Udstationering i Polen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Stein

Udstationering i Polen

Indlæg af Stein » 08.06.2011 23:26:55

Kære ÆUG

Jeg arebejder i et firma hvor stort set al af min arbejdsaktivitet er relateret til Polen. Dvs. jeg sidder fysisk i DK men arbejder med projekter i Polen. Jeg er jævnligt i Polen for at tilse projekter, lave aftaler og kontrakter osv.

Min kæreste kommer fra Ukraine - og vi overvejer naturligvis at benytte os af familiesammenføringsreglerne efter EU-retten.

Vi er pt. i gang med flere projekter der gør vi skal have ansat flere folk på vores lokalkontor i Polen og jeg har derfor talt med min arbejdsgiver om at tage en 3 månedres udstationering i Polen.

Jeg har læst godt og grundigt på reglerne på diverse hjemmesider - men det må da være en rigtig god situation at stå i for at benytte sig af EU-retten?

Min kæreste er i DK nu på besøgsvisum men rejser om få dage tilbage for at afslutte hendes universitetsuddannelse i Ukraine. Planen er at jeg rejser til Ukraine sammen med min søn og holder ferie dernede hvorefter vi alle vender tilbage til DK ca. 10. juli.

Min kæreste skal søge nyt besøgsvisum når hun kommer tilbage til Ukraine - hendes 4. besøgsvisum til DK - og må lovligt opholde sig her indtil primo september uden at komme i karambolage med "90 dage indenfor 6 måneders" reglen.

Jeg forestiller mig vi gifter os i DK i juli/august, flytter til Polen i 3 måneder og søger om familiesammenføring via Eu-retten når vi vender tilbage til DK.

Jeg går ud fra det vil være en fordel jeg laver en udstationeringsaftale med min arbejdsgiver (måske også af andre grunde men det er irelevant i denne sammenhæng). Jeg har fast bolig her i DK - som jeg bare vil lade stå tom. Det bør vel ikke være noget problem?

Skal jeg have et EU-registreringsbevis i denne situation? Vil det være en fordel?Kan min kæreste - kone på det tidspunkt :-) - søge om sit EU-opholdskort i DK inden vi rejser til Polen eller skal det søges i Polen?

Er der specielle forhold vedr. de polske myndighder - som jeg bl.a. kan læse der er med de tyske - vi skal være opmærksomme på?

På forhånd tak for svar :-)

Mvh.
Stein

PS Jeg har en søn i DK der bor hos sin mor men er hos mig min. hver 2. weekend. Det vil selvfølgelig være en stor fordel for ham og jeg og vores forhold hvis jeg ikke fysisk behøvede at flytte til Polen i 3 måneder. Jeg har set i forskellige indlæg og artikler her på internette at mit arbejde måske kan betragtes som grænseoverskridende tjenesteydelser og især efter Zambrano dommen gøre vi slet ikke behøver flytte fysisk til Polen? Men det er vel for usikkert om US vil give os familiesammenføring på den baggrund uden vi først skal gennem en retssag eller en sag ved EU-domstolen ...?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udstationering i Polen

Indlæg af mh1 » 09.06.2011 05:34:44

Du skal være selvstændig for at kunne bruge reglerne om grænseoverskridende tjenesteydelser.

Når du både vil bevare din bolig til rådighed og arbejde for en arbejdsgiver i Danmark, så bliver det ret så vanskeligt at overbevise US om, at du reelt er flyttet til Polen - ikke mindst når du allerede før flytningen hyppigt er rejst frem og tilbage mellem Polen og DK. Du bør ikke lægge en plan om kun lige akkurat at blive 3 måneder, men hellere tænke 4-6 mdr.

MEN når du har et barn - afhængig af, hvor lille/stor han er (snart 18 hjælper nok ikke :wink: ) - og har normalsamvær med ham, så er der jo muligheden for at søge efter de danske regler og søge dispensation fra alle kravene om sikkerhedsstillelse, indvandringsprøve mv. med den begrundelse at det vil umuliggøre samværet med din søn, hvis du tvinges til at flytte til Ukraine for at være sammen med din kone. Der er ingen garanti for at du får dispensation, men i den tid sagsbehandlingen tager, kan du og din nye kone bo sammen i DK, dog kan hun ikke få cpr.nr. og dermed sygesikring, men I kan være sammen. Får du så afslag på dispensation har du jo EU-reglerne at falde tilbage på.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2011 06:50:49

Ja når du har særbørn i Danmark, så er det mest oplagte ærlig talt at søge efter de danske regler, da I jo så efter alt at dømme vil kunne få dispensation. I skal derfor alene leve op til reglen om, at I ikke må være proformagift.

Stein

Indlæg af Stein » 09.06.2011 20:33:11

Formålet for os med at bruge EU retten er, at det, så vidt jeg forstå reglerne stiller min kæreste meget bedre, når vi vender tilbage til DK, end hvis vi søger efter de danske regler? Den dispensation i taler om jeg måske kan søge pga. ef min søn gør det vel bare nemmere at få familiesammenføring i første omgang men stiller jo ikke min kæreste bedre hvis jeg dør eller bedre mht. at få permanent opholdstilladelse efter 5 år osv.?

Der er jo tale om reelt arbejde i Polen, og hvis jeg er udstationeret har jeg jo dokumentation på jeg fysisk skal flytte til Polen for at udføre dette arbejde ... Samt dokumentation på jeg har boet i en lejet bolig dernede i den periode det drejer sig om uanset det så måtte være 3 eller 4 måneder? Det har jeg svært ved at se ikke skulle være bevis nok? Jeg kan da godt forsøge at leje min bolig ud mens vi er væk - men da vi bor på landet er der næppe nogen der er interesseret i at leje den for en kort periode. Men det er måske bedre i det mindste at have prøvet?

Det datterselskab vi har i Polen som jeg i givet fald skal arbejde for er et polsk registreret firma - så det er måske bedre jeg får en reel ansættelsesaftale med dem i stedet for en udstationeringsaftale med moderselskabet i DK?

MSH

Indlæg af MSH » 09.06.2011 23:12:41

Stein:

Der er for så vidt ikke nogen tvivl om, at du teknisk set er omfattet af EU-reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed, men du skal være forberedt på, at Udlændingeservice og Integrationsministeriet i 10 år har formået at 'fortolke' disse regler så alternativt, at det i virkeligheden kun er en(dnu) en dom ved EU-Domstolen, der kan tvinge dem til at følge både ånd og bogstav i fælleskabsretten.

Det vil i praksis sige, at du, når du søger efter EU-reglerne, vil vente 3 mdr. på et afslag fra US, dernæst vente yderligere 10 mdr. på en stadsfæstelse af dette afslag fra IM, og først herefter kan du anlægge en sag ved de danske domstole, hvor du så må påregne yderligere 2-3 år, før der foreligger en afgørelse.

Hvad en sådan bliver, er ikke til at gætte på, og om du overhovedet kan anke en dansk domstols afgørelse til EUD er heller ikke sikkert.. tilsyneladende er der ikke ret mange sager, der bliver sendt videre til EUD fra Danmark. Grunden hertil kan man selvfølgelig kun gisne om, men mon ikke det faktum at det udvalg, der skal vurdere, om en sag skal for EUD er politisk udpeget af VKO-regeringen har en ikke ubetydelig rolle?

Det korte af det lange er, at i alle de år jeres sag verserer, har din kæreste INGEN RETTIGHEDER OVERHOVEDET HER I DANMARK. Ingen ret til lægehjælp, uddannelse, arbejde osv. osv.

Det kan godt blive ret hårdt for jer som familie.

MVH,

MSH.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.06.2011 05:38:25

Enig med MSH - og med dig: ja, din kone er bedre stillet efter EU-retten og du har en oplagt mulighed for at komme ind under det regelsæt.

Menmenmen, med en bolig stående til rådighed i DK vil såvel US som skattevæsenet betragte dig som boende i DK med hvad dertil hører af fuld skattepligt. Især, hvis du arbejder for en dansk arbejdsgiver!! (skat er endnu skrappere end US). Endvidere: mht skat, skal du være borte fra DK i mindst 6 mdr. for at slippe for den danske skattepligt, og som sagt: har du en bolig til rådighed (dvs. tom) i DK, så slipper du ikke.

US kan evt. overbevises om at du har haft 'reelt ophold' ved at du kan vise annoncer der godtgør at du har forsøgt at udleje din bolig, mens du er i Polen. Men klart bedst, hvis den faktisk ER udlejet. Og klart bedre jo længere du bliver i Polen.

Som du beskriver din situation - med hyppige arbejdsophold i Polen fra din danske adresse - så kan du måske vende situationen i en periode, sådan at du bliver i Polen yderligere nogle måneder, men ofte arbejder i DK? Er det praktisk muligt? Du bliver så grænsegænger, og skal følge reglerne for det, dvs. sove mindst 4 af ugens 7 nætter i Polen, og ligeligt fordelt. Dvs. ikke en lille måned i træk i DK, så godt og vel en måned i Polen. Det går selvfølgelig ud over samværet med din søn, selv om han vel godt kan komme til Polen med dig - men har han nogle fritidsinteresser vil han nok være træt af at skulle det hver anden week-end. Måske kan I lave en anden aftale i den periode på ca. 6 mdr.?
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.06.2011 11:25:53

Det er rigtigt, at man selv med dispensation opnår en fordel ved at komme ind under EU-reglerne, idet man da også kommer ind under EU-reglerne, når det drejer sig om ret til permanent ophold.

Her er min anbefaling dog den, at man lige slår koldt vand i blodet og afventer, om dog ikke det danske folketing relativt snart ændrer de regler til noget mere rimeligt. Vi skal have valg senest om 5 måneder, og oppositionen fører stort i alle meningsmålinger. Og alle partier i oppositionen er totalt imod de gældende regler og ønsker at lave dem om. De er bare ikke helt enige om, hvilke regler, der så skal gælde i stedet.

Hvad angår den situation, at den danske ægtefælle afgår ved døden, så afgøres det fra sag til sag, om den efterladte ægtefælle med midlertidig opholdstilladelse får lov at blive. Og ifølge direktøren for US er der eksempler på, at ægtefæller med helt end til 12 måneders ophold i Danmark har fået lov at blive.

Dette er information, som han personligt har givet ÆUG´s bestyrelse, og jeg går da ud fra, at han ikke står og lyver os lige op i vores åbne ansigter. At et egentlig retskrav, som man har i EU-reglerne, er at foretrække, er der ikke tvivl om. Men den danske praksis i sådanne sager er altså ikke altid så umenneskelig, som man kan få indtryk af, når man hører den hårde politiske retorik fra Christiansborg.

Stein

Indlæg af Stein » 15.06.2011 23:41:16

I er godt nok hurtige til at svare ...!
Tak for det :-)

Jeg har tidligere været udstationeret i udlandet for en anden arbejdsgiver og kender godt lidt til reglerne om skattepligt i det tilfælde.
Men er de relevante i denne sammenhæng?
Hvis man har boet i et andet EU-land i mindre end 6 måneder vil man mig bekendt være skattepligtig i Danmark. Er det afgørende for en sag om familiesammenføring efter EU-reglerne om skattepligten er ophørt i DK?

Vi overvejer stadig mest at benytte os af EU-reglerne - selvom jeg da godt kan se det kunne være en mulighed for os at søge dispensation da min søn er 10 år og bor hos sin mor. Vi har fælles forældreret og han er fast hos mig min. hver anden weekend.
Men får vi ikke familiesammenføring efter EU-reglerne, kan vi vel efterfølgemde søge efter de danske regler - og evt. søge dispensation?

Jeg var i et af mine indlæg inde på om det er bedst for mig i denne situation at have en udstationeringsaftale med min danske arbejdsgiver - eller en ansættelsesaftale med vores polsk registrerede datterselskab. Kan I sige noget om det?

Jeg har været ved at undersøge om jeg kan udleje min bolig. Det bliver ikke nemt for så kort en periode da jeg bor langt ude på landet. Jeg har imidlertid en bror der er ved at blive separeret som måske gerne vil leje min bolig i perioden. Men udsætter vi os så ikke bare for at US vil mistænke os for at have lavet aftalt spil?

Mvh.
Stein

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.06.2011 06:36:35

Nu er det ikke en absolut betingelse, at dit hus SKAL være udlejet, men det er en af de ting, US ser på for at bedømme om et ophold i EU-land er reelt.

Hvis du bruger kombinationen: kontrakt i Polen / annoncere huset til udleje ELLER leje ud til din bror, tror jeg ikke US kan finde noget at hænge en mistanke på.

Hvis det er sædvanligt at din arbejdsgiver laver udstationeringsaftaler, og du i øvrigt sørger for at samle dokumentation for husleje, el, varme, vand, indkøb med kreditkort, tilmelding til aktiviteter i Polen osv. som beviser dit reelle ophold, så er det formodentlig også lidt lige meget om dit hus faktisk ER udlejet eller ej, men det er klogt at i hvert fald melde det til hos en ejendomsmægler (at annoncere vidt og bredt at man har et tomt hus langt ude på landet er måske lidt risikabelt?)
mh
Rådgiver for ÆUG

Stein

Indlæg af Stein » 21.06.2011 23:25:38

Jeg er stadig lidt usikker på hvorvidt US vil acceptere en udstationering for en dansk arbejdsgiver som baggrund for en familiesammenføring efter EU-retten … Og håber I måske kan hjælpe lidt på min forståelse ved at svare på følgende:

Hvis man har boet i et andet land i mindre end 6 måneder indenfor et skatteår vil man mig bekendt være skattepligtig i Danmark uanset om man er udstationeret eller af anden grund reelt flyttet til det pågældende land. Er det afgørende for en sag om familiesammenføring efter EU-reglerne om skattepligten er ophørt i DK i den periode man er i det andet EU-land?

Jeg var i et af mine tidligere indlæg inde på om det er bedst for mig at have en udstationeringsaftale med min danske arbejdsgiver - eller en ansættelsesaftale med vores polsk registrerede datterselskab. Kan I sige noget om det?

Skal jeg have et EU-registreringsbevis, hvis jeg opholder mig i Polen som udstationeret for en dansk virksomhed? Kan man i det hele taget få det - vil det være en fordel overfor US at have det –? Kan min kæreste - kone på det tidspunkt - søge om sit EU-opholdskort i DK, inden vi rejser til Polen eller skal det søges i Polen?

Er det en mulighed at sende en email til US og spørge dem om de vil acceptere en udstationeringsaftale for en dansk arbejdsgiver som baggrund for en familiesammenføring efter EU-reglerne? Kan man regne med de svarer – og regne med svaret …?

Er der specielle forhold vedr. de polske myndigheder - som jeg bl.a. kan læse der er med de tyske - vi skal være opmærksomme på?

Fundiver – du skriver lidt om muligheden for at søge efter de danske regler men søge om dispensation med henvisning til jeg har særbørn. Er der en tråd her på siden hvori man kan læse lidt om den mulighed – hvad man skal leve op til for at kunne bruge den og hvad den reelt betyder for os, hvis vi kan brug den?

Mvh.
Stein

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.06.2011 06:59:21

Skattepligten er ikke afgørende – når man på den ene side siger, at 10 uger kan være tilstrækkeligt til at statuere reelt ophold kan man naturligvis ikke på den anden side hævde, at man skal opholde sig mere end 6 mdr. i det andet EU-land.

Hvilken kontrakt der vil være bedst tror jeg ikke, du kan få svar på her, der mangler slet og ret erfaring med det. Og US vil sandsynligvis ikke svare på det heller, det ville jo være at sagsbehandle på din sag før du overhovedet indgiver ansøgning, og det gør de ikke. Det er ikke ligesom skat, at man mod betaling kan få en bindende forhåndserklæring!

NATURLIGVIS skal du helst omgående gå hen og få dig registreret i Polen, det er jo det allervigtigste bevis for at du har haft et reelt ophold. Din kone kan søge om polsk og dansk opholdskort, mens hun er i Polen, men da det må tage op til 6 mdr. at udstede det, er det ikke sikkert hun når at få nogen af dem, før I flytter til DK.

Erfaringen her på forum med polske myndigheder er vist sparsom (siden ingen springer ind med gode råd), du kender nok selv mere til dem, da du har arbejdet der ofte.

Du kan læse om særbørn og dispensation på
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/legalinf ... /eu060.htm

og ellers bruge søgefunktionen øverst på siden her og skrive særbarn eller særbørn, så kommer alle indlæg med spørgsmål og erfaringer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar