Fra amerikansk til dansk kørekort?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
thc73

Fra amerikansk til dansk kørekort?

Indlæg af thc73 » 28.07.2011 12:55:50

Hej!

Er er nogen herinde, der har erfaringer med at få "byttet" sit amerikanske kørekort til et dansk?.. Jeg kan forstå, at nogen lande kan få byttet deres til et dansk, UDEN at skulle op til ny teori/køreprøve, men USA er af en eller anden grund ikke på den liste....

3 mdr. forekommer mig ikke at være lang tid, til at bestå en teoriprøve på dansk :shock: Og når man nu har haft kørekort i USA i 30 år, ja.... så er det lidt irriterende!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fra amerikansk til dansk kørekort?

Indlæg af mh1 » 28.07.2011 13:36:01

Det ser ud til, at du er nødt til at tage en 'orienterende køreprøve' - men mig bekendt kan man godt få tolkehjælp, hvis det er nødvendigt. Teoriprøven kræver ikke det helt store af sprogkendskab, det er en 'multiple choice'-test, hvor der både er lyd og tekst. Du kan tjekke dig selv af her: http://www.teoriundervisning.dk/info/gratis-teoriprove
:oops: jeg skal vist øve mig lidt ... men primært fordi jeg misforstod nogle ting. Fx skal man ved et billede være 'særligt opmærksom på' en snorlige vejs forløb, men ved et andet skal man ikke .. Jeg var for en sikkerheds skyld 'særligt opmærksom' på det hele, men det skal man altså ikke være - der er forklarende tekst, når man ikke fatter, hvorfor svaret er forkert :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2011 14:22:36

thc73 skrev:3 mdr. forekommer mig ikke at være lang tid, til at bestå en teoriprøve på dansk :shock: Og når man nu har haft kørekort i USA i 30 år, ja.... så er det lidt irriterende!
Ja det kan du have ret i. Men de "strenge" regler skyldes nok, at det ikke er alle lande, hvor køreundervisningen lever helt op til dansk standard. Min egen forlovede er f.eks. fra Filippinerne, og begyndte først at tage køretimer i bil, efter hun havde fået sit kørekort.

Og mange af hendes landsmænd tager aldrig køretimer men lærer i stedet sig selv op med en flink onkel eller lignende ved deres side. Hvilket er fuldt lovligt, da man ved ansøgning om et filippinsk kørekort først får udstedt en såkaldt "student permit", som så giver lov til at køre rundt med en person ved sin side, der allerede har kørekort. Og efter vistnok en måned kan man så få byttet denne "student permit" ud med et rigtigt kørekort.

Og da det nok vil føre for vidt at have forskellige regler for ombytning af forskellige landes kørekort, så har man altså valgt at skære igennem og sige, at alle skal tage et "lokalt" kørekort, hvis de skal være her i mere end de 3 måneder, der er muligt som turist.

Og det er vel i grunden et udmærket og pragmatisk kompromis mellem hensynet til trafiksikkerheden og hensynet til turisters og forretningsrejsendes mulighed for at køre bil i det land, de besøger.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2011 14:46:09

@mh

Du er ikke alene. Jeg har haft kørekort i mere end 20 år og dumpede også med et brag :D

Ved et par enkelte af spørgsmålene kunne jeg godt bagefter se, at jeg havde svaret noget, der var faktuelt forkert. F.eks. ville jeg blive bag en bus, hvor der ikke var noget i vejen for at trække ud og overhale den. Og det kunne jeg da godt se, da jeg kiggede på billedet igen.

Men de fleste fejl hang sammen med, at jeg ikke forstod deres særlige sprogbrug, og herunder hvad de egentlig mener med "vejens forløb". Eller havde misforstået nogle af spørgsmålene på anden vis. F.eks. hvad der menes med "fartdæmpet område" og så videre.

Prøven er jo således ganske "hård" på den måde, at man højest må have fejl på 20% af billederne, men til hvert billede hører der flere spørgsmål, og hvis blot et af svarene er forkert, så er hele billedet besvaret forkert.

Da jeg selv tog kørekort, blev jeg undervist efter et princip, hvor kørelæreren intet (væsentligt) gjorde for at lære os teori. I stedet fokuserede han 100% på at lære os, hvordan man skal svare til prøven. Og det var effektivt. Den pågældende skole havde dengang noget, der lignede landets laveste dumpeprocent til teoriprøven.

Så pointen er, at man er nødt til at "lære at bestå prøven", selvom man er udmærket i stand til at køre bil på betryggende vis. Hvilket så i øvrigt kan give anledning til at filosofere over, hvor hensigtsmæssig denne prøveform egentlig er.

F.eks. forstår jeg stadig ikke logikken i, at man skal være særlig opmærksom på "vejens forløb", fordi der er et kryds. For mig er "vejens forløb" noget, der har at gøre med sving, bakketoppe og ændringer i vejbredde.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.07.2011 19:23:53

@ fundiver - det vil sige, vi har misforstået nogle af de samme ting, jeg ville fx også være blevet bag bussen, fordi jeg husker at have lært, at man ikke må skifte bane så tæt på et kryds ... men som du siger, det gælder om at lære sig det særlige 'prøvesprog', og der kan de små bokse ved siden af svarene hjælpe.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 28.07.2011 20:21:29

Min elskede (nigerianer) terpede sig igennem teoriprøven på dansk vinteren 2010, og bestod i første hug! Nogle af de første ord han lærte på dansk var "vejens forløb" og hvad man "skal være særlig opmærksom på".... "ubetinget vigepligt" etc etc ret morsomt idag og striber på vejen, lyskryds er heller ikke et udbredt fænomen i Nigeria. Har kun set det ude på Victoria Island, Lekki i Lagos og Abuja enkelte steder, og iøvrigt ikke noget mange respekterer. Kærekort har næsten ingen officelt, men alle kører :wink: Selve køreprøven var meget let for ham, for da havde han fattet alt om filer etc.

Jeg er faktisk stadig imponeret, for han kunne ikke dansk havde jo kun været her i et par måneder....men lære udenad, det kunne han!

Jeg bestod heller ikke :wink:

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 01.08.2011 21:18:26

Jeg fik mit amerikanske kørekort ombyttet til dansk i 2005 uden teori- eller køreprøve - jeg skulle kun til synsprøve.

Men sikkerhedsmæssigt ville det have været til alles interesse at give mig en hæfte med forklaringer om de forskellige skilte og regler. Ikke fordi min amerikanske undervisning ikke var af høj kvalitet, men fordi færdselsreglerne er anderledes i USA.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2011 09:42:53

Jeg ser først nu, at der står i indlægget, at nogle nationaliteter kan få ombyttet deres kørekort til et dansk uden at skulle til køreprøve, men at USA ikke er på den liste. Det må så åbenbart være blevet lavet om siden 2005, og kan måske netop skyldes forskellige færdselsregler mm.

Umiddelbart kan det dog undre, hvilke nationaliteter andet end måske de andre EU-landes borgere, der kan fritages for dansk køreprøve, hvis amerikanere ikke kan. Og amerikanske statsborgere er vel næppe heller farligere i trafikken end f.eks. græske eller italienske :wink:

Besvar