Ferie i Danmark- opholdstilladelse efter Eu reglerne.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Yasskimi

Ferie i Danmark- opholdstilladelse efter Eu reglerne.

Indlæg af Yasskimi » 07.01.2011 18:31:43

Hejsa.

Min kæreste og jeg har besluttet at flytte til Danmark. Min kæreste og jeg bor sammen på Kreta. Min kæreste er fra syrien og har græsk opholdstilladelse.
Men jeg har nu været i Danmark i en måneds tid og jeg har fået arbejde og en lejlighed som jeg kan flytte ind i, i februar. Jeg er så stadig ikke registreret i det danske folkeregister.

Så jeg tænker at jeg egentlig bare har brugt de 3 måneder som jeg har lov til at være på ferie her, til at etablerer mig igen. Efter planen skal min kæreste komme om 10 dage og vi vil så indlevere ansøgningen.

Men jeg ville bare lige hører om der er nogle der ved, om der alligevel kan opstå nogle problemer ved det her? Altså det at vi ikke er rejst ind i landet sammen ?!

Men jeg vil ihvertfald sætte stor pris på de svar der skulle komme :)

Venligst Kimi.

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Ferie i Danmark- opholdstilladelse efter Eu reglerne.

Indlæg af krikris » 07.01.2011 22:40:54

Er i gift eller kan dokumentere mindst 18 mdrs samliv på Kreta, ellers går det ikke et bruge EU reglerne?
Hvis i er en af delene er jeg ret sikker på at din mand/kæreste skal søge visum for at kunne rejse ind i DK og tilslutte sig sin EU ægtefælle/kæreste altså dig. men det kan du læse mere om på nyidanmarks hjemmeside.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.01.2011 00:19:26

krikris,

Med en græsk opholdstilladelse i hånden, skal man ikke søge visum til Danmark, idet både Grækenland og Danmark er med i Schengen-samarbejdet. Den græske opholdstilladelse giver derfor fri indrejse til Danmark, også selv om personen har statsborgerskab i Syrien.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 08.01.2011 07:05:01

Ja det har jeg da også Kim beklager men bare glædeligt for Kimi!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.01.2011 07:18:54

@ yasskimi, der kan ikke være nogen problemer i, at i ikke ankommer samtidig - vil man fx som dansker benytte sveriges-løsningen, er en af fremgangsmåderne jo NETOP først selv flytte dertil, få sig et svensk personnummer, sende et personnummer med 'ändamål inbjudan' til ægtefællen/samleveren, som derefter går hen og får sit visum. Altså ankommer man ikke samtidigt.

Men du skal se at få dig folkeregistreret - lige så godt med det samme, der er ingen skattemæssig fordel ved at vente. Og i skal stadig enten være gift eller have dokumentation for 18 mdrs. samliv for at kunne få fs efter EU-reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Yasskimi

Indlæg af Yasskimi » 08.01.2011 10:42:46

Mange tak for jeres svar :)

Ja min kæreste har flere gange været i danmark, så der er der ingen problemer.

Vi har osse dokumentation på at vi har boet sammen i de 18 måneder. Vi har osse alt det dokumentation der kræves for at kunne søge efter Eu- reglerne.

Men jeg var bare usikker på det med at vi ikke er rejst ind i landet sammen.
Men det lyder som om at der ikke var grund til det- Så det var rigtigt rart, så vi vil springe ud i det :)

Dejlig dag til alle :)

Venligst Kimi.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2011 11:21:12

Når man efter at have udnyttet retten til fri bevægelighed flytter tilbage til sit eget land, er en af betingelserne for at kunne tage sin familie med sig efter EU-reglerne ganske rigtigt, at man flytter samtidig.

Så lad for guds skyld være med at flytte din adresse til Danmark, før din kæreste er klar til at "flytte med".

At du har været i Danmark som "turist" (under 90 dage) for at søge job og finde bolig, er sagen uvedkommende. Men har du først etableret dig med bolig, arbejde og adresse i Danmark, så skal din kæreste også rejse til Danmark ASAP. Der er være en tvingende nødvendig grund til, at han i den situation bliver så meget som en uge eller måned ekstra i Grækenland, f.eks. et projekt, som han er forpligtet over for sin arbejdsgiver til at gøre færdig etc.

Yasskimi

Indlæg af Yasskimi » 24.01.2011 16:19:07

Jeg er startet med at arbejde? Vil det være et problem? men jeg har ikke rykket min adresse til Danmark endnu.

Min Kæreste er desværre ikke kommet til dk endnu, da vi er stødt på andre problemer- Han skulle forlænge sin Græske opholdstiladelse og har ikke fået den i passet endnu, så vi har gjort alt for at fremskynde det, da han jo ikke kan rejse ud af Grækenland nu

Men hvad hvis jeg tog tilbage og vi rejste sammen til Dk? nu når jeg ikke har rykket min adresse her til endnu. Altså så har jeg vel bare været her på ferie- Hvis det er altså jo ikke er et problem at jeg er begyndt at arbejde?!!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2011 16:53:01

Når du arbejder i Danmark må man vel sige, at du bor her. Men omvendt må de administrative problemer vel også siges at være en lovlig grund til, at din bedre halvdel måtte blive lidt længere tid i Grækenland.

Og så alligevel ikke, for hvad skal han med en fornyet græsk opholdstilladelse, hvis han har tænkt sig at flytte til Danmark?

Hans indrejse i Danmark kan også sikres ved, at han får udstedt et visum til Danmark. Så måske er det en god idé, hvis han snarest tager hen på den nærmeste danske ambassade og søger om et sådant.

Så har I sandsynliggjort overfor US, at hans flytning til Danmark er sket i naturlig forlængelse af din, og at det kun er de administrative ting, som har forsinket den en smule.

Med mindre der er gået adskillige måneder, siden du begyndte at arbejde i Danmark, vil jeg gætte på, at US vil acceptere den forklaring. Men nogen garanti kan jeg selvfølgelig ikke give.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.01.2011 17:17:06

Man har ikke nødvendigvis 'taget ophold', fordi man er begyndt at arbejde - grænsegængere bor jo i et andet land, end det de arbejder i.

Men så snart du finder en bolig og tilmelder dig folkeregisteret, så får du jo bopæl, og så er det at din mand snarest muligt skal slutte sig til dig. Netop når i bruger EU-reglerne vil det nok være ulige meget hurtigere og sikrere at følge fundivers råd om at han snarest søger om det særlige visum til at slutte sig til sin EU-ægtefælle/samlever. Du kan vælge at smutte ned og hjælpe ham igennem den ansøgningsproces, så i kan rejse sammen, eller i hvert fald rejse nogenlunde hurtigt efter hinanden til DK.

Du kan læse i denne tråd om en, der har været i noget henad samme situation som i er: viewtopic.php?f=7&t=5626&p=35322&hilit=spanien#p35322
mh
Rådgiver for ÆUG

Yasskimi

Indlæg af Yasskimi » 24.01.2011 17:56:38

Hvor lang tid tager det at få sådan et visa, ved i det? For jeg har fået lejlighed fra den 15. februar- så er der jo ikke meget tid endnu hvis vi skal nå det inden der. Men hvis han får sin græske opholdstilladelse i passet inden for den nærmeste tid, kunne jeg så ikke tage tilbage og rejse hjem med ham, altså indtil den 15. februar står jeg jo stadig som om at jeg bor i grækenland. Dur den ikke, vil de så sige at jeg allerede bor her, fordi at jeg har arbejdet her?

Vi har forlænget hans opholdstilladelse i Grækenland fordi at hvis han nu fik afslag på opholdstilladelse her, så ville vi jo virkelig være på spanden, hvis han var nødsaget til at rejse tilbage til syrien hvor han kommer fra.

I Må undskylde hvis jeg gentager mig selv, jeg er bare virkelig forvirret lige nu?!

De siger heller ikke noget til det, hvis vi ansøger om sådan et visa fra et euland? hvor han jo ellers kunne rejse ind i danmark uden visa normalt, fordi han har græsk opholdstilladelse.

Ja som i kan høre føler jeg mig lidt lost lige nu, hvad ville i helt præcist gøre hvis i sad i vores situation?

Jeg sætter stor pris på jeres hjælp!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.01.2011 11:57:15

Din mand har jo netop ikke en græsk opholdstilladelse, da den er udløbet og står for at skulle fornyes. Så der er da intet mærkeligt i, at han søger om et visum til Danmark, hvis han gerne vil ledsage dig under din flytning til Danmark.

Hans græske opholdstilladelse bortfalder givetvis i samme øjeblik, han tager bopæl i et andet land. Så ideen med at have den at ”falde tilbage på”, kan næppe fungere i praksis. Desuden må jeg indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvilken forskel det gør, om han må rejse til Syrien eller Grækenland, hvis du bor i Danmark.

Og i stedet for at spekulere over den teoretiske mulighed for afslag, så vil jeg da foreslå jer at koncentrere jer om at finde ud af, om I opfylder betingelserne for, at han kan få opholdskort i Danmark eller ej. Og her-under ikke mindst sørge for, at dokumentationen for dit ”faktiske og reelle ophold” i Grækenland er komplet og fyldestgørende.

Har du arbejdet på Kreta, så skal du naturligvis kunne fremvise lønsedler og ansættelseskontrakt. Har du ikke arbejdet, så skal du kunne dokumentere, hvad I så har levet af, og du skal kunne dokumentere dit ”faktisk og reelle ophold” i form af lejekontrakt, huslejekvitteringer og alt det andet, som er omtalt i mange indlæg her i forum.

Du bør også nærlæse ”jeg vil….. flytte tilbage til Danmark”.

Det er vigtigt at understrege, at det ikke afhænger af en lodtrækning, om din mand får opholdskort eller afslag, men 100% af hvad I selv gør for at dokumentere, at kravene og betingelserne er opfyldt.

Og i den forbindelse er det ikke så afgørende, om din mand indrejser i Danmark 1. februar, 15. februar eller 1. marts. Det afgørende er mere, hvad der er foregået på Kreta, og at han ikke udsætter sin indrejse til f.eks. 1. maj eller 1. august.

Yasskimi

Indlæg af Yasskimi » 27.01.2011 14:03:20

Jeg ringede til udlændingeservice og forklarede vores situation og de sagde så at hvis vi bare kunne dokumentere det med hans fornyelse af hans græske opholdstilladelse og at han ikke havde fået den i passet endnu, så var det ikke noget problem og jeg kunne aflevere min del af ansøgningen her og han kunne aflevere sin på den danske ambassade, dog så de gerne at der ikke ville gå længere end 2 måneder, fra jeg var indrejst i Danmark, til vi afleverede den.
Men hun sagde osse at det ville ikke være noget problem, at jeg flyttede ind i den lejlighed vi venter på, så længe at det stadig var i naturlig forlængelse.

Så når vi gør det på den her måde, så søger vi ikke om et turist visa, da det kan tage mellem 15 og 60 dage og inden der er gået 60 dage, skulle han ihvertfald have fået opholdstilladelsen i sit pas.

Jeg har dog snart været i Dk i 2 måneder- men vi skulle gerne kunne indlevere ansøgningerne inden for et par dage også er det jo bare at krydse fingre og vente :)

Jeg siger tak for jeres hjælp, indtil videre- det kan godt være at jeg vender tilbage med flere spørgsmål, det er jo lidt af en jungel at finde rundt i alt det her :)

Yasskimi

Indlæg af Yasskimi » 29.01.2011 20:01:09

Så var der lige et spørgsmål til :)

Nu når jeg ikke er registreret i det danske folkeregister, så har jeg jo faktisk stadig min adresse på Kreta, kunne jeg så ikke tage tilbage til Kreta og hjælpe min kæreste med diverse ting med opholdstilladelsen også være der en uges tid også tage tilbage.

Men spørgsmålet går på, at hvis jeg nu så tager der tilbage den uge. Kan min tilbagevenden til Dk så ikke gælde fra der?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.01.2011 14:31:56

Det gør nok ikke den store forskel, om du tager til Kreta i en uge eller ej. Man kigger vel på helheden om-kring din flytning til Danmark d.v.s. både hvornår du er startet med at arbejde, hvornår du har tilmeldt dig dansk folkeregister etc.

Som du nu også har fået at vide af US, så er det ikke den enkelte detalje, som er afgørende, men at der er en rimelig tidsmæssig sammenhæng mellem din og din mands flytning til Danmark. Altså at der ikke går mange måneder endnu, før din mand også sætter sine ben på dansk jord.

Besvar