Ansøgning om at flytte tilbage

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Allan_A

Ansøgning om at flytte tilbage

Indlæg af Allan_A » 17.03.2011 17:06:48

Hej igen,

Min situation: Min kone har opholdskort i Sverige og vi har boet der i over et halvt år hvor vi har pendlet til DK for at studere. Nu vil vi gerne flytte hjem.

Jeg har følgende spørgsmål som jeg er i tvivl om:

1) Jeg ved ikke om det ville hjælpe at vise at hun har søgt om job i Sverige? Hun har godt nok fået afslag, men siger det ikke lidt om at vi har etableret os og har haft i sinde at etablere os endnu mere? Er det godt at indgive det til US?

2) Under jeg vil... står der:

Ophold efter danske regler

Selvom I flytter til Danmark fra et andet EU-land, kan I også vælge at søge opholdstilladelse efter de danske regler d.v.s. Udlændingelovens §9. Det kan f.eks. være relevant, hvis din ægtefælle ønsker at studere i Danmark, og du ikke selv er arbejdstager men f.eks. studerende eller pensionist, og I ønsker, at din ægtefælle kan modtage SU under sin uddannelse. Du kan læse om fordele og ulemper ved ophold efter de to regelsæt nederst i teksten under "jeg vil.... familiesammenføres".

Kan man søge opholdstilladelse efter de danske regler når en af os ikke er fyldt 24 år?

3) I Sverige fik vi opholdskortet da jeg kunne vise at jeg rådede over tilstrækkelige midler. Er det noget som US ville acceptere, da jeg p.t. ikke arbejder?

4) Hvordan kan jeg ansøge om at flytte tilbage? Har læst under jeg vil, men ved ikke hvor jeg kan finde ansøgningsskemaer osv. Og hvad koster det hvis det koster noget?

5) Hvor lang tid plejer det at tage inden man får en afgørelse?

Mange tak på forhånd!

fundiver199

Re: Ansøgning om at flytte tilbage

Indlæg af fundiver199 » 17.03.2011 17:22:49

1) Det er nok ikke så afgørende, om din kone har søgt job i Sverige. Det ville betyde mere, at du havde gjort det. Men det kan da aldrig skade at vedlægge det, hvis I bliver bedt om mere dokumentation.

2) Ja søge kan man altid. Men hvis ikke begge er fyldt 23½ år, så man får afslag, med mindre man er berettiget til dispensation.

3) Du skal også dokumentere, at du efter jeres flytning til Danmark vil råde over tilstrækkelige midler. Så umiddelbart: Nej.

4) Ansøgningsskemaet finder du på nyidanmark under det afsnit, der specifikt handler om familiesammenføring efter EU-reglerne. Ansøgning er gratis.

5) Servicemålet er 3 måneder regnet fra det tidspunkt, for US har modtaget alle nødvendige oplysninger. Den samlede sagsbehandlingstid ligger typisk på mellem 6 uger og 6 måneder. De mest indviklede og tvivlsomme sager tager alt andet lige længere tid end simple og fuldt oplyste sager.

Allan_A

Re: Ansøgning om at flytte tilbage

Indlæg af Allan_A » 17.03.2011 18:43:05

Tak fundiver!

1) Hvad indebærer en dispensation? Hvad gives den til?

2) Så US stiller altså ikke noget krav om at jeg har et job. Jeg skal bare bevise at jeg råder over tilstrækkelige midler som jeg gjorde i Sverige?

3) Hvad er jeres erfaring med hvornår man får svar? Jeg har nemlig læst nogle indlæg hvor folk har fået en forhåndsgodkendelse ved et telefonopkald eller lignende?

4) Hvordan ser det danske opholdskort ud? Er det som det svenske eller får man en sticker i passet?

5) I Sverige får man 5 års ophold, men hvad med Danmark?

Besvar