Hvad bliver resultatet?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

demkar

Hvad bliver resultatet?

Indlæg af demkar » 02.03.2011 17:48:13

Hej Alle

I flere dage har jeg læst både gamle og nye beskeder her i "ophold efter eu regler", fordi jeg overvejer selv at flytte til Sverige. Det frustrerer mig, at læse om, at US kræver så meget, når man kommer tilbage til Dk og skal søge FS. Jeg kan se, at mange har bevist deres reel ophold i udlandet, men alligevel kræver de dit og dat. Og hende S.H., som jeg ikke har kendskab til gør mig nervøs :)

Er der egentlig mange, der får afslag på opholdstilladelse efter eu-reglerne?
Jeg vil meget gerne høre historier, hvor det er endt godt.
Kan man ikke skrive hvordan ens sag afslutter?

FLårhus

Re: Hvad bliver resultatet?

Indlæg af FLårhus » 05.03.2011 01:14:06

Hej, for at citere en af rådgiverne herinde der kom med en rigtig god pointe til mig: Så længe man har opholdskort i det andet EU-land, er man sådan set ikke til at røre og man kan tage det helt roligt.

Vi er efterhånden kommet så godt på plads i Flensborg, at vi jo næsten er helt kede af at skulle derfra igen, og flytte tilbage til et land (Danmark) der reelt set gør ALT for at holde os ude.

Mht. S.H. skal du ikke være så bekymret igen, det lader til at være en generel praksis alt efter hvilken "bunke" ens ægtefælle ender i. Min kone ringede dog i sidste uge lidt rundt i integrationsministeriet for at få lov at snakke med de overordnede på US, og med det samme hun nævnte S.H., blev hun rådet til omgående bare at indgive en klage - noget tyder på at de kender til situationen.
Samme procedure tror jeg man skal gøre, i det øjeblik man finder ud af at man har hende som sagsbehandler :lol:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.03.2011 12:26:17

Der er to muligheder mht. S.H. - enten er hun, som nogle mener, i bund og grund helt på DF's side og mener at der er alt for mange udlændinge i DK allerede.
ELLER også er hun, pga. sin egen baggrund som udlænding så bange for at blive beskyldt for at være for lidt omhyggelig, og give for mange tilladelser, at hun falder i modsatte grøft og er blevet over-grundig og mistroisk.
mh
Rådgiver for ÆUG

demkar

Indlæg af demkar » 05.03.2011 12:56:44

Hej Flårhus

Tak for svaret. Jeg håber, at du fortæller os hvordan jeres sag afslutter. Jeg håber det bedste for jer.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.03.2011 13:00:13

demkar skrev:Er der egentlig mange, der får afslag på opholdstilladelse efter eu-reglerne?
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Nyheder/ ... glerne.htm

I 2010 modtog Udlændingeservice således 471 ansøgninger om familiesammenføring efter EU-reglerne. Samme år fik 285 en opholdstilladelse. Året før – i 2009 – søgte 694 om familiesammenføring efter EU-reglerne. 467 blev meddelt en opholdstilladelse.

I 2010 var der altså knap 200 flere ansøgninger end tilladelser, hvilket vel må oversættes til, at der var knap 200, som fik afslag. Men det skal understreges, at man ikke kan vide, hvor mange af de 200, der fik afslag, fordi de ikke opfyldte betingelserne.

Alle kan jo søge og herunder også folk, som åbenlyst ikke opfylder betingelserne. Der kan f.eks. være nogen, som for 3 år siden har læst i London i et semester, eller som har holdt 14 dages ferie på Kreta, og de får selvfølgelig afslag.

Det interessante er, hvor mange der opfylder betingelserne men alligevel får afslag pga. manglende dokumentation for "faktisk og reelt ophold". Det tal er vi i ÆUG også voldsomt interesserede i, men der er desværre ikke nogen nem måde at finde ud af det på.

FLårhus

Indlæg af FLårhus » 05.03.2011 22:29:05

mh skrev:Der er to muligheder mht. S.H. - enten er hun, som nogle mener, i bund og grund helt på DF's side og mener at der er alt for mange udlændinge i DK allerede.
ELLER også er hun, pga. sin egen baggrund som udlænding så bange for at blive beskyldt for at være for lidt omhyggelig, og give for mange tilladelser, at hun falder i modsatte grøft og er blevet over-grundig og mistroisk.
Tja, af sidste telefonsamtale jeg havde med hende, blev det jo også nævnt at US skal være grundige fordi der er så mange folk der snyder med familiesammenføringerne og udnytter systemet. Gad vide om det er noget de bilder dem selv ind, eller om de med vilje også trækker ærlige og reelle familier, der til sidst opgiver, ind i "statistikken" på baggrund af dette?
demkar skrev:Hej Flårhus

Tak for svaret. Jeg håber, at du fortæller os hvordan jeres sag afslutter. Jeg håber det bedste for jer.
Mange tak, vi håber også på det bedste, der er ikke rigtig andet vi kan gøre. Jeg skal nok lige holde jer opdateret med hvordan det kommer til at gå, selvom min tid foran en computer er sparsom, eftersom jeg har langt til arbejde og en kone der er 4 måneder gravid.

Det var så lidt, altså, hvis man kan lære af mine fejl, så skal man bare sende ALT hvad man overhovedet har, den første gang, selvom det kan være svært at overskue/gennemskue sine egne papirer, og hvordan de påviser at man netop opfylder alle kravene. Det er dermed også min erfaring, at der bestemt ingen garanti er for at papirerne bliver læst eller forstået korrekt, hvis de overhovedet når frem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.03.2011 07:48:22

Som jeg tidligere har skrevet i flere indlæg, så er US blevet pålagt at udtage 50% af de ansøgninger om FS til en dansk statsborger efter EU-reglerne, som ellers ikke giver anledning til mistanke, til en såkaldt "stikprøvekontrol".

Dette er et resultat af en politisk aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti og skyldes, at Dansk Folkeparti var/er rasende over, at EU-reglerne overhovedet eksisterer, og at regeringen ikke bare blæser dem et stykke.

Det er derfor sådan, at uanset hvor meget og fyldestgørende information, man vedlægger sin ansøgning, så er der 50% chance for, at man får et standardbrev fra US, hvor de beder om mere dokumentation.

Og det kan jo være ganske forvirrende, hvis man ikke lige er klar over, at det er resultatet af et politisk pålæg og ikke af en sagligt begrundet sagsbehandling.

Så jeg vil da næsten foreslå det stik modsatte af, hvad FLaarhus skriver. Nemlig kun at vedlægge den dokumentation, som man er forpligtet til at vedlægge ifølge EU`s regler, dvs. EU-borgerens registreringsbevis eller personnummerbevis (Sverige), ægtefællens opholdskort og en vielsesattest.

Og så kan man jo passende fremsende resten, når man bliver bedt om det. Det gør det på en måde også nemmere for sagsbehandleren, som dermed lettere kan sige "ok nu er sagen i modsætning til før fuldt oplyst, nu kan jeg træffe en afgørelse".

Et andet godt råd er at vente med at søge, indtil man opfylder betingelserne, dvs. indtil man har boet mindst 2-3 måneder i det andet EU-land. Hvis man søger for tidligt, så har man jo slet ikke den dokumentation, som US kræver, og så får man enten afslag eller kommer til at fremsende den af flere omgange.

demkar

Indlæg af demkar » 06.03.2011 17:52:38

"Så jeg vil da næsten foreslå det stik modsatte af, hvad FLaarhus skriver. Nemlig kun at vedlægge den dokumentation, som man er forpligtet til at vedlægge ifølge EU`s regler, dvs. EU-borgerens registreringsbevis eller personnummerbevis (Sverige), ægtefællens opholdskort og en vielsesattest."

Vil det så sige at vi skal/kan sende kopi af pendlerkort, daglig kvitering mm, kun hvis US beder om flere oplysninger?

Det lyder som en rigtig god ide ;) Tak

FLårhus

Indlæg af FLårhus » 06.03.2011 19:44:25

Ja lige netop, men når man kun skal gøre dette een gang i sit liv, er det et utroligt rodet system at finde hoved og hale i.

Hvis jeg forstår Fundiver ret, så ja, vent med at sende de ting ind.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.03.2011 20:36:12

Man kan også sagtens vedlægge mere dokumentation med det samme. Det vigtigste er bare, at man ikke bliver nervøs og forvirret, når man får et standardbrev fra US om, at de mangler oplysninger i ens sag, og dette brev så lister en masse ting op, som man allerede har fremsendt.

demkar

Indlæg af demkar » 06.03.2011 21:29:04

Hvad gør man hvis man ikke kan sende dokumenter som US evt. beder om? Kan man risikere at få afslag? Jeg tænker på parret der fik afslag fordi de ikke kunne bevise at de flyttede deres møbler fra DK til Sverige.

Tanja72

Indlæg af Tanja72 » 07.03.2011 10:21:29

demkar skrev:Hvad gør man hvis man ikke kan sende dokumenter som US evt. beder om? Kan man risikere at få afslag? Jeg tænker på parret der fik afslag fordi de ikke kunne bevise at de flyttede deres møbler fra DK til Sverige.
.
Senest rettet af Tanja72 22.01.2015 18:26:48, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2011 11:11:26

US skal foretage en HELHEDSVURDERING af sagen og må IKKE give afslag ALENE fordi, der mangler et bestemt stykke papir som f.eks. en regning fra et flyttefirma. Ingen af os kender dog den præcise praksis på området, så man kan alene råde til, at folk sørger for at kunne dokumentere deres ophold så godt som muligt.

Og ja man risikerer at få afslag, hvis ens sagsbehandler ikke synes, at den fremlagte dokumentation er overbevisende. Det fremgår jo også af flere indlæg i forum. Et afslag kan dog påklages til Integrationsministeriet, og her er der så både mulighed for en ny vurdering af sagen og for at fremsende yderligere dokumentation.

Men er man usikker på, om man nu også kan dokumentere godt nok, så giver det da givetvis mere ro i sjælen at blive boende i det andet EU-land, indtil sagen er færdigbehandlet. Så den løsning kan man jo vælge, hvis man føler det uoverskueligt og utrygt med al det her dokumentationshalløj.

demkar

Indlæg af demkar » 07.03.2011 16:54:10

Ophold i DK, mens man søger FS efter eu-reglerne:Hvad sker der hvis man får afslag og derefter klager til Integrationsministeriet? Skal vi vende tilbage til Sverige med min mands svensk opholdskort? Eller må vi blive i DK, mens klagen bliver behandlet.

Ophold i Sverige, mens man søger FS efter eu-reglerne:Skal man så stadig vente med at søge FS efter eu reglerne efter ca. 3 mdr., hvis man opholder sig i Sverige eller kan man søge før de 3 mdr.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2011 16:57:05

Man får normalt lov til at blive i Danmark på "processuelt ophold" (dvs. uden rettigheder), medens en klage behandles.

Hvis man vil søge opholdskort i Danmark, før man flytter hertil, skal man naturligvis vente med at søge, til man opfylder betingelserne om at have haft et "faktisk og reelt ophold". Så ja det betyder, at man kommer til at bo længere tid i det andet EU-land. Det er prisen for den ekstra sikkerhed og den bedre nattesøvn, som man får.

Besvar