Må man gifte sig i Danmark på et besøgsvisum..?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

TOSJA

Må man gifte sig i Danmark på et besøgsvisum..?

Indlæg af TOSJA » 03.07.2011 03:27:35

Hej Ægteskab uden grænser..:-) :D

Jeg vil starte med at rose dette forum, jeg er ny herinde og er virkelig glad over at der er et sted man kan søge råd, vejledning og hjælp når man stå overfor at skulle sætte sig ind i alle de vanvittige udlændinge regler via ny i Danmark.dk ... :D

Mit korte spørgsmål er lige pt ..

Må min srilankanske kæreste og jeg gifte os i Danmark mens han er her lovligt på et besøgsvisum (hvis han får det, nu han er fra "asyl lande gruppen") :(
(max 90 dage) ???

Hvad gør man efterfølgende..?

- Må vi, efterfølgende søge om " familiesammenføring"- mens han er i DK , eller skal han udrejse og søge fra hjemlandet..?

- eller kan man efterfølgende søge "arbejdsvisum /opholdstilladelse" " , mens han opholder sig lovligt i DK, er det nemmere at få såfremt man er gift..?

Vil et indgået ægteskab gøre det lettere at få besøgs eller andet visum igen senere, - det er det jeg læser herinde..???

Men på Ny i Danmark.dk...står der at man skal have "
BOET SAMMEN PÅ FÆLLES BOPÆL I 1½ ÅR..?????

Det med at bo lovligt sammen i 1½ år er jo LIDT svært...i DK hvis man ikke er gift..? ...men lovgivningen menes måske man skal have boet udenfor DK..???

Jeg synes det er meget svært at finde rundt i alle de regler.. :cry:

Mange hilsner B.L

VH B.L

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Må man gifte sig i Danmark på et besøgsvisum..?

Indlæg af mh1 » 03.07.2011 07:08:06

For at begynde fra bunden: man skal ENTEN være gift ELLER have boet sammen i 1 1/2 år, for at kunne søge fs.

Man kan godt gifte sig under visumophold, men din kæreste skal sørge for at få alle nødvendige papirer med, de skal være på engelsk eller oversat af en autoriseret oversætter, og de skal være legaliseret. Det sker hos lokale myndigheder og hos den danske ambassade. Og som du selv har set, er det ikke sikkert, at din kæreste overhovedet FÅR visum.

Medmindre du opfylder betingelserne for at få dispensation (har et særbarn, der har mindst normalsamvær med sin far), for alle de sjove krav, så er det jo også voldsomt meget op ad bakke at få fs. Det kræver jo nu bl.a. flere besøg i DK, og sprogskolegang under disse besøg. Læs her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

Det vil sandsynligvis være endda noget lettere, hvis I kan gifte jer i Sri Lanka, og du har mulighed for at rykke teltpælene op og bo i et andet EU/EØS-land i 3-6 mdr. Du kan læse om det her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
Husk, at du kan vælge alle mulige andre lande end lige Sverige og Tyskland, hvis det ville være lettere for dig at få job - England, Frankrig, Polen, fx.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2011 09:06:35

Se venligst nedenstående uddrag fra Nyidanmark:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm

For statsborgere fra landene i asyllandegruppen gælder det, at der normalt kun gives visum til ægtefæller/registrerede partnere/faste samlevere, børn under 18 år samt forældre. Ved faste samlevere forstås personer, der kan dokumentere, at de har boet sammen med personen, som de ønsker at besøge, i et fast samlivsforhold på fælles bopæl i mindst 1½ år.

Hver ansøgning bliver bedømt individuelt, så inddelingen af landene er kun vejledende. Hvis man fx tidligere har haft visum og har overholdt visumbetingelserne, kan det have betydning for vurderingen af ens ansøgning. Det kan også have betydning for sagen, hvis der foreligger helt ekstraordinære omstændigheder, fx hvis man ønsker at besøge en person, der lider af en livstruende sygdom, eller hvis formålet med rejsen er at deltage i en nærtstående persons begravelse.

Desuden kan man i visse tilfælde få et visum, selvom man ikke tidligere har haft et Schengen-visum, og selvom man ikke tilhører gruppen af personer, som normalt kan få visum til Danmark. Det kan fx være tilfældet, hvis udlændingemyndighederne vurderer, at der slet ikke er risiko for, at man vil tage fast eller længerevarende ophold i Danmark eller i de øvrige Schengen-lande, eller at man vil udgøre en sikkerhedsrisiko.

Med mindre din kæreste tidligere har haft problemløse besøg i Schengen, eller noget i hans individuelle forhold gør det helt usandsynligt, at netop han kunne finde på at søge om asyl eller blive illegal indvandrer i Schengen, kan han altså ikke få et visum til Danmark.

Han kan måske få et visum, hvis han ikke bor på Sri Lanka men bor og har opholdstilladelse i et forholdsvis velstående land som f.eks. USA eller Sydkorea. Og han kan måske få et visum, hvis han er meget veletableret på Sri Lanka, hvis han f.eks. er professor på et universitet eller en højtstående embedsmand i regeringen.

Men hvis ikke noget af det ovenstående er tilfældet, så må jeg ærlig talt anbefale, at I bruger jeres tid og penge på noget mere fornuftigt end, at han søger om et visum, som han alligevel aldrig vil kunne få.

I bliver nødt til at gifte jer, hvis der skal være nogen form for chance for, at han kan få bare et visum til Danmark. Og det må jo så foregå på Sri Lanka eller i et helt 3. land, hvortil I begge kan få lov at rejse til. Eller alternativt kan I etablere et fast samlivsforhold at mindst 18 måneders varighed i et andet land end Danmark f.eks på Sri Lanka.

TOSJA

Indlæg af TOSJA » 04.07.2011 02:56:04

Hej igen.
Tak for Jeres meget hurtige og grundige svar, det er rart at kunne søge hjælp herinde! :)

Jeg vil dog lige forklare situationen lidt grundigere...

Ang besøg i Danmark; Min srilanske kæreste vil IKKE skulle bo hos mig under sit ophold, men hos en af mine gode venner som han også kender fra sit besøg i Dk, vi har også fotos fra besøget - og vi skriver derfor IKKE på visumansøgningen, at han er min kæreste..
Vil det ikke hjælpe ,eller..? eller ???

Ang visum og tidligere Schengenophold; Han har de sidste min 5 år haft et job som kok på et containerskib som sejler rundt i bla. Europa og USA og i den forbindelse var han derfor også 5 dage i Danmark i år..han har således haft problemløse "besøg"./ kortere ophold ..i Schengenlandene i forbindelse med sit job, ..
HVILKET slags visum er det så han har for at kunne arbejde på denne måde....?

- Der står på Ny i Danmark.dk, at man skal have 350 kr pr dag til ophold hvis man bor privat, dvs 10.500 danske kr. for et 30 dages besøg..og det er jo mange penge.. :o

- Derfor havde vi tænkt os at søge 30 dage, MEN hvem tjekker at han har disse 10.500 kr og hvornår og hvordan .? Ambasaden.? I Lufthavnen..?

- Hvad hvis nu man søger om 60 dages besøgsvisum, ( det er jo langt og meget dyrt at tage hertil..!.) - vil det , for det første være sværere at opnå besøgsvisum i
60 dage....og vil de da bede om at se 21.000 kr ...til ophold eller..???

De skriver her, som jeg før har læst- at landeinddelingen er VEJLEDENDE og at man måske alligevel vil kunne opnå visum såfremt udlændingemyndighederne vurderer man IKKE vil tage varigt ophold osv...
HVAD gør man så i ansøgningen for at forklare dem at han IKKE udgør en
risiko for DK osv ..! ?
og udrejser igen..

Altså, hvad skal der lægges vægt på i ansøgningen af ting som kan fremme hans chancer for at få besøgsvisum.??
( lidt ligesom når man søger ind på en uddannelse og nævner sprogskoleophold, erhvervsarbejde osv.som relevante ting )

Jeg læser også, bla. herinde, at det er de enkelte Ambasader i landene som siger ja til de fleste visa ansøgninger OG at de enrådigt kan vælge at beslutte at udstede visum, og så til folk fra Asyllande gruppen, har jeg ikke ret, eller...??

Hvis ALLE krav ellers er opfyldt 100% og der er lavet er grundig og fyldestgørende invitation på engelsk fra værtsfamilien, osv,..- er der da alligevel ikke en chance for at opnå besøgsvisum til en god ven .??
(med det i mente at de jo skriver, at der i visse førnævnte/ovennævnte tilfælle kan udstedes visum alligevel )

ELLER vil det under alle omstændigheder og uanset hvad, være større
(eller eneste..?? ) - chance for at få besøgsvisum, - hvis jeg er gift med ham
( selvom han bor på Sri Lanka) og i ansøgningen derfor søger om at han skal besøge mig som værende hans " ægtefælle", bo hos mig osv..? !

Ja, det var en masse ekstra spørgsmål...håber I kan hitte rede i dem alle og svare mig :P ...For jeg er stadig forvirret. :D

Mange hilsner B.L.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.07.2011 05:46:09

Mht. hvordan din kæreste havde ophold i DK før, så er det måske nok lettere at DU spørger HAM, fremfor at andre sidder og gætter på, hvordan det kunne lade sig gøre?

Det er ikke sværere at få visum til 60 end til 30 dage, men der skal lægges bevis på flere penge. Enten en velspækket bankbog, eller en sponsor der fremlægger lønsedler. Han skal således enten have en sponsor, der skriver under på at ville huse og føde ham, eller 350 kr/dag der søges visum til. Han er lige meget fra et asylland uanset hvem, han vil besøge og hvor længe, så det gør næppe nogen forskel, hvem der inviterer ham.

Det nødvendige beløb/sponsoren skal dokumenteres overfor ambassaden, når visum søges.

Hvis han kender nogen i et andet Schengenland, eller der skulle være andre Schengenlande, der giver visum til srilankanere på lettere vilkår, som fx at de køber en pakkerejse, så kan han naturligvis på et sådant opnået Schengenvisum rejse videre til Danmark i visumperioden.
(http://www.colombo.diplo.de/contentblob ... en_DLD.pdf )

Italien giver således visum til srilankanere på pakkerejse, men naturligvis kun til rejseperioden, og det er formodentlig en dyr løsning. ( http://www.italy-vfs.com/documents.aspx#2 )

Det er nok din kæreste der vil have lettest ved at finde ud af, hvilke lande der er mest villige til at udstede turistvisum. Alle ambassaderne er listet i det første link, så det er bare med at gå i gang med at undersøge, hvilke krav de stiller. Han kender måske også nogle, der har været på turistbesøg i Europa, som kan fortælle hvordan de fik visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2011 06:33:25

Alt andet lige er der nok lidt større chance for, at han kan få visum til at besøge sin kæreste end en tilfældig ven. Ved behandlingen af en visumansøgning vejes immigrationsrisikoen således op imod de hensyn, der taler for at tillade besøget. Så jo stærkere tilknytning, visumansøgeren har til den person, der inviterer, jo bedre er det alt andet lige.

Det er derfor bestemt ikke "bedre" at få en anden person til at invitere ham - tværtimod. Man må også sige, at det forhold, at han har en kæreste i Danmark, alt andet lige gør det mindre sandsynligt, at han vil søge om asyl eller blive illegal indvandrer.

Det virker mere sandsynligt, at han måske kunne finde på at gifte sig med sin kæreste og søge om familiesammenføring, hvilket naturligvis er helt legalt og ikke står i vejen for, at han kan få et visum.

Det er ikke kærester, som visumreglerne skal "beskytte" schengenlandene imod, det er asylansøgere, illegale indvandrere samt naturligvis ikke mindst kriminelle og terrorister.

TOSJA

Indlæg af TOSJA » 06.07.2011 02:24:07

fundiver199 skrev:Alt andet lige er der nok lidt større chance for, at han kan få visum til at besøge sin kæreste end en tilfældig ven. Ved behandlingen af en visumansøgning vejes immigrationsrisikoen således op imod de hensyn, der taler for at tillade besøget. Så jo stærkere tilknytning, visumansøgeren har til den person, der inviterer, jo bedre er det alt andet lige.

Det er derfor bestemt ikke "bedre" at få en anden person til at invitere ham - tværtimod. Man må også sige, at det forhold, at han har en kæreste i Danmark, alt andet lige gør det mindre sandsynligt, at han vil søge om asyl eller blive illegal indvandrer.

Det virker mere sandsynligt, at han måske kunne finde på at gifte sig med sin kæreste og søge om familiesammenføring, hvilket naturligvis er helt legalt og ikke står i vejen for, at han kan få et visum.

Det er ikke kærester, som visumreglerne skal "beskytte" schengenlandene imod, det er asylansøgere, illegale indvandrere samt naturligvis ikke mindst kriminelle og terrorister.
Hej Igen.:-)

Tak for Jeres svar, jeg synes jeg er blevet klogere, omend også lidt forvirret igen, idet jeg herinde i andre tråde kan læse flere modsætninger, - bla at der IKKE gives besøgsvisum ( mere ) til "kærester" som er stataborgere i "asyllandegruppen"..?

Nu var det ellers jeg arbejdede med to muligheder efter at have læst
jeres 2 sidste svar, bla ovenstående citat..

Enten; at gifter mig med ham i et andet land end Danmark- og dernæst søge besøgsvisum til Danmark,

ELLER ;

At vi i besøgsvisumansøgningen skriver vi er kærester og at vi planlægger at gifte os i DK under hans besøg og dernæst må jeg jo så se at rykke teltpælene op noget tid kan jeg se, ....og bosætte mig i f.eks Sverige med ham, som I skriver... :shock:

Men ok. Vil der da være en chance for at kunne få et besøgsvisum til ham under ovenfor nævnte omstændigheder mht planlagt bryllup....? :?

Vil han kunne være sikker på at få et besøgsvisum såfremt vi er gift..? :wink:
Hvad vil de evt. kræve af skulle se af dokumentation på ambasaden i Sti lanka udover vores vielseattest..?

Lidt forvirrede hilsner .:-) :P

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.07.2011 07:19:38

Når en ambassade modtager en visumansøgning, så kan der ske en af to ting:

1) Ambassaden vurderer, at det er helt ubetænkeligt at udstede visum og udsteder det derfor selv (bone fida).

2) Ambassaden er ikke sikker på, at visum bør udstedes, og sender derfor sagen til Udlændingeservice.

Det er kun i situation 2), at visumpraksisnotatet og dets landegrupper træder i kraft. Så bliver din kærestes ansøgning sendt videre til US, så får han med sikkerhed afslag. Det kan der slet ikke være nogen tvivl om.

Derimod kan man ikke få forhånd udelukke, at situation 1) vil være tilfældet. Altså at ambassaden vil vælge at udstede et visum bone fida. Det, der især taler herfor, er at din kæreste tidligere har haft problemfrie besøg i Schengen. Men om det er nok, det har jeg ingen ide om.

Det har ingen betydning for vurderingen af en visumansøgning, at han skriver, at han har planer om at gifte sig, så det kan I lige så godt spare jer.

Hvis I er gift, kan han stadig ikke være sikker på at få visum. Men immigrationsrisiko vil ikke længere kunne være et argument for afslag. Derimod kan han få afslag, hvis han har indrejseforbud i Danmark eller er registreret i SIS, fordi f.eks. den franske efterretningstjeneste mistænker ham for at være medlem af en terrorgruppe. Og han kan naturligvis også få sin ansøgning afvist, hvis han ikke afleverer de nødvendige ting som f.eks. to pasfoto, et gyldigt pas og en korrekt udfyldt ansøgning.

Dokumentation for, at man er gift, er en vielsesattest. Dette er det eneste ekstra dokument, som man skal vedlægge visumansøgningen, hvis man er gift med den, som man ønsker at besøge. Men man skal stadig vedlægge alle de sædvanlige ting også, f.eks. invitationsbrev fra værten og meget mere.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.07.2011 11:18:53

@ tosja, har kigget lidt på om der er særlige regler for søfolk mht. visum - hvilket jo nærmest er tvingende nødvendigt - og det er der. Danmark står dog uden for de særlige regler, dvs. udsteder i hvert fald ikke visum i henhold til dem, men din kæreste kan jo have haft et 15-dages Schengen-visum fra fx Sverige eller Finland, som der har været 5 dage tilbage på.

Hvis han i løbet af de 5 år han har sejlet har haft sømands-Schengen-visum flere gange, og aldrig misbrugt det, så tæller det måske i forhold til om man vil give ham et besøgsvisum.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 06.07.2011 12:41:27

Lige et lidt mere personlig erfaring; i sin tid søgte vi også visum til min daværende kæreste også fra asyllande gruppen. Det blev øjeblikkeligt videresendt til US, selvom han havde været på bone fide visum før, da hans land på det tidspunkt da bone fide visum blev udstedt, var i immigrationslandegruppen.

Vi droppede hele Danmarks projektet, trak visum ansøgningen efter den havde ligget og kogt hos US i 10 uger, så vi aner jo ikke om han havde fået et visum. Jeg giftede mig i hans hjemland, og vi valgte EU løsningen i sin tid.

Vi bor på 2 år i DK. :)

TOSJA

Indlæg af TOSJA » 08.07.2011 03:01:13

Hej igen. :)

Tusind tak for de gode fyldige svar I har givet her, jeg begynder nu at få at disse regler
"ind under huden", det hjælper at få det skåret ud i pap et par gange.. :D

Nu begynder jeg at få / have et bedre "overblik" over mulighederne for besøgsvisum for min kæreste, og det vi kan gøre før og efter ansøgning om og evt udstedelse af visum.
Jeg vil undersøge mulighederne for alt det med at skulle "rykke teltpælene op" og bosætte sig med ham periodisk i f.eks Malmø ...ikke nemt når man har hus og en masse dyr som jeg har,...men alt er vel muligt hvis man virkelig vil.. 8)

Hvor er det godt der findes sådan en frivillig organisation som Jeres, hvor skulle man ellers gå hen med alle sine umulige spørgsmål .. :D
Tak
mange hilsner B.L

krikris

Indlæg af krikris » 08.07.2011 07:09:32

Alt er muligt, hvis man virkelig vil. Men det tager tid og kræver omhyggelig planlægning :wink:

Jeg efterlod 2 stk særbørn eget firma, landsted samt div hunde og heste etc. det ca 1/2 år projekt EU retten rullede og flyttede til midt Sverige :)

Aldrig skal min elskede leve under nuværende nationale regler lige meget jeg kunne have fået dispensation pga. af særbørn i sin tid.

Det kostede kassen rent økonomisk på den korte bane, men nok ikke på den lange, for idag kører det hele bare på skinner.

Men vores valg var også meget et "livssyns valg" og en del af meget langtsigtede planer om at bo både i min mands hjemland og DK, når han engang har fået dansk statsborgerskab.

Held og lykke!

TOSJA

Indlæg af TOSJA » 15.07.2011 00:00:39

krikris skrev:Alt er muligt, hvis man virkelig vil. Men det tager tid og kræver omhyggelig planlægning :wink:

Jeg efterlod 2 stk særbørn eget firma, landsted samt div hunde og heste etc. det ca 1/2 år projekt EU retten rullede og flyttede til midt Sverige :)

Aldrig skal min elskede leve under nuværende nationale regler lige meget jeg kunne have fået dispensation pga. af særbørn i sin tid.

Det kostede kassen rent økonomisk på den korte bane, men nok ikke på den lange, for idag kører det hele bare på skinner.

Men vores valg var også meget et "livssyns valg" og en del af meget langtsigtede planer om at bo både i min mands hjemland og DK, når han engang har fået dansk statsborgerskab.

Held og lykke!
Hej igen herinde. :)
Også tak for det sidste svar her, Krikis,- ja, alt kan lade sig gøre hvis man virkelig vil..

Men som du selv skriver, så kræver det tid og god planlægning..
Jeg må sige det er modigt og imponerende at så mange danskere forlader deres land Danmark og bosætter sig i udlandet med deres ikke EU ægtefælle,
pga vore aparte nyere familie sammenføringsregler. :shock:

Men HVOR LÆNGE er det man skal min. have boet i f.eks Sverige - for at kunne vende tilbage til DK med sin ikke EU ægtefælle -
( du skriver noget med at dit "EU projekt" varede 6 md..??? )
Jeg troede det var 18 måneder man skulle have boet i udlandet...(?)

- Og er der da stadig de samme vanvittige "familiesammenførings regler " for parterne mht at lægge 100.000 kr, min 3 år i job, osv, osv når man da vender hjem til DK ...???? Eller er reglerne da lettere for de tilbagevendte ægtepar....?

Jeg selv har et mindre, men propfyldt hus, 9 racekatte ( jeg er katteopdrætter )
og 3 mindre hunde.
Så jeg kan pt slet ikke overskue hvordan jeg skal kunne organiser at flytte til Malmø med alle mine dyr og mængder af møbler og sager..:D
(og svigtet og aflivet bliver mine dyr IKKE )

Du siger det tager lang tid og planlægning at skulle rive teltpælene op,
.- hvad er lang tid...??? :o

Jeg har pt minimum 7 - 10 måneder før min srilanske kæreste vil have mulighed for at kunne komme til DK , - men hvis alt dette med at flytte skal arrangeres - inden da, er det da for kort tid..?

Jeg tænker også - Hvad med mit hus..? Hvordan skal det blive udlejet...osv..?
Hvordan ordner man det praktiske med at skulle flytte til Sverige med sin udenlandske ægtefælle.?
Hvordan får man et sted at bo i Malmø...? :shock:
Osv osv

Jeg ved der er et særligt forum herinde vdr disse EU regler og Sverige, og det vil jeg se nærmere på, jeg har læst lidt, men ikke lige sat mig ned og nærlæst alle trådene endnu, ville høre din erfaring..
...det hele virker noget uoverskueligt nemlig... :?

Vh B.L

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.07.2011 06:26:15

Minimumskravet for at blive betragtet som vandrende arbejdstager er 10 UGERS beskæftigelse, med en ugentlig arbejdstid på 10-15 timer.

Det ER dog et minimumskrav, som man ikke bør udfordre, derfor er rådet at man sætter 4-6 mdr. af til projektet.

Man kan også flytte til Sverige eller Tyskland og arbejde på den danske side af grænsen, men så bør man i hvert fald blive mere end de 10 uger, helst arbejde mere end 10-15 timer/uge og man skal være særdeles omhyggelig med at indsamle dokumentation i form af huslejekontrakt, kvitteringer for husleje, el/vand/varme, tv og andre abonnementer, oprette bankkonto og i det hele taget opføre sig som om man har tænkt sig at blive boende i mange år.

Men så er det, at man helt og aldeles slipper for alle de krav, du nævner. Der er ingen sikkerhedsstillelse, ægtefællen tvinges ikke til at lære dansk i lyntempo og bevise det ved eksaminer, der er ingen særlige boligkrav osv.

Ægtefællen får et opholdskort, der gælder i 5 år, og efter 5 år et nyt, som er varigt.

Med så mange dyr er det selvfølgelig ikke sådan bare at flytte, men umuligt er det jo ikke. Og måske en flytning ville være en kærkommen lejlighed til at få ryddet lidt op? :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris

Indlæg af krikris » 15.07.2011 06:35:17

så så mh; jeg har 8 racehunde hjemme og dem skal der sgu ikke ryddes op i, men enig det matrielle bras vi samler, kan en container hurtigt løse :wink:

Det lykkedes mig dog at flytte til Sverige uden hele min Noahs ark (heste etc også) havde kun 3 hunde med.
Man har ofte et enormt netværk af lige så dyretossede venner, som gerne stiller op og hjælper.

Tojsa; jeg har sendt en privat besked til dig :wink:

Besvar