Gift til sverige

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Liva333

Gift til sverige

Indlæg af Liva333 » 25.10.2011 14:11:44

Hej.
Da jeg for ca. 4 måneder sagde ja til at blive gift med en bekendts, mands søn, som bor i Findland, havde jeg ikke tænkt det igennem, så inden jeg gør nogen fejl, ville jeg godt finde ud af hvad loven siger omkring det.

Grunden til at vi skal giftes, (Hvis jeg ikke ombestemmer mig) er fordi, F Har en søn der er fra Tyrkiet, han kan ikke få opholdstilladelse i dk, så han har fået opholdstilladelse i Finland, nu vil familien godt have sønnen tættere på DK, derfor spurgte de min og jeg ville gifte mig med ham, så han kunne få opholdstilladelse i Sverige.

Hvis han skal have opholdstilladelse i Sverige, så skal vi vel bo sammen, men det har jeg ingen interesse i. Familien siger er, at vi ikke skal bo sammen men jeg bare skal have adresse hos ham.

Det er her jeg kommer i tvivl om en masse ting.

1. Skal jeg betale SKAT to steder, hvis jeg også har adresse i DK?
2. Hvis min "kommende mand" får skatte-smæk, kan det så gå udover mig?
3. Jeg ved der kan ske en masse, men hvad?
4. Kommer det til at have nogen økonomisk betydning for mig nu, eller senere hen i livet.?

P.S egentlig, så vil jeg ikke gøre det, men da jeg sagde ja til det, tænkte jeg mig ikke om, nu leder jeg efter en masse grunde til at jeg ikke skal gøre det. :)

KH Mig :)

Helate

Re: Gift til sverige

Indlæg af Helate » 25.10.2011 14:53:56

Hej

Altså det vigtigste argument for IKKE at gøre det er at det er ulovligt, da det jo er et proforma ægteskab.

Og da du virker til at have fortrudt synes jeg at din forklaring for at komme ud af kniben er, at du ikke har overblik over hvad det kan betyde for dig (feks økonomisk straf, fængselsstraf osv) hvis du indgår et proforma ægteskab.

Hvis du gør det skal du overveje feks ægtepagt hvis du har nogen form for formue, da din proforma ægtemand ellers ville kunne kræve "halvdelen".

Du kan jo reelt også løbe ind i det problem at han ikke vil skilles når den tid kommer? Hvad så hvis du har fundet dig en anden mand - så ville i ikke kunne blive gift.
Jeg er slet ikke ekspert, så ovenstående er bare min egen personlige mening og nogen af de ting jeg ville tænke over i din situation.

Helate

Indlæg af Helate » 25.10.2011 14:55:07

En anden "undskyldning" du kunne bruge var at der er sket det du har mødt en mand i DK.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.10.2011 15:22:18

Ja skynd dig dog at komme ud af det ulovlige arrangement med en hvilken som helst begrundelse, du kan finde på. Og bliver du udsat for trusler af nogen som helst art, så meld det uden tøven til politiet. Og rådgiv evt. de pågældende om, hvike lovlige muligheder der er for at få opholdstilladelse i Danmark eller Sverige for f.eks. at studere eller arbejde eller være au-pair.

ÆUG må på det kraftigste advare imod at indgå proformaægteskaber fordi:

1) Det er ulovligt
2) Det kan have vidtrækkende negative og svært overskuelige konsekvenser for den, der gør det
3) Det skader i allerhøjeste grad den sag, som ÆUG kæmper for

Liva333

Indlæg af Liva333 » 25.10.2011 15:34:29

Tak for de hurtige svar.
Jeg er heller ikke interesseret i at gøre det.
Og ved slet ikke hvorfor jeg sagde ja på daværende tidspunkt.

Men af ren interesse, kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om det, jeg er ikke så god til alt det med internettet, så har haft svært ved at finde noget om det, kender i muligvis en side, hvor man kan læse om det?
Og så ville jeg selvfølgelig fremvise den side for familien, for hvis det kan ske at man havner i fængsel osv. så vil jeg da håbe på at de ikke spørger andre,
da jeg spurgte dem om hvad der kunne ske, sagde de, at de havde styr på det, men synes at det lød alt for let, og desuden ved jeg jo også at det er ulovligt, så derfor har jeg absolut ingen interesse i at gøre det mere.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.10.2011 19:32:52

Man kommer ikke i fængsel, alene fordi man indgår et proformaægteskab.

Det er først, hvis der søges om familiesammenføring, og man i strid med sandheden skriver under på erklæringer om, at man har et samliv, at man overtræder straffeloven. Så begår man nemlig dokumentfalsk. Du kan læse her, og evt. printe ud til 'svigerfamilien': http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-221.html
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2011 11:54:23

Nu er det jo så i Sverige, at manden ville have ophold, men svensk lovgivning på området er nok ikke meget anderledes end den danske. Dokumentfalsk er givetvis også en alvorlig forseelse i Sverige.

Mange er ikke klar over det, men man kan også komme i fængsel for f.eks. at fuske med et månedskort til den offentlige trafik, netop fordi det er dokumentfalsk. Hvis man bare lader være med at betale i S-toget er straffen derimod kun en bøde på 750 kroner.

Så igen: nej, nej og atter nej. Men det har du jo heldigvis også besluttet dig til.

Besvar