Problemer med SU afslag

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TheJesper

Problemer med SU afslag

Indlæg af TheJesper » 12.04.2011 21:31:50

Hej allesammen

Jeg fik tilbage i Oktober godkendelse på familiesammenføring til min kone efter vi havde boet i Sverige i 5-6 måneder, og det var jo rigtig dejligt.

På dette tidspunkt var jeg igang med mit speciale på IT Universitet og var altså studerende på SU, men havde dog også deltidsarbejde (der udgjorde en større indtjening end SU).

Min hustru begyndte på danskundervisning i starten af det nye år, men skiftede hurtigt til grundforløbet på SOSU uddannelsen. Her fik hun pænt stukket en SU ansøgning i hånden, men dette udviklede sig hurtigt til en længere affære.

Senest har jeg snakket med en ekspert fra SU Styrelsen, som var meget sympatisk og godt inde i tingene. Han pegede på, at når jeg ved indrejsen til Danmark har haft et andet hovedformål end at arbejde - hvilket jeg via mit studie blev vurderet til - så har min hustru ikke mulighed for at modtage SU.

Man kan altid diskutere om det er retfærdigt eller ej, men regler er naturligvis regler. Nu har jeg dog siddet og kigger Opholdsdirektivet (2004/38/EF) lidt igennem, og omkring studiestøtte finder jeg følgende to passager:
(21) Værtsmedlemsstaten bør dog kunne bestemme, om den vil udbetale sociale ydelser i de første tre måneder af et ophold eller for arbejdssøgendes vedkommende i en længere periode, eller studiestøtte, herunder til erhvervsuddannelse, forud for erhvervelse af ret til tidsubegrænset ophold til andre unionsborgere end arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende eller personer, der har bevaret denne status, og deres familiemedlemmer
Og vedr. Artikel 14 om ligebehandling
2. Uanset stk. 1 er værtsmedlemsstaten ikke forpligtet til at tillægge ret til sociale ydelser i de første tre måneder af et ophold eller eventuelt i den længere periode, der er omhandlet i artikel 14, stk. 4, litra b), eller til, forud for erhvervelse af ret til tidsubegrænset ophold, at yde studiestøtte, herunder støtte til erhvervsuddannelse, i form af stipendier eller lån, til andre personer end arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og personer, der har bevaret denne status, samt deres familiemedlemmer.
Jeg kan altså ikke se noget i direktivet, der peger på, at man kan nægte min hustru SU, hvis jeg ved indrejse var studerende (det skal siges, at jeg nu har afsluttet mine studier og er fuldtidsansat).

Er det mig, der ikke kan se reglens fundament? Eller er det noget jeg bør gå videre med? Jeg er dog bare meget bange for de resourcer, der skal til, for at komme igennem med det. SU'en er ikke afgørende i vores økonomi, men jeg ønsker den primært så min hustru kan føle sig bare en smule økonomisk uafhængig og ikke føle, at alle pengene altid kommer fra mig.

På forhånd tak :)

skaanebo

Re: Problemer med SU afslag

Indlæg af skaanebo » 12.04.2011 22:51:37

Når du har boet i Sverige og studeret i Danmark, har du været "person med tilstrækkelige midler" i EU-sprog. Det betyder jo groft sagt, at du og din familie også skal klare jer selv, når I flytter videre til et andet land (Danmark).

For at din ægtefælle kan blive berettiget til SU, skal du selv være arbejdstager i Danmark, eller du skal have været arbejdstager i Sverige under dit ophold i Sverige.

Hvis du i øjeblikket arbejder i Danmark, burde din kone derfor også være berettiget til dansk SU.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2011 06:43:59

Hvis du var tysk statsborger og var indrejst i Danmark med henblik på at studere, så ville du også skifte status til arbejdstager og opnå de dermed forbundne rettigheder, hvis du senere begyndte at have arbejde som din hovedaktivitet.

Du må ikke stilles ringere end det, bare fordi du er dansk statsborger, og derfor skal du også betragtes som en vandrende arbejdstager, nu hvor du er begyndt at arbejde. Man må ikke hænge sig i, hvad din status var, da I indrejste i Danmark.

I kan få hjælp til at kommunikere med myndighederne i denne sag ved at henvende jer til en gratis retshjælp eller til ÆUG`s rådgivning, som du kan henvende dig til ved at udfylde kontaktformularen under "kontakt".

Uanset om pengene er afgørende for jer eller ej, så er sagen da både principiel og vigtig og bør derfor absolut følges til dørs.

I disse tider, hvor politikerne taler om optjening dit og optjening dat, skal ÆUG da som organisation have sat foden ned der, hvor der overhovedet er mulighed for det. For det er da absolut ikke noget, som danskere med udenlandske ægtefæller kan være tjent med.

TheJesper

Indlæg af TheJesper » 13.04.2011 16:53:53

Tusind tak for jeres svar og hjælp :)

Hvad skal jeg skrive i kontaktformularen til ÆUG? Det samme som jeg har skrevet herinde?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2011 16:57:58

Ja.

TheJesper

Indlæg af TheJesper » 13.04.2011 17:44:26

Tak :)

denrigtigeida

Re: Studerende: definitionen på arbejdtager & dansk SU til æ

Indlæg af denrigtigeida » 22.06.2011 20:13:16

Kære ÆUG,

Efter nogle års rejsen frem og tilbage til Brasilien vil jeg nu meget gerne have min brasilianske kæreste til DK et stykke tid. Vi regner med at blive gift i DK i april eller maj 2012. Han vil gerne læse i DK til september 2012, og vi havde egentlig regnet med at bruge de danske regler, så han kunne få SU.

Men med de nye gebyrer og de øgede danskkrav fra d. 1. juli 2011, begynder jeg at overveje EU-reglerne. Også for at min kæreste kan blive bedre stillet ud i fremtiden.

”Problemet” er, at jeg er studerende. Ifølge min uddannelsesplan skal jeg i 50 dages praktik i løbet af forårssemestret 2012 og skrive speciale i efteråressemestret. Min SU er imidlertid opbrugt fra januar 2012, så det har hele tiden været meningen at jeg det sidste år af min uddannelse ville arbejde ved siden af studierne.

Jeg er nemlig med på, at jeg skal være arbejdstager, for at min kæreste kan få SU i DK efter FS via EU-reglerne, men har nogle spørgsmål til hvor meget, hvor og hvornår. Desuden vil jeg pga. den opbrugte SU få problemer med at kunne forsørge nogen af os, hvis jeg ikke arbejder. Jeg vil altså gerne have hjælp til at vurdere sandsynligheden for komme i arbejdstager-kategorien under forskellige scenarier:

1. Kan jeg overhovedet hævde at min primære beskæftigelse er arbejde, når jeg stadig er indmeldt som studerende, men min SU er opbrugt? Har det evt. noget at sige, om arbejdet er relateret til min uddannelse? Herunder, kan jeg hævde ikke at være studerende i det tidsrum hvor jeg har sommerferie? Bliver jeg evt. nødt til at tage orlov fra studierne?

2. Er det vigtigst at jeg arbejder i det andet EU-land, eller er det vigtigere at jeg arbejder i DK, når jeg kommer tilbage? Skal jeg evt. arbejde begge steder? F.eks. kunne jeg tage min praktik i et andet EU-land, og så søge arbejde i DK, når jeg kommer tilbage. Sådan lød det lidt som om SU-styrelsen anbefaler her: viewtopic.php?f=7&t=4494. Men dette er måske forældet?

3. Skal jeg have kontrakt på arbejde allerede inden jeg kommer til et andet EU-land/inden jeg kommer tilbage til DK? Kan jeg nøjes med at tage afsted som arbejdssøgende?

Jeg kan ikke rigtig bruge grænsegænger-modellen, fordi jeg ønsker at ende med at havne i Aarhus hvor jeg har min familie og mine studier plus at min kæreste ønsker at læse i enten Aarhus eller Aalborg. Derfor ville jeg under alle omstændigheder ønske mig at arbejde i Aarhus efter en tid i et andet EU-land.

KæmpeTak for jeres indsats i kampen for grænseløs kærlighed!!

Ida

Ps. Det kune være skønt med en mere overskuelig emneopdeling her i forummet, hvis er ladesiggørligt ;)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.06.2011 20:28:04

Du kunne - i stedet for at hoppe ind i en andens tråd, der handler om noget andet - også begynde med at lave et nyt emne, så bliver det også mere overskueligt for andre :wink:

Du skal have arbejdet minimum 10 uger 10-12 timer om ugen til normal timeløn i et andet EU-land, for at kunne blive betragtet som arbejdstager i EU-rettens forstand. Dette beskedne krav kan du læse på http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... retten.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

denrigtigeida

arbejdstager-definition og ægtefælles mulighed for SU

Indlæg af denrigtigeida » 23.06.2011 16:02:10

Hej mh,

Jeg tænkte netop at jeg ville prøve at finde en tråd, hvor mine spørgsmål passede ind. Jeg har allerede surfet meget rundt og søgt på forummet, og fundet spredte informationer mange steder, men alligevel aldrig helt dækkende. Men i virvaret af regler er det måske sådan det er nødt til at være - hver unik sag for sig ;)

Jeg er nu vendt tilbage til linket fra nyidanmark og nærlæst de forskellige domme omkring, hvad der skal til for at blive regnet som arbejdstager, f.eks.:
-man behøver ikke kunne forsørge sig selv
-man må gerne arbejde på en tidsbegrænset kontrakt
-med meget få timer om ugen
-det kan endda gælde, selvom man er (midlertidigt, ufrivilligt) arbejdsløs???

1. Er konklusionen dermed, at det faktum at jeg også er studerende er irrelevant, hvis jeg ellers arbejder ved siden af i overensstemmelse med retningslinierne på 10-12 timer i ca. 3 md.?

2. Hvad hvis jeg finder en praktikplads i det andet EU-land og også søger efter arbejde der, men aldrig finder et? (jeg har lidt opsparing, jeg evt. vil kunne leve af)

3. Skal vi være ægtefæller i hele min arbejdsperiode i det andet EU-land, eller kan vi godt blive gift på et vilkårligt tidspunkt imens jeg arbejder i EU-landet? Hvis vi kan, skal det så foregå i EU-landet eller kan vi smutte til DK og holde bryllup et par dage?

4. Er der nogen erfaringer ift. hvor lang behandlingstiden kan være på en sådan EU-familiesammenføring?

5. Forudsat min mand har fået opholdskort (eller bare nået at søge om det) i det andet EU-land, skal han så have tilsagn om dansk opholdstilladelse, før han 1) gratis kan gå i gang med at studere i DK og 2. er SU-berettiget i DK?

På forhånd mange tak!
-og næste gang lover jeg at oprette en ny, personlig tråd ;)

Besvar