16:22:03

Tak for svaret. Det beroliger lidt. Man begynder bare at tvivle om alt i mens man bare sidder og venter på svaret.

Det er nemlig en lederstilling han har, og helt klart bedre end hvad han kunne få i Jordan.

Situationen omkring ophold kender jeg allerede, da min søsters mand fik opholdskort i 2010, fordi min søster var norsk statsborger.
Jeg kan smertefrit få min mand her op, når vi nu engang bliver gift, i modsætning til danske statsborgere, som skal igennem en krig. Mærkelig verden vi lever i!

Igen tak for svaret :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2011 18:40:49

Ja det er mærkeligt, men i Norge ville det så være lige omvendt. Der ville du som norsk statsborger f.eks. skulle have et ret høj indkomst for at få din ægtefælle til landet, medens jeg som dansk statsborger bare skulle have et deltidsjob på McDonald.

Det hænger jo ikke sammen, så før eller senere finder man vel ud af noget fornuftigt i EU - hvis EU da i det hele taget overlever. For et land som Norge, der ikke er med i EU men alligevel skal indføre mange af EU´s regler, er det hele selvfølgelig endnu mere mærkeligt.

visum1

Indlæg af visum1 » 08.11.2011 23:25:08

Hej igen

Vi er nu oppe på dag nr 35 og stadigvæk ingen svar, selvom US flere gange har sagt at vores sag nu ikke var kompliceret og at den kun krævede nærmere undersøgelse.

Det er nu ikke ventetiden der er slemmest, men det at spekulere over om et evt afslag. Har tænkt meget over om der kan være noget der kan være med til føre til et afslag. Udover det med tilknytningskravet som jeg var i tvivl om til at starte med, så er der noget med antal dage.
I min online invitation skrev jeg at jeg forventede 90 dages besøg af min forlovede. I hans ansøgning skulle han skrive forventet ind- og udrejse dato. Han skrev : 1 november 2011 til 31 januar 2011
Han havde en kopi af ansøgningen og derfor fandt vi hurtig ud af at der stod 2011 og ikke 2012 og at der var 92 dage fra d 1 november til d 31 januar. Derfor skynde vi os og ringe til ambassaden dagen efter og fortælle dem at det selvfølgelig skulle stå 2012 og at vi kun søgte om 90 dage og ikke 92. Ambassaden sagde at de ville kigge på det og rette disse fejl så der stod 2012 og at det samlede antal dage gav 90.
Nu bliver jeg bare helt i tvivl når jeg læser skræk historier om nogle ambassader som roder rundt i tingene. Ved godt det er vores ansvar at udfylde ansøgningen korrekt, men vi kontaktede ambassaden med det samme, og sagen blev først sendt til US 5 dage efter.Hvad nu hvis ambassaden ikke har rettet dette som de lovet? Kan US give afslag på baggrund af dette? Skal jeg kontakte US og høre om dette er rettet eller er det forsent nu? Jeg har slet ikke hørt fra US endnu.

Hilsen Visum1

visum1

Indlæg af visum1 » 09.11.2011 10:32:01

ingen grund til at bekymre sig længere :D Ambassaden ringede og sagde han kunne hente sit visum!!!!! Tak for hjælpen her inde!

Besvar