Flytte til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cyco94

Flytte til Sverige

Indlæg af cyco94 » 20.01.2011 00:46:01

Hej, jeg håber jeg skriver det rigtige sted og jeg takker mange gange de personer som sår bag denne fantastiske side.

Jeg har enkelte spørgsmål vedrørende min situation som jeg håber nogle vil være behjælpelige med.

Jeg afslutter en Bachelorgrad i alm. erhversøkonomi til sommer og skal efter sommerferien starte på min kandidat på CBS i København(jeg bor i Jylland)

Jeg vil gerne have min kommende kone(vi skal giftes Maj) op til mig i Sverige og bo sammen inden jeg drager ud i verden efter jeg afslutter min kandidat. Hun bor i Tyrkiet og er lærer.

Vores hensigt er IKKE at komme til at bo i Danmark eller noget (det har jeg opgivet for længst), men bare at kunne komme til at bo sammen i Sverige de 2 år min kandidat kommer til at tage.

Min eneste indtægt lige nu er SU og det vil det også være når jeg skal søge visum til hende via Danmark inden vi tager til Sverige og også når jeg søger opholdskort til hende i Sverige(efter at have flyttet dertil)

1. Hvad kræves der af os når vi søger visum når hun er min ægtefælle? Er der krav vedrørende bolig, økonomi osv. Er det bedre at søge visum til hende via Danmark eller Sverige?

2. Hvilke krav stiller de svenske myndigheder når vi skal søge opholdskort til min kone? Er der krav til min økonomi, bolig? Nogle krav til hende?

3. Jeg regner med at være ved hendes side i Tyrkiet når vi skal søge visum i Maj måned, efter ægteskab. Hvad skal vi have med derover udover hendes ansøgning og min invitation? Jeg kan forstå bankgarantien er afskaffet? Er der gebyr for at søge og er der risiko for afslag selvom vi er gifte?

Hvis der er nogen der har nogen generelle gode råd til netop min situation vil jeg være utrolig glad for at høre fra jer.

Jeg takker på forhånd. :)

Jeg takker på forhånd

skaanebo

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af skaanebo » 20.01.2011 08:23:16

Dine spørgsmål hører til blandt de oftest stillede her på forum, så du finder svar og gode råd her: www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil

Da I vil blive boende i Sverige, og da jeres økonomi er begrænset, kunne Sveriges nationale regler også være en mulighed.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.01.2011 13:07:37

1) At I er gift og at du er bosat i Sverige. Din kone skal søge visum til det land, hvor du bor, så det giver lidt sig selv.

2) Du skal kunne forsørge både dig selv og din kone, hun må ikke være til fare for samfundet, og I må ikke være proformagift.

3) Jeres vielsesattest og et svensk personnummerbevis med henblik på invitation. Der har aldrig været krav om bankgaranti ved visumansøgninger til Sverige. Der har i Danmark aldrig været krav om bankgaranti, hvis det er en ægtefælle, man inviterer på besøg. Hvis du er EU-borger (f.eks. dansker bosat i Sverige), skal din ægtefælles visumansøgning behandles uden gebyr. Ellers koster det cirka 500 DKK at søge om et schengenvisum. Din kone kan få afslag, hvis hun vurderes at være farlig for samfundet.

cyco94

Indlæg af cyco94 » 20.01.2011 16:41:29

@fundiver

Men jeg regner med at søge visum til hende via Danmark og når hun er her skal vi flytte til Sverige sammen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.01.2011 17:45:16

Ganske almindelige visumansøgninger til Danmark kan du læse om under "jeg vil... søge visum". Du bør også læse, hvad ambassaden skriver på sin hjemmeside, da der kan være lidt forskel fra land til land på, hvilke procedure man følger, og præcis hvilke papirer man gerne vil have vedlagt ansøgningen som bilag.

I princippet er det ambassaden, som behandler en visumansøgning, og den enkelte ambassade er en selvstændig og selvstyrende enhed. Det er kun, hvis ambassaden ikke er sikker på, om visum bør udstedes, at de sender sagen til US for afgørelse. Og det er kun i den situation, at der eksistere fælles retningslinier i form af Integrationsministeriets visumpraksisnotat.

Bemærk i øvrigt, at du ikke kan søge visum til din kone. Man kan kun søge om visum til sig selv eller sit mindreårige barn. Så det er din kone, der skal søge om visum til Danmark. Din rolle i den forbindelse er alene at invitere hende, og herudover kan og bør du naturligvis hjælpe hende med at udfylde papirerne korrekt.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.01.2011 18:12:12

Din kone kan læse selv her: www.denmarkvac-tr.com

Du kan læse med, hvis du kan tyrkisk, eller ude til højre klikke på select dil, og få den samme side på engelsk.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar