Tilknytning

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
alien

Tilknytning

Indlæg af alien » 11.07.2011 01:44:40

Hej :)
Efter separation fra min danske mand, blev min opholdstilladelse inddraget. Det skete i sidste år. For en måned siden blev hele burlesque færdigt, og efter alle de klager og ansøgninger, fik jeg det endelige afslag. Det er fint nok, men der er en ting i det første afslag, jeg ikke kan forstå. Når man søger om at bevare sin opholdstilladelse, handler det også om tilknytning. I min tilfælde var svaret, at selvom jeg havde arbejdet helt fra starten (dog ikke fuldtid pga. skolen), havde bestået pd3, var i gang med uddannelse, har haft mange venner her, arbejdede frivilligt osv., jeg "ikke kunne antages at havde åbnet en sådan tilknytning til Danmark, at en inddragelse ville have været særligt belastende, idet jeg måtte antages at havde bevaret en væsentlig tilknytning til mit hjemland."
Argumentet for dårlig tilknyttning til dk var at ca. 3,5 år i landet ikke var nok.
Argumentet for væsenlig tilknytning til mit hjemland var min alder.
Jeg kender en person der er i en lignede situation, og derfor vil jeg gerne spørge om der er nogle der ved:
Hvor længe skal man være i landet for at være "tilknytet nok"?
Hvor gammel skal man være for at ikke være væsenlig tilknytet til sit hjemland?

Findes der en vejledning om de ting, eller er det sagsbehandlerens personlige vurdering?
Tak på forhånd :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilknytning

Indlæg af mh1 » 11.07.2011 05:15:34

Der er ingen 'tommelfingerregel', mht hvor langvarigt man skal have boet i DK. Der lægges megen vægt på, om man har barn med sin danske ægtefælle, og på om man har regelmæssigt samvær og/eller delt forældremyndighed, barnets alder og selvstændige tilknytning til DK. Endvidere lægges der vægt på, hvor gammel man har været, da man ankom og om man har familie og kontakt til denne i sit hjemland.
Du kan læse nogle afgørelser mv. her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/LegalInf ... orlængelse

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/0 ... ngelse.pdf
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.07.2011 06:28:21

Ja det er nok primært fælles børn, der tages hensyn til. Fordi en voksen barnløs person har boet 3-4 år i et andet land end sit eget, så kan man jo ikke sige, at det vil være "særligt belastende" for denne person at flytte tilbage til det land, hvor han eller hun er født og vokset op, taler sproget som sit modersmål og har boet i f.eks. 25 eller 30 år.

Det er vel sådan set logisk og rimeligt nok. Udgangspunktet er jo, at har man fået en opholdstilladelse pga. et ægteskab, så ophører opholdstilladelsen også, hvis ægteskabet gør det, og man endnu ikke har gjort sig "fortjent" til at få den gjort permanent. Ellers kunne man jo lige så godt give permanent opholdstilladelse med det samme, som f.eks. Canada gør det, eller efter 2 år som Australien gør det.

Men i Danmark er man generelt mere bekymret for både indvandring og mulige proformaægteskaber end i de andre nævnte lande, så derfor er de danske regler, som de er.

Men du har mulighed for at søge om en selvstændig opholdstilladelse til at studere eller arbejde i Danmark på lige fod med udlændinge, der aldrig har boet her før.

alien

Indlæg af alien » 11.07.2011 16:28:15

@ mh:Tak for svaret. Jeg tænkte nok det var sådan noget.

@fundiver:
Du siger "ophører opholdstilladelsen også, hvis ægteskabet gør det". Men det gjorde ægteskabet ironisk ikke. Samlivet ophørte i et styk tid, og det er samlivet der gælder for US ikke skilsmisse som sådan. Hvad jeg prøver at sige på en forvirrende måde er: separation (eller ændring af folkeregisteradresse) fører næsten automatisk til en skilsmisse for et dansk-udelandsk par hvis de ikke snyder med adresse. Hvorfor skulle man have et barn, når bortset fra alle de ting som arbejde osv. har man stadig (muligvis) tilknytning til sin ægtefælle. Hvorfor kan en udlænding der ikke er belastende for staten (ok, lidt belastende med gratis studie :)ikke få lov til at blive inden skilsmisse og prøve at redde forholdet? Jeg tror ikke det rammer proformaægteskaber så meget - de har "stabilt" forhold.
Tak for info.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.07.2011 16:37:20

Førhen udløste separation ikke hurtig reaktion fra US, da ventede de til skilsmissen var en realitet, før de skred til at skrive og spørge om man kunne give dem en god grund til at de ikke skulle inddrage opholdstilladelse.

Er man i gang med en uddannelse, er der vel mulighed for at fortsætte den og dermed få et nyt opholdsgrundlag. Afhængigt af statsborgerland, uddannelse osv. er der udvekslingsaftaler o.l., og så må man i gang med at finde ud af, om man kan hente noget der, eller med at søge legater.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.07.2011 19:10:16

Hvis I stadig er gift, så er den oplagte løsning jo et eller andet sted, at I må genetablere jeres samliv, hvis I stadig tror på, at der er en mulighed for at redde jeres forhold.

Besvar