@mh
Du er ikke alene. Jeg har haft kørekort i mere end 20 år og dumpede også med et brag
Ved et par enkelte af spørgsmålene kunne jeg godt bagefter se, at jeg havde svaret noget, der var faktuelt forkert. F.eks. ville jeg blive bag en bus, hvor der ikke var noget i vejen for at trække ud og overhale den. Og det kunne jeg da godt se, da jeg kiggede på billedet igen.
Men de fleste fejl hang sammen med, at jeg ikke forstod deres særlige sprogbrug, og herunder hvad de egentlig mener med "vejens forløb". Eller havde misforstået nogle af spørgsmålene på anden vis. F.eks. hvad der menes med "fartdæmpet område" og så videre.
Prøven er jo således ganske "hård" på den måde, at man højest må have fejl på 20% af billederne, men til hvert billede hører der flere spørgsmål, og hvis blot et af svarene er forkert, så er hele billedet besvaret forkert.
Da jeg selv tog kørekort, blev jeg undervist efter et princip, hvor kørelæreren intet (væsentligt) gjorde for at lære os teori. I stedet fokuserede han 100% på at lære os, hvordan man skal svare til prøven. Og det var effektivt. Den pågældende skole havde dengang noget, der lignede landets laveste dumpeprocent til teoriprøven.
Så pointen er, at man er nødt til at "lære at bestå prøven", selvom man er udmærket i stand til at køre bil på betryggende vis. Hvilket så i øvrigt kan give anledning til at filosofere over, hvor hensigtsmæssig denne prøveform egentlig er.
F.eks. forstår jeg stadig ikke logikken i, at man skal være særlig opmærksom på "vejens forløb", fordi der er et kryds. For mig er "vejens forløb" noget, der har at gøre med sving, bakketoppe og ændringer i vejbredde.