Arbejde i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
scorpious

Arbejde i Sverige

Indlæg af scorpious » 04.05.2011 17:02:03

Hej till alle. :D
Jeg har et spørgsmål

Jeg er en dansk statsborger, min kone er en amerikansk statsborger
. Vi søger FS i Sverige efter EU-regler.
Registreringen af ​​Bevis har varet mere end en måned på grund af administrative fejl, så vi brød afleveringsfristen 24.mart til at fremlægge alle nødvendige dokumenter.
Sidste gang jeg talte med Migrationverket i Malmø, fik jeg svar, at løse sagen vil vare op til 6 måneder.
Men nu har jeg et nyt problem, fordi jeg er sikker på, at jeg skal har et job de næste 6 måneder i Sverige.

Mine planer var ikke at bo 6 måneder eller mere i Sverige.
Nu er jeg bekymret, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Mit spørgsmål er, vil min arbejdsløshed i Sverige vil har en negativ konsekvenser på vores FS efter EU-regler.. og om det er smart træk for at tilmelde mig til svenske arbejdeformideling som arbejdsløs.(I håb om at det vil hjælpe mig med at finde et job)..
Jeg kender ikke MigrationsVerket system i Sverige, så hvis jeg var arbejdsløs på det tidspunkt hvis De kontrol over min status i Sverige, hvad er vores muligheder for et positivt resultat?
Vil deres(MV) eventuelle adgang til mine registrering som en arbejdsløs person, for en periode af mit ophold i Sverige har en negativ reaktion på vores sag?

Jeg har prøvet at finde et andet job, men uden kontakter og anbefalinger går meget svært at finde et job .. jeg er ikke sikker på, jeg vil finde det og uden at registrere med AMU and Arbejde formideling in Sweden.
Jeg er bange for der vil snart stå uden indtægt for at støtte familien.
Jeg har tænkt at lade sig registrere hos svensk arbetsformedlingen og AMU i håb om, at jeg hurtigt vil komme til at arbejde.

På forhånd,Tak!

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Arbejde i Sverige

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.05.2011 18:29:38

De svenske myndigheder har op til seks måneder til at udstede opholdskort til din ægtefælle og registreringsbevis til dig, men jeres rettigheder til blandt andet at søge og tage svensk arbejde træder i kraft i samme sekund I har afleveret ansøgningerne om opholdskort og registreringsbevis. I er derfor ikke forpligtede til at vente på, at Migrationsverket får lavet dokumenterne til jer.

Da du selv er dansk statsborger, har du jo også muligheden for at søge og tage arbejde i Danmark, samtidig med at I bor i Sverige. For din ægtefælles vedkommende er disse muligheder noget mere begrænsede, da hun som tredjelands-statsborger kun har såkaldt afledte rettigheder, og derfor kun må søge og tage arbejde i det land, hvor I bor.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.05.2011 22:01:34

Arbejdsformidlingen er faktisk et ret misvisende navn, for det er virkelig sjældent, de kan formidle nogen job. Jeg ville med andre ord ikke forlade mig på dem. Men sørg for at melde dig ind i en a-kasse næste gang, så du ikke risikerer at stå helt uden indkomst.

Din ægtefælle kan i øvrigt søge ophold efter nationale regler i stedet, så stilles ingen krav til din økonomi, og I kan fx uden problemer søge socialhjælp. Men din ægtefælle skal så søge fra sit hjemland.

scorpious

Indlæg af scorpious » 12.05.2011 18:53:32

Hi igen!
Sidste gang, da vi var i Migrationverket Malmø, de foreslog os, at vi søger Fs i henhold til svenske regler...
De fortalte ikke mig, at min ægtefælle skal forlade Sverige, indtil den endelige afgørelse.Nu er jeg lidt forvirret..

Er der en mulighed for, at min ægtefælle forbliver i Sverige, fordi vores sag er allerede i gang,... mens vores sag er endeligt løst. :?: Tak!

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 12.05.2011 19:32:07

Som skaanebo skriver skal din ægtefælle rejse til sit hjemland, hvis i skifter til svenske nationale regler

Det er stadig ufatteligt for mig at man ikke sikre sig en eller anden form for indtægt inden man kaster sig ud i et projekt som det er at flytte ti et andet land hvor det er et krav at man skal forsørge sin ægtefælle, men det er min helt personlige mening.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.05.2011 20:39:18

scorpious skrev:Hi igen!
Sidste gang, da vi var i Migrationverket Malmø, de foreslog os, at vi søger Fs i henhold til svenske regler...
De fortalte ikke mig, at min ægtefælle skal forlade Sverige, indtil den endelige afgørelse.Nu er jeg lidt forvirret..

Er der en mulighed for, at min ægtefælle forbliver i Sverige, fordi vores sag er allerede i gang,... mens vores sag er endeligt løst. :?: Tak!
Nej, medmindre din ægtefælle er indlagt på et hospital eller behøver behandling, som ikke ydes i hjemlandet, så er der ingen mulighed for at blive i Sverige under sagsbehandlingen efter de nationale regler.

Det, som vil ske er, at I efter et stykke tid får en indkaldelse til at møde på migrationsverket. Her forkyndes I afgørelsen fra migrationsverket, som vil være et afslag, hvis du ikke opfylder betingelserne. Et afslag medfører en afvisning fra Sverige, som iværksættes hurtigst muligt. Kan I ikke selv betale en billet til hjemlandet, betaler og bestiller migrationsverket. Vel hjemme igen, kan din ægtefælle så søge en opholdstilladelse efter nationale regler på nærmeste svenske ambassade eller konsulat. Her er sagsbehandlingstiden for tiden 9 måneder.

thore71

Indlæg af thore71 » 13.05.2011 03:24:20

En stor del af ventetiden for en svensk opholdstilladse er tiden før man kommer til samtale på ambassaden.

Jeg vil derfor anbefale at din ægtefælle kontakter den svenske ambassade i USA og bestiller en tid for interview for svensk opholdstilladelse. Det er første skrit for at kunne søge om svensk opholdstilladelse og kræver ikke at I indleverer en ansøgning. Så er den mulighed også åbnet op og I kan spare noget tid hvis I vælger denne løsning i stedet for en EU tilladelse.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 13.05.2011 07:14:54

Det er altså ikke korrekt at man spare tid ved brug af nationale svenske regler fremfor EU regler, og ikke på det grundlag at man skal vælge det ene regelsæt fremfor det andet.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2011 07:49:06

Nej, det absolut hurtigste er at gøre brug af EU-retten. Derimod er det da rigtigt, at der i visse lande kan være en lang ventetid på at komme til interview på Sveriges ambassade eller konsulat, og den egentlige sagsbehandling går jo først i gang, når interviewet er gennemført, så i den forstand kan det give god mening at være hurtigt ude med at skaffe sig en tid til dette. Det at man kommer hurtigt til samtale på ambassaden er dog stadig ingen garanti for nogen hurtigere sagsbehandling, idet det jo stadig afgøres af, hvor travlt sagsbehandlerne har det på Migrationsverket i Sverige. Det hurtigste tilfælde, jeg kender, er tre måneder, men den vejledende ventetid er i øjeblikket ni måneder.

scorpious

Indlæg af scorpious » 13.05.2011 08:38:23

Mange tak til alle, der reagerede på min spørgsmålet .Jeg nu se, hvad jeg skulle gøre med min FS i Sverige :idea: , men ....
Jeg har haft et job da jeg kom til Sverige, men desværre jobbet varede kun 3 måneder
. Jeg kunne ikke antage, at jeg vil miste mit job så hurtigt...

Jeg har mistet mit job i mellemtiden, havde jeg ingen kontakt med det svenske arbejdsmarked.
Hvis jeg finder et job via det svenske arbejdsmarked og få et job, før min sagen er på linie til at løse
Kan nogen vide, om jeg kan håbe på en positiv løsning på min sag ..?

p.s. jeg har ikke meget tid...
Nu er spørgsmålet, hvem der skal være hurtigere, mit job eller afvisning af sagen fra MV.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2011 08:54:22

Hvor i Sverige bor du henne? De fleste bosætter sig jo i Skåne og dermed har man jo også adgang til det sjællandske arbejdsmarked, og det er nok alt andet lige lettere for en dansker at få job der end i Sverige.

Men en ansøgning efter EU-reglerne afhænger af, at du hurtigst muligt bliver selvforsørgende.

En ansøgning om opholdskort må højst tage 6 måneder at sagsbehandle. Dvs, fra den dato I har indleveret ansøgningen, kan I tælle 6 måneder frem, og her skal der så falde en afgørelse.

I en sag som jeres, hvor der kan være tvivl om dit forsørgelsesgrundlag, vil Migrationsverket typisk bede om yderligere dokumentation fra dig. Og så kan du jo på den måde forhale en afgørelse ved ikke at aflevere denne dokumentation lige med det samme. Men I har altså normalt 6 måneder til at få styr på papirerne.

Alternativt må du ud og låne 100.000 kroner, som du kan sætte ind på en bankkonto for dermed at vise, at du råder over tilstrækkelige midler til at få et opholdskort til din ægtefælle.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.05.2011 09:15:35

Du bør absolut tilmelde dig den svenske arbejdsformidling og aktivt søge job i Sverige. Og herundover bør du også søge i Danmark, hvis I bor i Sydsverige.

Som aktivt jobsøgende har man efter EU-reglerne ret til ophold for sig selv og sin familie i mindst 6 måneder uden at skulle dokumentere sin økonomi. Men I kan selvfølgelig ikke forvente, at din kone kan få udstedt et opholdskort, før du har fundet et (nyt) job.

Og I har ikke adgang til det sociale system i Sverige i den periode, hvor du "kun" er jobsøgende. Der er tale om en særlig ordning, hvor de 3 måneder, man helt frit kan rejse i EU men til gengæld uden rettigheder i forhold til det sociale system, udvides til mindst 6 måneder med henblik på at lette jobsøgning i et andet EU-land.

Summa summarum kan de svenske myndigheder altså tidligst verfe din kone ud af landet, når/hvis du har været uden indtægt i 6 måneder, men I har ikke mulighed for at få hjælp fra det sociale system i Sverige i den periode.

Og nok så afgørende, så vil det gavne og ikke skade jeres sag, at du tilmedler dig den svenske arbejdsformidling. Hvis du ikke gør det, har din kone således kun ret til ophold i Sverige i 3 måneder regnet fra den dato, hvor du selv flyttede til Sverige.

Når du finder et nyt job, så vil jeg meget kraftigt anbefale, at du med det samme melder dig ind i en A-kasse, så I ikke risikerer at komme til at stå i denne situation en gang til.

scorpious

Indlæg af scorpious » 13.05.2011 13:51:37

Mange tak for dette detaljerede oplysninger, som gjorde mig bekymret fra starten.

Selvfølgelig er dette min erfaring samt situation, hvor den er beliggende, kan hjælpe andre, som er på samme måde i Sverige som jeg er nu,
Så dette er stedet at kigge efter sikre muligheder for Deres FS problemer.
Jeg er glad for at jeg kunne dele denne oplevelse med jer...
Dette forum var en stor hjælp for mig... og jeg ønsker Jer alt det bedste i Jeres fremtidige arbejde ..tusind tak :D

Besvar