Min kone er en amerikansk statsborger, og i midten af december kommer hun til Danmark/Sverige for at flytte inde hos mig i Malmø.
Vi vil søge om opholdskort ifølge EU-regler i Sverige.
Mit spørgsmål er så, hvilke regler gælder der for amerikanske statsborger, når de "besøger" EU/Danmark/Sverige? For det vil være Danmark hun ankommer til først.
Hun vil rejse som turist, og vil derfor kunne opholde sig indenfor Schengen-området i 90 dage uden visum. Er dette rigtigt forstået?
Hun bliver derfor nødt til at have et returbillet på sig ved ankomst til Danmark ?
Gælder der andre regler for amerikanske statsborgere når de ankommer til Danmark ?
Jeg har hørt at det skulle være påkrævet at man har et rejseforsikring, men er dette et krav eller bare et valg ?
Jeg har prøvet at skrive til både UM, US og den danske ambassade i USA, men de giver tvetydige svar og ingen af dem vil henvise mig til et officielt statsligt internetside, hvor alle reglerne står skrevet.
Jeg håber I kan hjælpe mig
P.S. Er der nogen, som ved hvad der sker, hvis ansøgningen om opholdskortet tager længere tid end de 90 dage, som hun må opholde sig i EU ?
MVH
Adi