Min situation: Min kone har opholdskort i Sverige og vi har boet der i over et halvt år hvor vi har pendlet til DK for at studere. Nu vil vi gerne flytte hjem.
Jeg har følgende spørgsmål som jeg er i tvivl om:
1) Jeg ved ikke om det ville hjælpe at vise at hun har søgt om job i Sverige? Hun har godt nok fået afslag, men siger det ikke lidt om at vi har etableret os og har haft i sinde at etablere os endnu mere? Er det godt at indgive det til US?
2) Under jeg vil... står der:
Ophold efter danske regler
Selvom I flytter til Danmark fra et andet EU-land, kan I også vælge at søge opholdstilladelse efter de danske regler d.v.s. Udlændingelovens §9. Det kan f.eks. være relevant, hvis din ægtefælle ønsker at studere i Danmark, og du ikke selv er arbejdstager men f.eks. studerende eller pensionist, og I ønsker, at din ægtefælle kan modtage SU under sin uddannelse. Du kan læse om fordele og ulemper ved ophold efter de to regelsæt nederst i teksten under "jeg vil.... familiesammenføres".
Kan man søge opholdstilladelse efter de danske regler når en af os ikke er fyldt 24 år?
3) I Sverige fik vi opholdskortet da jeg kunne vise at jeg rådede over tilstrækkelige midler. Er det noget som US ville acceptere, da jeg p.t. ikke arbejder?
4) Hvordan kan jeg ansøge om at flytte tilbage? Har læst under jeg vil, men ved ikke hvor jeg kan finde ansøgningsskemaer osv. Og hvad koster det hvis det koster noget?
5) Hvor lang tid plejer det at tage inden man får en afgørelse?
Mange tak på forhånd!