Ved ankomst til Danmark og videre til Sverige ?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Adi

Ved ankomst til Danmark og videre til Sverige ?

Indlæg af Adi » 01.12.2010 12:27:00

Hej kære brugere af ægteskabudengrænser.dk

Min kone er en amerikansk statsborger, og i midten af december kommer hun til Danmark/Sverige for at flytte inde hos mig i Malmø.
Vi vil søge om opholdskort ifølge EU-regler i Sverige.

Mit spørgsmål er så, hvilke regler gælder der for amerikanske statsborger, når de "besøger" EU/Danmark/Sverige? For det vil være Danmark hun ankommer til først.

Hun vil rejse som turist, og vil derfor kunne opholde sig indenfor Schengen-området i 90 dage uden visum. Er dette rigtigt forstået?
Hun bliver derfor nødt til at have et returbillet på sig ved ankomst til Danmark ?
Gælder der andre regler for amerikanske statsborgere når de ankommer til Danmark ?
Jeg har hørt at det skulle være påkrævet at man har et rejseforsikring, men er dette et krav eller bare et valg ?

Jeg har prøvet at skrive til både UM, US og den danske ambassade i USA, men de giver tvetydige svar og ingen af dem vil henvise mig til et officielt statsligt internetside, hvor alle reglerne står skrevet.

Jeg håber I kan hjælpe mig :)

P.S. Er der nogen, som ved hvad der sker, hvis ansøgningen om opholdskortet tager længere tid end de 90 dage, som hun må opholde sig i EU ?

MVH

Adi

skaanebo

Re: Ved ankomst til Danmark og videre til Sverige ?

Indlæg af skaanebo » 01.12.2010 12:44:31

Din kone må frit rejse ind i Schengen-området og opholde sig der i op til 90 dage. Når perioden er udløbet, skal hun enten forlade Schengen-området eller forinden have søgt om et opholdskort. Og hvis I ikke rejser sammen, og hvis hun ikke søger og får et opholdskort i USA, inden hun rejser til Sverige, så skal hun ganske rigtigt have en returbillet at fremvise til grænsepolitiet ved ankomst samt en rejsesygeforsikring der dækker i den periode, hun har tænkt sig at opholde sig i Sverige/Schengen som almindelig turist.

Så snart hun har søgt om et opholdskort hos Migrationsverket har hun alle rettigheder i Sverige og vil fx også kunne folkeregistere sig. At der så kan gå nogle dage med at udstede et opholdskort, som formelt viser, hvilke rettigheder hun har, er for så vidt irrelevant, for hun må begynde at arbejde med det samme, kan få et svensk personnr., kan gå til læge og være dækket af den offentlige sygesikring, osv.

Adi

Indlæg af Adi » 01.12.2010 13:32:51

Så hun skal have

1) returbillet
og
2) rejseforsikring som dækker den periode, som hun opholder sig i EU

skal hun også fremvise at hun har tilstrækkelige midler til opholdet ? eller er det ligegyldigt eftersom hun besøger familie ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.12.2010 14:12:05

Hvis du tager imod hende i lufthavnen, så er det nok med lidt lommepenge til fx en taxa og et telefonopkald i møntboksen, så hun kan nå hjem til dig, hvis I af en eller anden grund ikke mødes i lufthavnen.

Adi

Indlæg af Adi » 01.12.2010 14:25:35

mange tak for det hurtige respons :)

mvh Adi

Besvar