Er vi klar?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
IpekT
Geografisk sted: Fatsa, Türkiye

Er vi klar?

Indlæg af IpekT » 02.10.2011 19:48:56

Hej så er jeg her igen,
Nu har min mand og jeg og vores datter boet i Malmø siden 1/3 jeg har indtil 1/8 været på barsel fra DK, men startede derefter i svensk arbejde på 120 t md, min datter går i vuggestue (også pr. 1/8) og min mand går på sfi. Jeg har fået en svensk bankkonto hvor jeg nu flot betaler husleje el regninger og vuggestue med, får min løn på, gør indkøb med osv. Indtil nu har jeg haft dansk visa dankort og gjort alle indkøb med dette har haft dansk telefonabbonnement der kan bevise at jeg har været her og opkald og smser er gjort herfra. Jeg har en lejekontrakt der løber til 1/3 (1år) med mulighed for forlængelse. altså det går ret godt her, men det er jo ikke danmark, og vi vil gerne hjem..
Så mit spørgsmål er om vi er klar?
Kan jeg ikke i princippet indgive min ansøgning når jeg har 3 lønsedler, 3 husleje betalninger overført fra netbansk (plus hjemmelavede kvitteringer fra indflytning og leje siden 1/3), 3 mdrs vuggestueregninger?? Jeg vil samtidig vedlægge alt andet hva jeg har af papirer fra migrationsværket skatteværket osv....
Vi har tænkt os at play " safe" og blive boende indtil vi får ja, og så flytte efterfølgende...
Men jeg tænker også på hva der kommer til at ske af ændringer nu med den nye regering?? giv mig et praj hva skal jeg? :?:

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Er vi klar?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 03.10.2011 07:15:38

Jeg vil godt starte med dit sidste spørgsmål. Den nye danske regerings familiesammenføringspolitik og EU-rettens ditto må ikke blandes sammen. Regeringens politik gennemføres fra Christiansborg i København, EU-retten gennemføres dels fra Bruxelles/Strassbourg, dels fra EU-Domstolen med hovedsæde i Luxembourg.

Ergo, da I bor i Sverige på grundlag af EU-retten, får den rent danske politik ikke nogen direkte indflydelse på jeres beslutninger. Det eneste I kan "risikere" er at blive modtaget mere positivt, end det skete med den afgående regerings udlændingefobiske politik.

Den der med "hjemmelavede huslejekvitteringer" studsede jeg noget over. Kan du forklarer den lidt nærmere?

Udover det, ser jeg ikke umiddelbart nogen problemer i din slagplan.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.10.2011 10:32:36

Hvis I har tænkt jer at blive i Sverige, til I får et svar fra US, så kan jeg ikke se noget i vejen for at søge allerede nu. Du bør dog så ad egen drift sørge for at fremsende lønsedlen for oktober 2011 til US, når den foreligger. Denne lønseddel kan nemlig være afgørende for, om du kan anerkendes som arbejdstager (mindst 10 ugers arbejde) eller ej.

Selvom du har arbejdet i Sverige, vil der stadig kunne stilles krav om, at du skal dokumentere, at du også har boet der. Har du arbejdet tæt på Øresundsbroen, kunne du jo teoretisk set have passet dit job fra en bopæl i Danmark. Og så er du ikke omfattet af EU-reglerne efter den nuværende danske fortolkning.

Derfor er det rigtig godt, at du kan dokumentere ting som betaling for en svensk vuggestueplads og betaling af elregninger mm. Dette sammen med ansættelseskontrakt og lønsedler burde være nok til, at jeres sag vil gå glat igennem.

IpekT

Indlæg af IpekT » 03.10.2011 15:04:35

Til Kim,
Ja ok det lyder måske lidt mærkeligt med hjemmelavede husleje kvitteringer... Lad mig forklare, da vi flyttede ind betalte vi 2 mdrs husleje samt et lille depositum kontant (i alt 10.000) Dette beløb er skrevet betalt med dato og underskrift af både udlejer og jeg (samt dennes tlf nr og navn). Det er en privat fremlejer der ingen "problemer" vil ha med os, så det er det eneste han kunne gå med til. Det samme har vi lavet for hver af de efterfølgende måneders huslejer indtil 1/8 hvor jeg har betalt over min svenske hembank :D
Jeg ved godt der er forskel på EU og dansk lovgivning, men det ku jo godt være der skete et mirakel eller noget så man ikke overhovedet skulle være bange for afslag :D
Tusind tak for jeres svar, jeg tror jeg venter til jeg har 3 lønsedler og vuggestue kvitteringer og så går vi igang :D

IpekT

Indlæg af IpekT » 03.10.2011 15:05:33

Nåårh jow min familie og jeg er fra ÅRhus så det ville være en lang rejse hjemmefra for at møde kl 08:00 i malmø :D

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.10.2011 17:53:12

Er der ikke nattog til/fra Kbh :mrgreen:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar