erfaringer med Indvandringsprøven ved særbarn

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

erfaringer med Indvandringsprøven ved særbarn

Indlæg af Durmaz » 10.03.2011 21:12:34

Er der nogen der har søgt FS med særbarn efter indvandringsprøven trådte i kraft.

Jeg og en anden er pt igang, vi har begge fået breve om at de nu har modtaget sagen, samt forventede sagsbehandlingstid. Derudover er der i det ene brev noteret at man i den forbindelse ville tage stillng til om ansøgeren skal til prøven eller ej.

Er der nogen der har erfaringer... Jeg er simpelhen ved at gå til i stress over den skide prøve, som jeg skal hjælpe min mand med. Vi er jo ikke alene men har et barn på halv tid, Som også kræver vores især min tid (selvfølgelig) derudover er der jo det økonomiske da jeg pt forsørger hele familien med min løn og derfor er tvunget til at arbejde 45-50 timer om ugen hvilket jeg gør gladeligt.
Men det giver sgu ikke meget tid til at terpe det danske sprog. min mand kan faktisk allerede lidt dansk meget hvis man tænker på den korte tid han har været her. desvære er det jo til dagligdags brug herhjemme og ude når han eks handler ind, Så han kan jo ikke altid lige de ord de mener er krævet for at bo i dk. Ville lige nævne at han faktisk er alene med min søn to aftener om ugen mens jeg arbejder det er sgu flot syntes jeg

Pga vores økonomi er stram for tiden ( da vi jo spare op til evt prøven og alt det andet vi kan ende med at skulle betale) så er der ikke penge til at jeg kan betale for undervisning.

NÅÅÅ skulle lige ud med lidt frustrationer også :-) takker

lillebajs

Re: erfaringer med Indvandringsprøven ved særbarn

Indlæg af lillebajs » 11.03.2011 08:11:29

Hej,

Vi har fået familiesammenføring med særbarn, og der bliver ikke stillet noget krav om indvandringsprøve i tilfælde man har særbørn :-)

Mvh.

Jacob

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 11.03.2011 10:40:11

Så i har søgt fs efter at indvandringsprøven trådte i kraft og fået disp.

Det vi er blevet informeret om at at vi evt. skal tage prøven og hvis de så dumper så kan man evt. få disp.

men samtidlig at vi også blevet informeret om det modsatte.

Så det er rart at vide helt præsist hvordan de takler det, og om det er ens sagsbehandling...

lillebajs

Indlæg af lillebajs » 11.03.2011 10:56:35

Ja vi søgte efter den trådte i kraft. Jeg ringede til US inden vi fik hendes opholdstilladelse, og der bekræftede de også at hvis jeg havde særbørn så skulle hun ikke op til prøven. Det blev så endelig bekræftet i mandags hvor vi fik hendes opholdstilladelse, heri er invandringsprøven ikke nævnt, kun at vi har fået dispensation for forsørgelseskravet og boligkravet, men ingen dato for nogen prøve eller noget.

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 11.03.2011 18:19:11

Jeg fik familiesammenføring med min kinesiske hustru sidste år efter de gamle regler, og jeg var før enkemand med 2 mindre årige børn og i denne situation, frafaldt Udlændingeservice samtlige regler, hun fik opholdstilladelse uden andre betingelser end at hun boede på samme addresse som mig og gift med mig og som stedmor for mine børn. :) og jeg tror også at den nye indvandringsprøve ville være frafaldt.
Senest rettet af resser 12.03.2011 15:20:27, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.03.2011 07:48:47

Jeg har efterhånden skrevet det mange gange, men hvis man får dispensation, fordi man ikke kan henvises til at pakke sine sydfrugter og flytte et andet sted hen, f.eks. af hensyn til ens særbørn, så gælder det naturligvis for samtlige krav og ikke kun for nogen af dem. Det eneste krav, der så stadig stilles, er kravet om, at der ikke må være tale om et proformaægteskab.

Det ville jo være helt meningsløst at sige, at folk skal op til en prøve, men hvis de ikke består den, så kan de få dispensation. For så er der jo ingen konsekvens af prøven, så sådan er det naturligvis ikke. Så hvis man tror på, at man får dispensation, så kan man roligt droppe terperiet og i stedet lære dansk på den måde og i det tempo, der passer en bedst.

lillebajs

Indlæg af lillebajs » 12.03.2011 08:37:43

Jeg tror manges nervøsitet beror på, at mange får et utroligt vævende svar når de ringer til US, noget i retning af svar som "det kommer an på en vurdering af den enkelte sag".

Et lille sidespørgsmål. Når nu vi har fået dispensation for forsørgelseskravet, må min kone så godt modtage starthjælp, kontanthjælp, integrationsydelse eller hvad de nu vælger og kalde det?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.03.2011 09:42:09

Ja men om hun er berettiget til noget afhænger jo af din indtægt og af den formue, som I hver især har. Som alle andre borgere i dette land skal I jo som udgangspunkt forsørge jer selv og hinanden, og ydelser efter Lov om Aktiv Socialpolitik er kun til dem, der ellers ville være henvist til at ernære sig ved at tigge på gaden eller lignende.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 12.03.2011 13:24:59

Ja det er nmelig det der er hele problemet det brev de sendete til os er meget vævende og ikke særlig tydeligt.

Tilgengæld fik vi et brev fra dem i gårhvor de skriver at da jeg har oplyst jeg har et særbarn med selvstændig tilknytning til danmark, har de besluttet at vi IKKE skal betale de 6000 kr i gebyr.

De gør selvfølgelig også opmærksom på at de ikke har besluttet om hvorvidt han skal have disp for andre ting i §9 eller om han lever op til de krav for at få fs i dk.

Om det så er godt eller dårligt skal jeg ikke udtale mig om.
Vi må bare hive os gennem den lange ventetid

Men til andre der skal søge så er det da rart at det nu kan oplyses at man også kan slippe for gebyret. Vi skrev i selve ansøgning at vi mente at vi ikke skulle betale gebyret ( der er et fælt hvor man skal sætte kryds hvis man mener man ikke skal betale gebyr vi satte bare kryds). på nettet satte vi ikke kryds men betalte bare de penge, på den måde er man sikker på de hvertfalt ikke afviser alene pga gebyret...

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 12.03.2011 13:54:55

Det der gør at Udlændinge service virker både rodet og usikkert, når man i ventetiden spørger om hvordan det går med sin sag, så er det tit på grund af deres noget underlige system med at sagen kan skiftes mellem flere sagsbehandlere.
og har man en sag med særbørn, så kan kan man tit regne med 7 måneders ventetid,
ingen sagbehandlere tør sige alt om en sag. kun det de selv arbejder med, det er kun den sidste og endelige sagsbehandler som kan sige alt helt sikkert, for det er dem som skriver selve indholdet i opholdtilladelsen. Det er Udlændingeservice afdelings chefer som skifter sagerne mellem sagsbehandlerne, og det gør de når sagen er kørt fast eller behandles langsomt, og det jo egentligt godt for ansøgerne, men bagsiden af medaljen er at sagsbehandlerne virker usikre, for de ved ikke hvordan at sagen ender i sidste ende, jeg kunne egentlig godt tænke mig at der kun var en sagsbehandler om en sag, men de forskellige sagsbehandlere har forskellige ekspertiser, og derfor byttes sagerne rundt, og usikkerheden opstår.

Stinepigen77

Indlæg af Stinepigen77 » 12.03.2011 21:51:46

fundiver199 skrev:Ja men om hun er berettiget til noget afhænger jo af din indtægt og af den formue, som I hver især har. Som alle andre borgere i dette land skal I jo som udgangspunkt forsørge jer selv og hinanden, og ydelser efter Lov om Aktiv Socialpolitik er kun til dem, der ellers ville være henvist til at ernære sig ved at tigge på gaden eller lignende.
Hvis i så fald ens mand/hustru får starthjælp kan det så have en indflydelse på fs næste gang man skal søge? Hvis man første gang har fået dispensation pga særbørn. Synes jeg hører noget om at man skal søge igen efter 2 år?

T63

Indlæg af T63 » 13.03.2011 01:05:10

Durmaz skrev:. . . . .
Tilgengæld fik vi et brev fra dem i gårhvor de skriver at da jeg har oplyst jeg har et særbarn med selvstændig tilknytning til danmark, har de besluttet at vi IKKE skal betale de 6000 kr i gebyr.
. . . . .
Det bliver spændende at se om vores sag falder ud som jeres, da jeg ret konsekvent valgte ikke at indbetale gebyr ved FS, da jeg har to særbørn.
Jeg kontaktede US inden og fik svar af to sagsbehandlere uafhængigt af hinanden, hvor de begge lagde op til at det stod os frit for at indbetale gebyr ved Fs eller ej. Jeg har henholdt mig til deres hjemmeside og brugt dette som reference.
Medarbejderen i US, der tog imod vores ansøgning, stillede sig lidt tvivlende netop pga. det manglende indbetalte gebyr, men som jeg pænt sagde til den unge dame, så har de et troværdighedsproblem hvis ikke den ene hånd ved hvad den anden laver - men det er jo ikke nyt i familiesammenføringsssager hos US.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2011 10:04:58

Stinepigen77 skrev:Hvis i så fald ens mand/hustru får starthjælp kan det så have en indflydelse på fs næste gang man skal søge? Hvis man første gang har fået dispensation pga særbørn. Synes jeg hører noget om at man skal søge igen efter 2 år?
Ja opholdstilladelsen udstedes jo kun for 2 år ad gangen og skal herefter forlænges. Men der stilles ikke nye krav ved ansøgninger om forlængelse, som ikke blev stillet, da den oprindelige opholdstilladelse blev givet. Det kontrolleres alene, om de oprindelige krav stadig er opfyldt. Herunder om parret stadig er gift og stadig bor sammen, hvis det er en ægtefællesammenføring.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 14.03.2011 01:04:06

Hejsa alle sammen

Kan meddele at vi i går modtog brev fra us om at min mand er tildelt opholdelstilladelse... dette har taget 31 dage.. Vi afleverede d. 090211 og modtog så brevet 120311 :-) kan faktisk se at brevet er skrevet d. 100311

Så resser det med de 7 mdr ved særbørn er ikke rigtig... hvis man sørger for at aflevere alle krævet dokumenter, plus evt. dokumentation på en forhold( vi afleverede 4 tlfregninger spredt fra vi mødtes og til han ankom i dk. dertil 4 billeder plus et hvor vi alle ( min søn mand og jeg). derudover forældremyndighdspapir... erklæring fra min søns far omkring vores samværs aftale ( kunne jo ligeså godt lave lidt af deres arbejde)... Hvis de har alle informationer tager det maks 3 mdr. min søn er så 10 år, det betyder at hans alder også tages i betragtning da han har selvstændig tilknytning til dk. de har på intet tidspunkt kontaktet hans far.

Vi valgte at betale gebyret, da vi ikke havde lyst til at få afslag på alene det grundlag, og at vi blev informeret om at hvis det var rigtig så ville pengene gå retur. Vi satte kryds i selve ansøgning ved at vi mente at vi fra fritaget. Vi kunne godt undvære de 6000 kr og så det egentlig som en billig pris.

Vi har brugt lang tid på at sætte os ind i tingene her i dk...Vi ved dk er tingene hårdere , men vi inordner os og lære at leve under de forhold, indtil sønnike er så stor at vi kan evt. suse til sverige ( medmindre der er kommet ny lovgivning ( hvilket jo er ret muliggt da det jo skifter hele tiden )

Kan desuden tilføje at udover intet gebyr, ingen indvandringsprøve intet ingenting

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.03.2011 06:21:43

Tillykke med det :D
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar