Dispensation for økonomisk sikkerhedsstillelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

soreng

Dispensation for økonomisk sikkerhedsstillelse

Indlæg af soreng » 27.07.2011 10:21:29

Hej Alle.

Jeg er pt gift med en Brasilianer, vi bor sammen i en 3 v. lejlighed og har for en måned siden søgt om familiesammenføring. Hun havde/har allerede et standard arbejdsvisum på 1 år af gangen, som hun har fået fornyet uden problemer i mange år (hun har boet i danmark de sidste 6 år, kun afbrudt at et ½ år hvor hun måtte tage hjem af personlige årsager. Det halve år er også det eneste der gør at hun ikke kan søge om permanent arbejdstilladelse pga at hun dermed mangler at have været i danmark uafbrudt de sidste 4 år (hun har også bestået Dansk 3, og medborgerprøven).

Anyway...vi har derfor søgt om familiesammenføring for at hun kan få muligheden for at sige hendes job op (fordi hun nu efter 3 år hader det), og søge job på lige vilkår med alle andre, og ikke skal bekymre en potentiel arbejdsgiver med at skulle indgive ansøgninger til US.

Nu mit spørgsmål. :lol:
Hvad er vores mulighed for at vi i vores ansøgning bliver fritaget for den økonomiske sikkerhedsstillelse på 63413,39 (vi søgte 30. juni af samme grund). Jeg har 2 særbørn som jeg ser fast hver anden weekend, og som jeg holder ferier med osv...Altså har samvær med, selvom de har folkeregisteradresse hos deres mor. forholdet imellem deres mor og mig er fremragende, og vi arbejder altid kun for at gøre børnenes bedste.
Altså jeg har 2 særbørn (drenge på 4 og 7 år), som jeg har fast samvær med. Vil det erfaringsmæssigt give dispensation for den økonomiske sikkerhedsstillelse?

Dette er udelukkende et "interesse" spøgsmål, da jeg godt KAN stille sikkerheden, men jeg kan da sagtens finde sjovere ting at bruge 63 tusind kroner på. Erfaringsmæssigt hvad mener i så?

Og tak for en super side med rigtig mange gode spørgsmål og svar (det var blandt andet herinde jeg fik øjenene op for at der kunne være mulighed for dispensation pga mine særbørn).

Med venlig hilsen
Søren

soreng

Re: Dispensation for økonomisk sikkerhedsstillelse

Indlæg af soreng » 27.07.2011 11:19:38

Nu sad jeg og rodede mere rundt, og så nu at jeg/vi egentlig også kan få dispensation for gebyret på små 6000 kroner som vi betalte...Det havde jeg/vi faktisk ikke set da vi ansøgte, og vi har derfor ikke hakket af i boksen om vi mener at vi er fritaget for gebyret.

Kan vi så forvente at US beholder gebyret selvom vi måtte være fritaget, eller tænker de "selv"?

Hvis de ikke giver gebyret tilbage, er det vel også noget som vi efterfølgende kan indgive en "klage" over og på den måde få de penge igen eller hvad?

Ja jeg er spørgejørgen idag. :lol:

Med venlig hilsen
Søren

BackpackM
Geografisk sted: Hillerød, DK

Indlæg af BackpackM » 27.07.2011 12:08:50

Jeg lytter lige med her. Har selv et særbarn boende og var slet ikke opmærksom på den regel da vi søgte. Vi søgte selv den 27. juni ved personligt møde i US..... Har I i øvrigt hørt noget fra US? Jeg savner stadigvæk at modtage en form for kvittering med angivelse af sagsbehandlingstid mv.....

Det kunne godt nok være rart at slippe for at skulle betale renter mv og bruge pengene på noget mere konstruktivt!

Mvh Michael

soreng

Indlæg af soreng » 27.07.2011 12:16:47

Jeg har lige snakket med US vedrørende det brev faktisk. :)
De har lidt travlt i øjeblikket (givet pga 1. juli ændringerne), så der går pt omkring 7 uger for at få bekræftelsesbrevene ud.... :shock:

--
Søren

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.07.2011 12:58:01

Hvis I IKKE har søgt om dispensation pga. jeres særbørn, så får I det heller ikke - der skal SØGES udtrykkeligt om dispensation, og man skal bl.a. vedlægge dokumentation for at barnet/børnene har mindst normalsamvær med den af forældrene, det ikke bor hos, samt udtalelse fra den anden forældre om, at samværet faktisk finder sted.

Så har I ikke søgt, er det med at få dispensationsansøgningen sendt ind.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 27.07.2011 13:06:55

Der er i ansøgningen givet "tilladelse" til at US tager mine særbørn med i betragtningen af ansøgningen. Det er som jeg husker det, noget man aktivt skal krydse af hvis man IKKE ønsker at dette tages med i den samlede betragtning.

Der hvor der ikke er søgt dispensation er ved gebyret for at ansøge (de 6000 kr). Jeg har endnu ikke set nogle steder hvor man kan søge om dispensation for ikke at stille den økonomiske sikkerhed. Det er som jeg læser det en skønssag af US fra gang til gang. Derfor at jeg spørger om hvad folks erfaringer er.

Undskyld hvis dette kunne misforståes. :)

--
Søren

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.07.2011 13:17:22

Ja, ok, så har du udtrykkelig søgt om dispensation - tilladelsen er bl.a. til at US må kontakte den anden forældre for at høre om dine oplysninger er rigtige.
mh
Rådgiver for ÆUG

BackpackM

Indlæg af BackpackM » 27.07.2011 13:21:31

@mh: Jeg er ikke helt sikker på at du har ret i det, du skriver.

Ved dispensation fremgår det her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm at US foretager vurdering om der kan fraviges i nogle af kravene, efter at at der er blevet indgivet ansøgning om FS. Ikke at man specifikt skal søge separat om dette. Jeg kan ikke i afsnittende om økonomisk sikkerhed finde noget som helst om at der skal søges separat der heller, eller blanketter det skal foregå på. Umiddelbart virker det som om, at US selv finder ud af om der er grundlag for dispensationer, men derfor skal man nok holde dem lidt i ørene.

Omkring særbørn kan jeg ikke tro at min datters mor skal høres om noget som helst, eftersom jeg har fuld forældremyndighed og hun ikke noget samvær. Dispensation kan da umuligt afhænge af, om hun har samvær eller ej, når jeg har forsørgerpligten.

Mvh Michael

soreng

Indlæg af soreng » 27.07.2011 13:22:50

ok super...Så er vi enige (puha). 8)

Men så er det bare om hvad erfaringerne er mht om dette så normalt giver dispensation for den økonomiske sikkerhedsstillelse, så der kan spares at låse de 63 tusind i x antal år. Hvad erfaringerne herinde er med hensyn til det.

Og tak for svaret allerede ihvertifald. :)

--
Søren

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.07.2011 13:35:02

@ soreng, prøv at bruge avanceret søgning og søge på dispensation og/eller særbarn - der er flere, der har fået, men jeg husker ikke deres alias.

@ BackpackM - så afhænger det bl.a. af dit barns alder, for hvis hun er lille nok, kan US jo mene at du så udmærket kan tage hende med ud i verden, hvis hun ikke har samvær med sin ikke-forældremyndighedshavende mor :shock:

Desuden skal du have krydset af i rubrikken for, om US skal tage hensyn til dit særbarn (= ansøgning om dispensation), ellers gør de ikke.

Og sluttelig: dit barns mor har da lige så meget forsørgerpligt som du har, den afhænger jo ikke af, om man har forældremyndighed og/eller samvær.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.07.2011 13:54:12

Hvis der gives dispensation pga. særbørn, så gælder det også for de økonomiske krav både sikkerhedsstillelsen og gebyret. Årsagen er formentlig, at US ellers skulle sidde i hvert enkelt tilfælde og vurdere, om parret har mulighed for at skaffe pengene, eller om kravet ville forhindre parret i at blive familiesammenført og dermed krænke menneskerettighederne.

Man kan sige, at det egentlig er flot, at man også fritager fra ansøgningsgebyret, da dette jo trods alt ligger på et niveau, der næppe overstiger de øvrige omkostninger ved at blive familiesammenført som f.eks. flybillet, nye møbler og tøj (hvis ægtefællen er fra et tropisk land :D ) og så videre.

Men man gider åbenbart ikke have den slags diskussioner, om hvorvidt folk kan skaffe 5.950 (nu 7.750) kroner eller ej. Og man ønsker heller ikke at straffe folk, der har betalt gebyret, frem for dem der har ladet være og måske påstår, at de ikke kan skaffe pengene. Og det er jo sådan set fint nok. Med andre ord burde I få pengene tilbage, hvis der gives dispensation.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 27.07.2011 18:04:54

Hvis man får dispentation pga særbarn får man det også for gebyret... Det gjorde vi. Det bliver faktisk taget stilling til selve gebyret ret hurtigt og vist nok før man får svar på alt det andet... Vi modtog først svaret omkring gebyret da vi havde sat kryds i boksen at vi mente vi var frataget ( vi havde selvfølgelig betalt for en sikkerhedsskyld, i det tilfælde de mente anderledes) x antal uger efter modtog vi et brev hvor der stod vi havde fået disp for gebyret pga særbarn, beløbet bliver overført automatisk... det giver jo også et fingerpeg om ens øvrige ansøgning..

Jeg ved at også her er det pt meget lang ventetid på svar, de er generelt bagefter da de har modtaget ekstra mange ansøgninger før sommeren og samtidlig har sommerferie som resten af dk:-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2011 09:11:06

Ja der er givetvis mange, som skyndte sig at kaste en ansøgning ind på US bord, lige før de nye regler trådte i kraft 1. juli, så helt enig i, at folk må være lidt tålmodige og forstående over for situationen lige nu.

soreng

Indlæg af soreng » 22.08.2011 08:31:36

Som en lille update til ekspeditionstiden for afsendelse af bekræftelsesbrev ved ansøgning om familiesammenføringer indgivet umiddelbart før 1. juli (fra omkring 20. juni til 30. juni)

Man må nu forvente at der går omkring 8 til 9 uger før man hører noget, så for alle os er der ved at være lys for enden af tunnlen for bare at få bekræftelsesbrevet. Indenfor de maksimalt næste 2 uger. :-)

BackpackM

Indlæg af BackpackM » 28.08.2011 11:01:33

Vi havde i går "9-ugersdag" for indgivelse af ansøgning om FS ved personligt fremmøde i US. Har stadigvæk ikke hørt fra dem :? :x :roll:

Mvh Michael

Besvar